Air India-katasztrófa: Rémület és rettegés teszi milliomossá a kapitányt

Air India
PUBLIKÁLÁS: 2025. június 27. 11:00
A baleset óta annyian szoronganak, ha repülőre kell szállniuk, hogy az indiai légierő leszerelt parancsnoka kurzust indított a rettegő indiai utasok számára. Az Air India katasztrófája után két héttel, igazi aranybányának bizonyul a vállalkozás.

Air India, 171-es járat. Ez volt az a Londonba tartó Boeing, ami a felszállás után 59 másodperccel, nem messze a start helyétől, az ahmedabadi kifutótól, lakóházakra zuhant, 260 ember halálát okozva. Mint ismert, egy utas csodával határos módon életben maradt és saját lábán hagyta el a gépet. 

 Air India
Az Air India gépe 188 méter magasból zuhant, az orvosi továbbképző központ kollégiumára Fotó: Middle East Images via AFP

Sokkal kevesebben repülnek az Air India katasztrófája óta 

A baleset óta az indiai, belföldi jegyfoglalások 30 százalékkal estek vissza, az utasok pedig lelki támaszt keresnek, mielőtt gépre szállnának. Ebben látta meg a piaci rést az indiai légierő nyugalmazott kapitánya, Dinesh K., aki egy szimulátor állomást vezet Bengaluruban. Itt egy nagy képernyő mögött ülve úgy érezheti magát az utas, mintha a pilótafülkéből nézné a felszállást és a landolást, meg közte magát, a gondtalan utazást. Dinesh terápiát hirdetett a repüléstől rettegő utazóknak, akik 500 dollárért végignézhetik a szimulációs utat, sőt az ex-parancsnok az ezt követő első, valódi légiútjukra is elkíséri pácienseit. Eddig heti tíz érdeklődője volt, ami hirtelen megtízszereződött. A szimulátor a kisgépnek számító Cessna és a hatalmas Boeing pilótafülkéjét tudja imitálni, de a katasztrófa óta a Cessnát futtató programot még nem kellett bekapcsolnia. 

Air India 171-es járat
A szerencsétlenül járt gép farokrésze Fotó: AFP

Első kuncsaftja egy Londonban élő indiai marketingtanácsadó volt, aki a katasztrófa előtt az Air India Boeing 777-es gépével repült Mumbaiba.

Rettenetesen félek, és azóta nem akarok felszállni egyetlen gépre sem, de a munkám miatt mégis repülnöm kell”

 – mondta a 25 éves Nidhi Bhatia. Mások arra panaszkodtak, hogy bénító szorongás lesz rajtuk úrrá, ha arra gondolnak, hogy repülniük kell. 

Dinesh szerint a megoldás egyszerű és a terápia 14. órájának végén már eredményes is.

A repüléstől való félelem jellemzően a fedélzeten hallott hangokkal, mozgással, rezgésekkel van összefüggésben, erre pedig az expozíciós terápia az egyetlen megoldás

 – mondja Dinesh.
 

Ez a terápia lényege

Az expozíciós terápia lényege az, hogy a pácienst tudatosan, fokozatosan, ellenőrzött keretek között teszik ki a félelmet kiváltó ingereknek, amik így lassan elmúlnak. 

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.