Mozgás, beszélgetés és bizalom – a diszlexia legyőzhető

Iskolatáska
PUBLIKÁLÁS: 2018. június 28. 08:54
Mi a diszlexia? Milyen élmény diszlexiásként az olvasás, hogyan lehet közel kerülni az irodalomhoz? Miről ismerhetik fel a szülők, hogy diszlexiás a gyerekük?

Mi a diszlexia? Milyen élmény diszlexiásként az olvasás, hogyan lehet közel kerülni az irodalomhoz? Miről ismerhetik fel a szülők, hogy diszlexiás a gyerekük?

Ilyen kérdésekre kereste a választ a Diszlexiás, gyere ki! kerekasztal beszélgetésen Gyarmathy Éva szakpszichológus, a magyarországi Diszlexia Központ megalapítója és Sipos Zsóka logopédus, okleveles gyógypedagógus. A 89. Ünnepi Könyvhéten megtartott diskurzuson részt vett Dragomán György író is, aki most először beszélt nyilvánosan gyermekkori olvasási zavarairól azóta, hogy a közelmúltban nyilvánosságra hozta azokat egy közösségi oldalon.

A szakértők szerint a diszlexia specifikus írott nyelvi zavarként definiálható, amelyet elsősorban a környezeti hatások és a mozgás- és nyelvfejlődés befolyásolnak. A probléma leginkább az olvasástanulás kezdetekor ismerhető fel, amikor a gyermeknek nem mennek könnyen az olyan feladatok, mint az összeolvasás, a szótagolás vagy a betűk és a hangok összekapcsolása.

A zavar független az intelligenciától, pusztán eltérően működő idegrendszerre utal. A diszlexiás másképp látja a világot, nem tud figyelni a részekre, illetve azokat túl sokféleképpen tudja összerakni. Ez az olvasásánál hátrányt jelent, de sok területen előnyt, hiszen a világot is több oldalról képes látni, a rendelkezésére álló információkat pedig új, kreatív módokon tudja felhasználni. Nem véletlen, hogy két Nobel-díjas kutató is van, aki hivatalos diszlexia diagnózist kaptak gyerekkorukban, és a tehetséggondozó foglalkozásokon is kétszer annyi ilyen zavarral küzdő ember van, mint „szokásos idegrendszerű”.

A diszlexia ugyan nem modern kori betegség, de a modern élet, a digitális eszközök egyre nagyobb térhódítása egyértelműen hozzájárulnak a kialakulásához. Így például a gyerekek számára fontos szenzomotoros mozgások, mint például az ujjak mozgása, egyre kisebb szerepet kapnak a mindennapi tevékenységekben. De ide vezethető vissza a beszédfejlődésben is rendkívül fontos tevékenységek, a mesélés és a beszélgetések háttérbe szorulása is. A gyermekeknek így nemcsak a szókincsük csökken, de mivel például nem látják a szüleik száját, miközben beszélnek hozzájuk, a beszédhang képzés is nehezebben alakul ki.

Mivel a diszlexia elsősorban az olvasástanulásnál érhető tetten, nem lehet megkerülni az iskola szerepét sem. A mai oktatás egyelőre nem tart lépést a modern kutatási, fejlesztési módszerekkel, pedig a szakértők rengeteg olyan programról tudnak, amelyek beépíthetők lennének az olvasástanulás módszertanába. Fontos, hogy nem pluszterheket kellene rakni a gyerekekre: azaz nem szabad különórákat vagy programokat a tantervbe iktatni, hiszen ezek a módszerek a nem diszlexiás gyerekek számára is hasznosak, így a hagyományos órák részét is képezhetik. Fontos lenne ugyanakkor az is, hogy ne azokat a feladatokat ismételgesse a gyerek, amelyek nem mennek neki, hiszen ezzel csak a kudarcélménye erősödik, miközben nem segíti elő a fejlődését. A szakértők azt tartanák a legjobbnak, ha a tanuló választhatna a különböző fejlesztő játékok közül, mert ösztönösen voksolna arra, amelyre a leginkább szüksége van. Ez lehet akár tánc, labdajátékok, de akár zsonglőr- és bűvészmutatványok is – bármi, ami a ritmustartást, iránytartást fejleszti, hiszen ezekre van szüksége az írás és olvasás elsajátításánál is. De nemcsak az iskolák, hanem a szülők is segíthetik gyermekük olvasási tanulását. Legtöbbet hangos felolvasással tehetnek azért, hogy ne alakuljon ki a zavar.

Dragomán György író most először beszélt nyilvánosan saját tapasztalatairól azóta, hogy a közelmúltban egy közösségi oldalon nyilvánosságra hozta gyerekkori diszlexiáját. „Úgy éreztem, hogy valaki fogja a kezem és ellentétes irányba húzza, mint amit én akarok csinálni. Én szerencsés voltam, mert a szüleim mindig támogattak és szerettek, soha nem éreztették velem, hogy én vagyok a hibás.” Ez volt a legfontosabb számára, hogy és ezt tanácsolja a diszlexiával küzdő gyerekek szüleinek is „Ha te nem bízol a gyerekedben, akkor ki fog?” – tette fel a költői kérdést.

A szakértők röviden megfogalmazták azt is, hogy mi is a legfontosabb három tanács, amellyel a diszlexiás gyermeknek segíteni lehet: sok mozgás és sok beszélgetés, felolvasás, valamint rendíthetetlen szülői bizalom.

A 89. Ünnepi Könyvhét szervezői és támogatói az olvasás népszerűsítése mellett szerették volna megszólítani azokat is, akik nem boldogulnak könnyen a betűkkel. Ezért az idén először az olvasási nehézségekkel küzdők helyzetére hívták fel a figyelmet a Vörösmarty téren felállított installációval, „Diszlexiás, gyere ki!” címmel, az Aegon Magyarország támogatásával.

A kiállított munkák Daniel Britton különleges betűtípust használó művei voltak, amelyek megmutatták, hogyan fogadják be az írott szöveget a diszlexiával küzdők. A kiállítandó műveket azért hozta létre a művész, mert hisz benne, „hogy ha közelebb jutunk a diszlexia megértéséhez, jobb eséllyel tudunk megfelelő oktatási feltételeket teremteni a diszlexiás tanulóknak.”

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.