Húsvét szent három napja – a katolikus Nagycsütörtök

Húsvét szent három napja – a katolikus Nagycsütörtök

katolikus
PUBLIKÁLÁS: 2011. április 21. 14:00
Pannonhalmi Apátság

A katolikus hívők számára a húsvét az év legnagyobb ünnepe. A felkészülést negyven nappal korábban, hamvazódszerdán kezdik, ez a nap a nagyböjt első napja.

A böjti időszak manapság nem csak az étkezésről szól, sőt, arról kevésbé. Ezekben a hetekben ugyan péntekenként nem szabad húst fogyasztani (halat igen), de szigorúbb böjt – amikor összesen háromszor szabad ételt magukhoz venniük és csak egyszer jóllakniuk – csak két napra érvényes: hamvazószerdára és nagypéntekre. Fontosabb azonban, hogy a nagyböjti időszakban a hívők lemondanak számukra kényeztető dolgokról. Van, aki nem néz tévét, más nem gyújt rá vagy nem megy szórakozni, esetleg nem fogyaszt alkoholt vagy édességet. Ezeknek az önmegtagadásoknak a célja az, hogy a hívő a mindennapi rohanásban is többet gondoljon-figyeljen Istenre, mint amúgy tenné.

A katolikusoknál nagyböjt utolsó hete, az úgynevezett nagyhét hihetetlenül gazdag szertartásokban. Ezek elmesélik Jézus életének utolsó epizódjait, napról napra emelik a hangulatot, felkészítik a húsvét kirobbanó örömére a hívőt.

A hét nyitánya virágvasárnap.

Ezen a napon arra emlékeznek, hogy Jézus bevonult Jeruzsálembe, ahol a hívei hatalmas lelkesedéssel fogadták, pálmaágakkal köszöntötték, ruháikat a földre terítették előtte. A virágvasárnapi szentmise ennek emlékét idézve eltér az átlagos vasárnapi misétől. A hívők barkaágat visznek magukkal a templomba. Ezt a pap ünnepélyesen megszenteli a templom bejáratánál: imát mond felette és meghinti szenteltvízzel. A szentelt ágakkal bevonulnak a templomba, ahol egy kisebb körmenetet rendeznek, énekekkel, imákkal.

Nagyhét első három munkanapján nem történik semmi különös, „Jézus a városban van”, ki-ki nagytakarít odahaza és a templomban, illetve ha aktív segítője a nagyheti szertartásoknak, akkor gyakorolni jár. Olyan kitüntetett ünnepi időszakról van szó ugyanis, amikor olyan énekek és rítusok kerülnek elő, amelyeket évente csak egyszer használnak, így a tapasztaltabbak sem tudnak mindent fejből és rutinból.

Nagycsütörtök a „szent három napból” az első. Bár a katolikusok csak vasárnaponként szoktak misére járni, ezen a napon este részt vesznek szentmisén. Arra emlékeznek, hogy Jézus megünnepelte az utolsó vacsorát a tanítványaival. Ez pedig több szempontból kiemelkedően fontos esemény a katolikusok számára.

Ekkor mondta el azokat a szavakat, „az első szentmisét”, amelyeket minden vasárnapi misén felidéz a pap: „Vegyétek és egyétek ezt a kenyeret, mert ez az én testem, amelyet értetek adok”; illetve „Vegyétek és igyatok ebből a borból, mert ez az én vérem, amelyet értetek fognak kiontani”. Ez a középpontja minden misének. Ekkor szoktak az emberek néma csendben térdelni, miközben a pap felemeli az ostyát, illetve a boros kelyhet.

Az utolsó vacsora keretében mondta el a búcsúbeszédét, amelyben sok, központi fontosságú tanítás található. Ezekből talán a legismertebb a „szeretetparancs”, amikor Jézus megparancsolja tanítványainak, hogy ugyanúgy szeressék egymást, ahogy ő, Jézus szerette őket.

Szintén az utolsó vacsorához kötődik, hogy megmosta tanítványainak a lábát. Jézus korában a vendég lábának megmosása a szolga feladata volt, így ő ezzel a gesztussal maga fölé emelte követőit, példát mutatva nekik alázatból. A nagycsütörtöki mise keretében szokás, hogy a pap megmossa néhány hívő lábát, felidézve Jézus tettét.

Ismert a mondás, hogy „a harangok Rómába mentek”. Ez azt takarja, hogy a nagycsütörtöki misének viszonylag az elején, a szokásos dicsőítő ének kezdetén („Dicsőség a magasságban Istennek!”), meghúzzák a templom harangjait és az összes, templomban fellelhető csengőt megrázzák. Egy-két percig szól a zenebona, majd hirtelen beáll a csend, és az éneket (általában orgonakíséret nélkül) folytatják. Ezek után hiányzik a miséből az összes szokásos csengő, helyette kereplőt használnak, aminek hangja egészen más, durva, kemény. Sok helyen ettől kezdve egyáltalán nem használják az orgonát sem, csak egyszerű énekléssel kísérik a szertartásokat. Ez a visszafogott puritánság majd nagyszombaton oldódik fel, amikor „visszajönnek a harangok Rómából”.

A nagycsütörtöki mise vége is eltér a szokványostól. Az áldozás után, amikor a kis ostyákat kiosztják a híveknek, a maradékot a pap nem viszi vissza a szokásos helyére, hanem a templom egy másik pontjára vonul vele. Majd ezek után következik az „oltárfosztás”: a templom minden oltáránál lepakolják a díszítéseket, felhajtják az oltárterítő széleit. Azt idézik fel a hívek, hogy Jézus az utolsó vacsora után végleg kilépett élete szokásos folyamatából: imádkozni indult annak tudatában, hogy hamarosan meg fog halni. Ekkor ugyan a hivatalos szertartásnak vége, de néhány helyen rendezni szoktak közös imát, virrasztást, amikor úgymond Jézussal együtt imádkoznak. Akár együtt maradnak a hívek, akár nem, úgy indulnak haza, hogy benne élnek a történetben, ami még nem zárult le, nagypénteken folytatódik.

A mise után odahaza sok családban szokás a visszafogott ünnepi vacsora.

Utolsó vacsora története János evangéliumában: 13-17-ik fejezet

AMK

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.