Manipulál a gyerek a hisztijével? Most kiderül!

Manipulál a gyerek a hisztijével? Most kiderül!

hiszti
PUBLIKÁLÁS: 2021. szeptember 23. 07:00
Egy ismert francia pszichológus, Isabelle Filliozat 1-5 évesekről szóló gyereknevelési könyvéből szeretnék veletek megosztani kettő, általam fordított részletet. A könyv nekem rengeteget segített, de magyarul még sajnos nem jelent meg, pedig szerintem lenne rá igény - nagyon gyakorlat-orientált, és segít megérteni, mi zajlik a gyerekekben.

Előszó

Két gyerekem van. Anyaként voltak nagyon örömteli pillanataim, amikor úgy éreztem, összhangban vagyok magammal és a gyerekeimmel, de voltak nagyon gyötrelmes pillanatok is. Ilyenkor tehetetlennek éreztem magam, tele kételyekkel, és megkérdőjeleztem önmagam. Szerettem volna találni egy könyvet, ami elmagyarázza, hogy a gyerekem mit élhet át egy adott helyzetben, és ötleteket ad arra, hogy én hogyan viszonyuljak hozzá. Nem fogadtam el a tanácsokat osztogatók túlságosan gyors elemzéseit:

„Hisztizik, manipulálni akar téged, meg kell mutatnod, ki parancsol...”

Egyrészt az alapján a kevés alapján, amit a gyerekagyról tudtam, kétségeim voltak azzal kapcsolatban, hogy képes lenne-e egy gyerek ilyen bonyolult stratégiákat kialakítani. Másrészt furcsának tűnt, hogy az adott életkorban lévő gyerekek ennyire hasonló viselkedéseket produkálnak. Kell, hogy legyen ennek valami értelme. Ezeket a szülőket ennyire zavaró cselekvéseket valóban hatalmi harcként kéne értelmezni, mikor úgy tűnik, hogy a gyerekek nagy része kétéves korban hatalmas dührohamokat produkál, hogy egy másfél éves gyerek, akitől azt kérjük, ne csináljon valamit, mégis csinálja, a szemünkbe nézve, hogy a tizenkét éves fiúk alig akarnak mosakodni, és hogy a tizenöt éves lányok az összes koszos edényt a szobájukban tárolják...

Ha ezek a viselkedések ennyire elterjedtek, akkor tényleg értelmezhetem úgy őket, mint egy ellenem kialakított manipuláció?

Az én kiinduló hipotézisem az, hogy a gyerekek viselkedései, még a legextrémebbek is, elsősorban a saját növekedési szükségleteiket szolgálják. Az, hogy jobban megértsem a gyerekek mozgatórugóit sarkalatosnak tűnt, mert az értelmezéseink irányítják a viselkedésünket.

Ráadásul a hagyományos nevelési modellek nem bizonyították hatékonyságukat, ezt láttam nap mint nap nem csupán a pszichoterápiai rendelőmben, hanem a hétköznapi életemben is, ahogy biztosan Önök is ezt tapasztalják. Az önbizalom, a belső biztonság, a harmonikus kapcsolatok nem olyan gyakoriak a felnőtt-társadalomban. Pedig ezeket a képességeket kívántam a gyerekeimnek, segíteni akartam őket, hogy felelősségteljes és önálló felnőttek legyenek, könnyen mozogjanak a társadalomban, és nem olyan felnőttek, akik pánikolnak attól, ha emberek előtt kell beszélni, vagy akik csak azért tartják be a közlekedési szabályokat, mert félnek a rendőrtől.

Szerettem volna egy olyan hozzáállást kialakítani, ami valóban nevel, és ami alkalmazható azokban a nehéz helyzetekben, amik előbb-utóbb úgyis előfordulnak. Ezért előbb átgondoltam a dolgokat, és nem reflexből cselekedtem.

Ezeknek az átgondolásoknak az eredményeit írom le ebben a könyvben.

...

Egy gyerek egy picit bonyolultabb, mint egy szobanövény

„Mindazokat, amiket érted tettem, így hálálod meg nekem! Elhullajtod a leveleid és ferdén nősz! Majd meglátod, nem fogok neked trágyát adni és megfosztalak a napfénytől. Gondolkodni fogsz a lépcső alatt. Majd meglátjuk, ki itt a főnök!

Amikor a fikuszuk levelei sárgulnak és lehullanak, nem képzelik azt, hogy a növény direkt csinálja, azért, hogy ugrassa önöket, vagy hogy rossz kertésznek tüntesse fel önöket. Úgy értelmezik a növény „magatartását” mint egy üzenetet: túl sok vagy nem elég víz, fény, trágya... Hiány vagy túladagolás, próbálják megérteni, mi történik.

Egy gyerek (egyértelműen) összetettebb, mint egy növény, de nem bonyolultabb. A hisztinek látszó pillanatok szükségleteket fejeznek ki. Hiány vagy túlzás. És ha a viselkedése nem provokáció, hanem következmény, válasz, reakció? Az is előfordul, hogy problémaként értelmezünk olyan viselkedést, ami teljesen természetes. Teljesen fölöslegesen lenne minden ősszel pánikolni, amiért a fák a kertben elveszítik a leveleiket... vagy hogy a négyéves gyermekük utál veszíteni.

Mi az a hiszti?

A legtöbb szülő szemében a gyerekek hisztiznek. Teó nem akar a kék pohárból inni, Juli nem akar felöltözni a sétához, Anti csak anyával akar fürdeni... Idegesítenek minket!

De valóban mindez csak „színjáték”? Ezek a magatartások, annyira jellemzőek, valóban „hisztik”-e, azaz jelentéktelen követelések, vagy teljesen érthető viselkedések, ha az agyuk fejlődését nézzük? Az, hogy a hároméves kicsi Leánk bőgése felbosszant minket, az talán csak Lea viselkedésének a következménye, de nem ezt akarta Lea.

Biztosak vagyunk benne, hogy a gyermekeink tudatosan próbálják a hatalmat átvenni fölöttünk:

„Nézd, direkt a szemembe néz, miközben rosszalkodik!”

Kár, hogy amit bizonyítéknak veszünk, annak lehetnek más okai. Szeretnének nyugodt, csendes, illedelmes gyereket, aki soha nem sír vagy kiabál? Ez nem lehetséges. Szeretnének megszabadulni a hisztiktől? Lehetséges!

Mi játszódik le a gyerekben?

Igen, tényleg lejátszódik valami. A gyerek nem csak véletlenül reagál így, vagy nem azért, hogy ártson. Ezért, mielőtt felidegesítenénk magunkat, kérdezzük meg tőle és magunktól, fennhangon:

„Mi történik most?”

A kérdés kimondása segít megakadályozni, hogy a szokásos módon reagáljunk.

Egyetlen dolog biztos: a gyereknek nem célja sem csapdát állítania a szüleinek, sem próbálgatni a határokat. Egyszerűen nincsenek meg hozzá a szükséges agyi képességei. A hisztik, ahogy látni fogjuk a könyv során, valójában a gyerek agyának reakciói olyan helyzetekre, amik túl bonyolultak számára. Fedezzük fel együtt, mi játszódhat le a gyerekben.

Hiszti-e?

Egy teszt, hogy tisztán lássunk

Ha ellenőrizni szeretné, hogy a gyermeke képes-e egyáltalán a bolondját járatni Önnel, létezik egy egyszerű teszt: gyerekének könnyen lehet, hogy van a játékai közt egy olyan doboza, ahol a megfelelő lyukakba kell beledobni különböző formákat. Mutasson meg neki két lyukat, például egy négyszöget és egy háromszöget, és adja a kezébe a háromszöget.

Kérdezze meg, hogy melyik lyukba megy a forma. A legtöbb húszhónapos véletlenszerűen fog az egyik lyukra mutatni. 40 hónaposan az esetek nyolcvanöt százalékában a háromszög lyukba fogják dobni a formát. De ebben az életkorban sem állandóan jó még a válasz. A gyermekek többsége csupán négyéves kor után fogja minden egyes alkalommal a jó lyukba dobni a formát, mivel ehhez a feladathoz egyszerre három képzet fejben tartása szükséges. Amíg a gyereknek a jó válaszhoz szüksége van arra, hogy kipróbálja, a formát be tudja dobni-e az adott lyukba és nem képes szóban elmondani, melyik forma melyik lyukba megy, addig nem képes semmiféle „hisztire”.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.