Elalvó sofőr – halálos baleset

aluszékonyság
PUBLIKÁLÁS: 2014. október 13. 10:30
Évente több száz közúti közlekedési baleset oka Magyarországon, hogy a sofőr vezetés közben elalszik. Az aluszékonyság és a kimerültség együttesen hozzájárulhatnak a halálos áldozatokat is követelő tragédiához.

Évente több száz közúti közlekedési baleset oka Magyarországon, hogy a sofőr vezetés közben elalszik. Az aluszékonyság és a kimerültség együttesen hozzájárulhatnak a halálos áldozatokat is követelő tragédiához.

Az utóbbi években egyre fejlődő alváskutatás ismeri a nappali elalvás megnyilvánulásait, az alvásadósságból adódó napközbeni alváskényszert, a fokozott alváskésztetést, amelyek kóros kimerültséghez, a fiziológiai alvás-ébrenlét szabályozás ritmusának a torzulásához, az összetett biológiai óra interaktív zavarához vezetnek. Tudományos kutatások igazolják, hogy az aluszékonyság-kimerültség együttesen az alkoholfogyasztással egyenlő nagyságrendben rizikó tényezők a közlekedési balesetekben.

Tizenhét órás ébrenlét után a rizikó eléri az EU több országában megengedett 0,05 %-os véralkohol szint hatását. Huszonnégy órás folyamatos ébrenlét hatása pedig már 0,1 %-os véralkohol hatásával egyenlő. Az alvásmegvonásból adódó teljesítmény csökkenést az adott sofőr éppúgy nem tudja megítélni, mint az alkoholfogyasztás esetében. Bizonyos alvásbetegségek, mint például az excesszív aluszékonyság tünete a váratlan, gyorsan kialakuló mikroalvások, melyek 5-10 másodpercig, ritkábban egy-két percig is tartanak, ezalatt a gondolkodást, a reakcióképességet és a cselekvőképességet is megbénítják. A jármű vezetése közben ez azt jelenti, hogy a sofőr képtelen a váratlan szituációkra reagálni.

auto1

A nemzetközi alvásgyógyászat sokat fejlődött az elmúlt években, többek között kiemelt figyelmet fordítanak az elalvásos közlekedési balesetek okainak a feltárására és a gyógyítására. Az egyik legnagyobb európai alkalmazott alváskutatási központ, a stockholmi Karolinska Egyetem munkatársa, dr. Félegyházi Zsolt, a napidoktor.hu szakértője elmondta: „A speciális szimulátoros rendszerrel végzett vizsgálatok megerősítették, hogy az éjszakai műszak után autóval közlekedők sokkal több, az utakon végzetesnek számító hibákat követhetnek el”.

A magyarországi alvásdiagnosztikai és terápiás laboratóriumban évek óta foglalkoznak alvásminőség méréssel, és a több műszakos dolgozók alvásállapotának a javításával. Dr. Vida Zsuzsa szomnológus, alvásorvos szerint: „Nagy szükség lenne Magyarországon is a közúti közlekedés biztonságát alapvetően befolyásoló alvászavarok, és az erre való hajlam felmérésére”.

A pályaalkalmasságot korlátozó, vagy kizáró okok között jelenleg nem szerepel az alvásbetegségekre utaló, a vezetési tevékenységet befolyásoló alvászavar minősítése. Megfelelő időben és szövődménymentes szakaszban pedig kiszűrhetőek az alvásbetegségek, és rövidebb-hosszabb idő alatt tünet-és panaszmentességet lehet elérni, nem csak gyógyszeres eszközökkel.

auto

A külföldön már ismert és sikerrel alkalmazott szűrési eljárások beépítése a gépkocsivezetők szakmai alkalmassági vizsgálataiba nagymértékben hozzájárulna az elalvási balesetek kockázatának a csökkentéséhez. Magyarországon néhány alvásközpontban már rendelkeznek azokkal a szakmai és technikai feltételekkel, amelyek a szűrési, terápiás és rehabilitációs tevékenységhez szükségesek, jogalkotási szempontból azonban még nem kötelező az alvásszűrések elvégzése.

Szerző: orvosikozpont.hu

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.