Óvodából az iskolába – Szorongást okozhat az iskolakezdés

iskolakezdés
PUBLIKÁLÁS: 2021. szeptember 22. 10:08
Alvásproblémák, hasfájás – mind gyakori tünetei az iskolakezdés idején fellépő szorongásos zavaroknak. Ezek a panaszok sokszor csak átmenetiek és néhány hét alatt maguktól elmúlnak, azonban ha állandósulnak, akkor gyermekpszichológushoz kell fordulni.

Alvásproblémák, hasfájás – mind gyakori tünetei az iskolakezdés idején fellépő szorongásos zavaroknak. Ezek a panaszok sokszor csak átmenetiek és néhány hét alatt maguktól elmúlnak, azonban ha állandósulnak, akkor gyermekpszichológushoz kell fordulni.

Az iskolába kerülés, az új helyzethez való alkalmazkodás, az elvárások mind hozzájárulhatnak a gyerekek szorongásaihoz, előfordulhat az is, hogy visszalépnek egy korábban már túlhaladott fejlődési szakaszba. Az új kihívások pedig nem csak nekik, hanem sokszor a szüleiknek is lelki gondokat okoznak.

"Legtöbbször hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy a gyerekek az óvodát elhagyva megszokják az új helyzetet, hiszen nem csak az intézmény, a közösség és a tevékenység ismeretlen még számukra, hanem az is, hogy az iskolában új szabályrendszerhez kell alkalmazkodniuk" – mondja Bognár Emese, a Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának klinikai szakpszichológusa. Hozzáteszi, első osztályban a tanulás mellett sok új kihívással találkoznak a gyerekek, a napirend sokkal kötöttebb lesz, mindent gyorsabban és hatékonyabban kell csinálni – az étkezéstől, az öltözésig.

Fotó: 123rf.com

"Az alkalmazkodást, iskolára való felkészülést segíti, ha a gyerekeket bevonják a szülők az ilyenkor szokásos teendőkbe: például a tanszerek és a tolltartó kiválasztásába, vagy abba, hogy együtt pakolják be a táskát, tornazsákot" – emeli ki Bognár Emese.

Az iskolakezdés minden gyermek életében mérföldkő, hiszen belép az életükbe a teljesítményalapú értékelés és ez hatalmas változás egy 6-7 éves számára. Fontos, hogy a szülők felismerjék, reális elvárásokat kell megfogalmazniuk a gyerekeikkel szemben, hiszen a kicsik nem fognak azonnal írni, olvasni, számolni, vagy a 45 perces órákat végig ülni. Ezért legtöbbet azzal tudnak nekik segíteni, ha nem a teljesítményre koncentrálnak, hanem inkább a befektetett munkát értékelik, és rendszeresen dicsérik őket. Fontos, hogy a gyermek ne azt érezze, hogy a szülői szeretet attól függ, ő hogyan teljesít az iskolában. Az iskolakezdés, a teljesítmény-centrikusság, az otthoni elvárásoknak való megfelelés is hozzájárulhat ahhoz, hogy az egyébként érzelmileg stabil gyerekek is szorongjanak.

"A gyerekekkel párhuzamosan sokszor a szülő is szoronghat, akár a gyerekkorából adódó kellemetlen iskolai élmények miatt, akár azért, hogy a gyereke helyt fog-e állni az iskolában" – magyarázza Bognár Emese. Ezeknek a helyzeteknek a feldolgozása függ a gyerek alkalmazkodóképességétől, és attól is, hogy a szülő hogyan éli meg az új élethelyzetet. Az anyukáknak és apukáknak tehát nincs könnyű dolguk, hiszen egyszerre kell a gyermekük és saját maguk érzelmeire is odafigyelniük, azonban a teljesítményszorongás az esti közös beszélgetésekkel, a családi környezettel és a biztonság érzetének erősítésével csökkenthető. Abban az esetben, ha a problémák több hónapon keresztül fennállnak, érdemes a pedagógusokkal, majd indokolt esetben pszichológussal is beszélni annak érdekében, hogy a gondok a lehető leghamarabb megoldódjanak. Szakember segítségére általában csak az esetek öt százalékában van szükség.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.