Ezek voltak a pilóta utolsó szavai, mielőtt a repülőgép 146 emberrel a fedélzetén légi katasztrófát szenvedett

repülőgép
PUBLIKÁLÁS: 2025. június 27. 18:30
A Dan-Air Manchesterből Tenerifére tartott, amikor leszállás közben hegynek csapódtak.

Habár nem olyan közismert, sok turista kedvenc spanyol célállomásának, Tenerifének két reptere is van. Ezek közül az egyik, a Tenerife Norte Repülőtér, korábbi nevén Los Rodeos Nemzetközi Repülőtér nagy kihívás elé állítja a pilótákat. Ennek oka pedig az, hogy a reptér 600 méterrel a tengerszint felett van és az, hogy emiatt az időjárási körülmények gyakran jelentősen csökkentik a látótávolságot. Ez okozta a Dan-Air 1008-as, Manchesterből Tenerifére indult járatának a vesztét is, miután ködös időben a pilóták nem vették időben észre a feléjük közeledő hegyoldalt, miután nem engedték meg nekik a leszállást elsőre.

Nem kapták meg elsőre a leszállási engedélyt, tragédia lett a vége Fotó: Pixabay

A gépen a személyzettel együtt 146-an utaztak. A három órás út gond nélkül lezajlott, azonban ereszkedés közben a hirtelen keletkezett orkán erejű szél miatt átirányították őket is, mint minden másik repülőt a 12-es számú leszállópályára. A leszállási engedélyt azonban a felgyülemlett érkező járatok miatt nem adták meg egyből Arthur Whelan kapitánynak és Michael Firth elsőtisztnek

A tenerifei légiforgalmi irányítást végző Justo Camin ugyanis attól félt, a Dan-Air ütközne egy másik géppel, ami miatt megkérte Whelant, körözzön balra fordulva mígnem meg nem kapják a leszállási engedélyt. A Dan-Air kapitánya vette a jelzést, azonban mint kiderült, félre értették egymást Caminnal. Ő ugyanis azt hitte csak egyszeri balrafordulásra van szükség, nem több körre. Ez pedig mivel ereszkedésben voltak már, légikatasztrófát okozott, miután a gép hegyvidéki területen repült. 

Eléggé furcsa ez a várakozás nem?

 - kérdezték egymástól a pilótafülkében a fekete doboz felvételei alapján, amelyen az is hallható volt, hogy Whelan közölte, nem tetszik neki az egész. Mindezt pont akkor, amikor a járat automata közelségriasztója jelzett neki, húzza fel a gépet, emelkedjen. Whelan ezt követően jobbra rántotta a kormányt, hogy ne menjenek neki a hegy csúcsának, ez azonban további süllyedést eredményezett, mígnem végül a repülő neki is csapódott a La Esperanza-hegynek. 

A tragédiát senki nem élte túl, a mentőcsapatoknak ugyanis már csak az is órákba telt, hogy megérkezzen a helyszínre 1980. április 25-én. A légikatasztrófa miatt nyomozás indult, amely során megállapították, habár a légiforgalmi irányító nem pontos utasítása közrejátszott a becsapódásban, a viharos időjárási körülmények mellett a baleset a pilóták miatt történt, írja a Mirror.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.