Air India – ennek a 92 éves légitársaságnak a repülője szenvedett szörnyű katasztrófát június 12-én, Ahmedabadban. Az első szakértői vélemények meglepő következtetésre jutottak.
Az Air India járata alig 30 másodpercet töltött a levegőben, mielőtt a kifutópályát éppen elhagyva a házak közé csapódott, India nyugati részén. A katasztrófában összesen 242-en haltak meg. A gép végzetes útját most szimulátor segítségével modellezték.
A gép a felszállás után 1,5 kilométert tett meg. A kapitány a zuhanás előtt vészjelzést adott le, mert mindkét hajtómű egyszerre állt le a levegőben. A reptér felvételén látszik, ahogy a gép elemelkedik a kifutóról, eléri a 191 méteres magasságot, majd lassan süllyedni kezd, orra azonban mindvégig felfelé mutat. A katasztrófa idején a szél éppen csak lengedezett, a látótávolság hat kilométer volt, ami ideálisnak mondható, ám ezek a paraméterek rekkenő hőséggel párosultak.
A szakértők ugyanúgy repülték végig a fél percet egy szoftver segítségével, ahogy a 171-es járat tette, azaz kiengedett futóművel és kieresztett fékszárnyakkal. A futóművek a zuhanáskor már enyhén előre dőltek, ami arra utalt, hogy a pilóták megkezdték a behúzásukat. Azonban az is kiderült, hogy a futóműajtók nem nyíltak ki. Ennek okára még nem derült fény, de valószínűleg a hirtelen bekövetkezett teljesítménykiesés állhat a háttérben. Ezt pedig okozhatta a hajtóművek hirtelen leállása is.
Az első vizsgálatban résztvevők végül arra jutottak, hogy sem a futómű, sem a fékszárnyak állásszöge nem okozhatta a katasztrófát, ezért a műszaki meghibásodást tartják most a legvalószínűbbnek. A kérdésre pontos választ, a fekete doboz vizsgálata után lehet adni majd.
Az Air India nem kommentálta az első szakértői véleményt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.