Már a vásárlásnál figyelünk rá
Az élelmiszerek vásárlása során a lakosság főként azok lejárati idejére fordít figyelmet (90%-uk minden, vagy a legtöbb termék esetében megnézi azt). Sokan, az emberek mintegy fele figyeli ugyanakkor azt is, hogy az általa vásárolni kívánt termék cukrot vagy édesítőszert tartalmaz-e, 40 százalékuk pedig a termékben lévő cukor mennyiségére kíváncsi. Az összetevőket ilyen szempontokból figyelők aránya magasabb a nők és a magasabb iskolai végzettségűek körében.
A cukortartalmat szem előtt tartókat elsősorban az egészséges életmód követése, az egészség megőrzése, a túlzott cukorbevitel és így azelhízáselkerülése motiválja, de sokan saját vagy hozzátartozó meglévő cukorbetegsége miatt „kénytelenek” ennek fokozott figyelmet szentelni.
A termékek cukortartalmát illetve az édesítő jellegét figyelmen kívül hagyók többségének eszébe jut e szempont esetleges fontossága, legtöbben egyszerűen csak nem tartják fontosnak azt (69%), de sokan gondolják úgy, hogy ez a tényező csak akkor lehet lényeges, ha a vásárló körülményei vagy egészségi állapota megkívánja azt (gyerek, cukorbeteg, túlsúly, stb.).
Alkalmazásukat sokan az egészségtudatosság részének tekintik
A megkérdezettek túlnyomó többsége gondolja, hogy az édesítőszerekalkalmazása egyre népszerűbb a lakosság körében. Közel 70 százalék van azon a véleményen, hogy az édesítőszerek mértékletes fogyasztása nem káros a szervezetre illetve azok hatékonyan segíthetnek a testtömeg karbantartásában.
Habár az édesítőszerek megítélése alapvetően pozitív vagy semleges, a cukorpótlókkal kapcsolatos informáltság meglehetősen alacsony a lakosság körében - még így is 10 lakosból 3 aktívabban érdeklődik a témáról, további 6-an pedig proaktívan ugyan nem keresik, de szívesen meghallgatják az információkat.
Az édesítőszerek legfőbb előnyeként általánosságban a - lényegében „evidensnek” tekinthető - cukorbetegségre gyakorolt jótékony hatást emelik ki (pl. cukorbetegség esetén alkalmazható (17%), egészségesebb, mint a cukor (13%)). Többen a testtömeg karbantartó hatást hangsúlyozták (pl. megakadályozza az elhízást (12%), alacsony kalóriatartalom (11%)), de viszonylag gyakori volt egyéb praktikus okok említése (pl. jobb íz vagy olcsóbb, gazdaságosabb kiszerelés (5-5%)).
Nemcsak az édesítőszerekkel kapcsolatos információk hiányosak, de a konkrét szerek sem ismertek a lakosság körében. A spontán módon leggyakrabban említettek közöttszerepel a szacharin (13%) és az aszpartám (5%), de a támogatott ismertséget is figyelembe véve a viszonylag gyakrabban említett cukorpótlók között van a nyírfacukor és a ciklamát is.
Összességében egyébként a lakosok közel 50 százaléka alkalmaz édesítőszert, jellemzően mind ételekben, mind italokban, de a használók egyharmada nem tudta megnevezni az általa használt terméket, míg a konkrétumot említők is jellemzően csak márkát, de nem a termékben lévő konkrét édesítőszert említették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.