Az Air India Ahmedabadból Londonba tartó járatát, a felszállást követő 30. másodpercben érte a végzetes baleset. A pilóták a hajtóművek tolóerejének csökkenését jelentették a toronynak, majd megszakadt velük a kapcsolat. Néhány másodperc múlva pedig lángtengerré változott a reptérhez közeli, orvosi kiképzőközpont kollégiumának épülete, miután a 100 tonna kerozin a becsapódás után egyetlen másodperc alatt felrobbant. A katasztrófának egyetlen túlélője akadt, a brit állampolgárságú, indiai születésű utas a széttört törzs egyik tátongó repedésén keresztül jutott ki a lángok közül.
Tudomásom szerint ilyen rejtélyes baleset még soha nem történt
– kezdte nyilatkozatát Kishore Chinta kapitány, akit az indiai repülőgép baleseteket vizsgáló hatóság korábbi nyomozójaként a mostani, Air Indiát érintő vizsgálatba is bevontak. Eddig olyan még nem történt, hogy egy gép, egy percet sem tölt a levegőben, hanem szinte azonnal lezuhan.
Chinta most a következő okokat veszi számba a vizsgálócsapat tagjaként.
1. Madarak kerültek a hajtóműbe.
2. Szennyezett kerozint tankoltak a gépbe.
3. Nem álltak megfelelő szögben a fékszárnyak.
4. Karbantartási hiba történt a szervizelés során.
5. Az üzemanyag-ellátás hibája, amit emberi mulasztás okozott, ugyanis a hajtóművek egyszerre álltak le.
6. A repülésirányító rendszer mondta fel a szolgálatot. Ez lenne a legsúlyosabb, rendszerszintű hiba, ami az összes többi, azonos típusú gépet is érintené.
7. Illetve van egy hetedik lehetőség is, és ez tűnik most a legvalószínűbbnek.
De nézzük meg előbb, hogy mi történik a gép roncsaival ezekben az órákban.
Chinta szerint most éppen egy hangárban rakják össze a gépet a megmaradt roncsokból. Először a turbinákat vizsgálják meg, a megégett kábelektől, a csavarokon át, a sérült turbinalapátokig mindent átnéznek. Ez azért fontos, mert már az első lépések után megállapítható, hogy jártak-e a turbinák a zuhanás idején. Ha működtek a hajtőművek, a fékszárnyak állásszögét vizsgálják meg.
Ezzel párhuzamosan ellenőrzik a karbantartási naplót, a fekete dobozokat is megtalálták, kódjeleit már elkezdték visszafejteni.
Chinta szerint, mivel a Boeing többi gépe minden probléma nélkül, rendben repül, nagyon fontos kérdés, hogy nem az extrém forróság végzett-e a 171-es járattal? A városban a katasztrófa idején 34 fok volt, ami a kifutó betonján 50 fok feletti, tartós hőmérsékletet eredményezett. Chinta biztos abban, hogy a brutális hőségnek volt szerepe a balesetben, akár úgy, hogy műszaki meghibásodást okozott vagy úgy, hogy emberi mulasztást idézett elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.