Nem tudja megkötni a cipőfűzőjét gyermeked, noha az életkora alapján erre már képesnek kéne lennie önállóan? Mit tehetünk?
Szokásos reggeli káosz: indulni kellene, sietünk, kapkodva öltözünk, kinn már vár apa, de acipőmég mindig nem került rá a gyermek lábára, illetve rákerült, dea fűzők megkötése még a szülőre vár:a csemete ugyanis, máig nem tanulta meg helyesen a műveletet, mi pedig félünk, hogy ha rosszul köti meg a fűzőt, elesik, megüti magát, megsérül, tehát inkább megkötjük magunk.
Kisgyermekként a gyerekek mégmindenben a szüleikre hagyatkoznak, ám ahogy egyre nagyobbak lesznek, önállóbbá is válnak: büszkék rá, ha egyedül tudnak megcsinálni valamit, legyen az a fogmosás, evés, a ruháik kiválasztása vagy az öltözés.
A cipőfűzők önálló megkötése azt is mutatja, hogy a gyermek valóban megtanulta az alapokat, ez ugyanisegy viszonylag nehéz művelet, ezért sok esetben megtanulása azt is jelenti, hogy a gyermek érett azóvodáhozis. Azonban, a cipőfűző megkötésének módját nem is olyan egyszerű megtanítani. Hatékonynak kell lennünk, és főleg türelmesnek!
Kreatív ötleteket is bevethetünk, hogy a gyermek számára könnyebb és élvezhetőbb legyen a tanulás, nagy ugyanis a valószínűsége annak, hogy a csemete, látva a számára bonyolult feladatot,frusztrálttá és kedvetlenné válik.Íme néhány tipp, amellyel segíthetünk neki!
Az egyik fő gond, hogy a gyermeknem csak nehéznek, de unalmasnak is találja a cipőfűzést. Meg kell várni, hogy mentálisan és fizikailag is készen legyen a feladat elvégzésére! Mint tudjuk, akislányokvalamivel gyorsabban tanulnak a kisfiúknál, és sokszor lelkesebbek is.
A gyermek ujjai és izmai még kicsik és nem fejlődtek ki teljesen, ezértegyszerűbb, ha nagyobb méretű fűzőkkel mutatjuk meg a helyes technikát, mert így könnyebb a tanulás, majd, ha már jól megy, a kisebb cipőre és cipőfűzőre is átviheti a módszert.
Mindig válasszuk a gyermek számára legjobb pozíciót! Ha ő egy bizonyos szögből nézve jobban érti, mit kell csinálni, akkor kösse a cipőfűzőt úgy! Azt is meg lehet próbálni, hogy a műveletetelőször egy nyakkendővel tanítjuk meg, s azután jöhet a cipőfűző.
Használhatunkmotiváló zenéket! Vannak gyermekdalok, amelyek kifejezetten az ilyen tevékenységek módjának megjegyzésére szolgálnak. Használjuk őket! Tetszeni fog neki a zene, és közben könnyedén megtanulja a cipőfűzők megkötését is.
Amikor egyszer már sikerült jól megkötni a cipőfűzőt, ismételje meg a műveletet! Addig kösse, ameddig teljesen automatikussá nem válik a számára,s később és másnap is gyakorolja azt! Ne feledjük, hogy a jobb és a bal cipőn a műveletnek ugyanúgy sikerülnie kell!
A gyermek tanulja meg, hogy hogyan kössön két hurkot egyszerre! Egyforma méretűek legyenek nagyjából, különben furcsán mutat majd a cipőn a fűző.Ne legyünk türelmetlenek, és ne várjuk, hogy azonnal sajátítsa el az X megtanulását is, mert a gyermekfrusztrálttáválhat és elveszíti koncentrációját!
Magyarázzuk el a művelet lépéseit: mit miért csinálunk úgy, miért kell például fixálni a két „fület”, ha ugyanis nem így teszünk, szétesik az egész kötés! A megértés könnyebben vezet a helyes megtanuláshoz.
A megkötés tanulása közbenegymás mellett legyünk, ne egymással szemben! Így könnyebben megjegyzi a csemete a megfelelő technikát, mint ha tükörből kell néznie.
Ügyeljünk arra, hogy ha egyféle megkötési módot kezdünk el tanítani, akkor legyünk következetesek és azt is vigyük végig!Ne kiabáljunk a gyermekkel és ne szidjuk, ha nem megy neki a cipőfűző megkötése elsőre, ezzel ugyanis csakfélelmetébresztünk benne a művelet iránt, és egyáltalán nem törekszik majd rá, hogy helyesen megtanulja!
Ne feledjük azt sem:a dicséret, vagy valamilyen apró ajándék is motiválja a gyermeket, hogy tökéletesítse a műveletet! Ha azt látja, hogy ezzel a szülőnek örömet okoz, akkor különösen!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.