A világ egyetlen, még működőképes Li-2 gépe egyben az egyetlen ma még Malév-színekben közlekedő légijármű. Az idei Múzeumok Éjszakájára ráadásul elkészült egy Malév-festésű Ikarus 55-ös (farmotoros) veterán autóbusz is, amiből öt darabot 1960-tól rövid ideig a repülőtéren belül is használtak. Ez a busz szállítja majd a Li-2-es utasait az Aeroparkból a Li-2-eshez az 1. Termál előtti részre.
Az Li-2-es repülőgép 1949-ben készült az akkori Szovjetunió taskenti (Üzbegisztán) 4. sz repülőgépgyárában. A géptípus az 1936-ban az Egyesült Államokban forgalomba állított Douglas DC-3 Dakota (katonai változat C-47) licenc-változata, amelynek gyártását Borisz Liszunov orosz mérnök vezetésével indították el. Komoly mérnöki munkát jelentett a collos-alapú amerikai rendszerről átállni a metrikus rendszerre a gyártás során, új, orosz fejlesztésű motort párosítani az amerikai konstrukcióhoz, és megerősíteni a futóműveket a nagyobb igénybevételhez, amit füves-havas-jeges orosz repülőterek jelentettek. Ráadásul az orosz gépeken a repülő jobboldalára került a rakodóajtó, míg az amerikai DC-3-asokba a bal oldalon lehet beszállni - olvasható a Budapest Airport közleményében.
A világ egyik legjobban sikerült konstrukciójú gépéből összesen közel 20 000 darab épült. A Goldtimer Alapítvány HA-LIX lajstromjelű gépe először a Magyar Néphadsereg színeiben repült, majd 1958 és 1964 között a Malév-hoz került, ahonnan a belföldi repülések megszűnése után ismét a honvédségnek adták, végül 1974-ben Szolnokról vonult múzeumi pihenőre. A gépet repülésrajongók több ezer munkaórában állították helyre 2001-ben, és 2002-ben kapta meg a légi alkalmassági engedélyét. A 10 900 kg felszálló tömegű gépet két, egyenként 1000 LE teljesítményű AS-62IR típusú kilenchengeres csillagmotor emeli a levegőbe, ahol 220-260 km/h utazósebességgel akár 2 000 km-t is megtehet.
Az Ikarus 55-ös autóbusz igazi különlegesség. A javarészt távolsági buszjáratokra tervezett, 1953-ban konstruált buszból viszonylag kevés példány készült, később ugyanis áttértek a két automata ajtós, szintén farmotoros/léghűtéses Ikarus 66-os modellre. Az egyik Ikarus 55-öst a Malév üzemeltette a repülőtéren, így most a külföldről visszaszerzett és felújított példány – a BKV értékmegőrzési programjának részeként és a Légiközlekedési Kulturális Központ szakmai támogatásával – most Malévos festést kapott. és így rója a kilométereket.
A Múzeumok Éjszakáján az összes program központja és indulási helye a 2-es terminál melletti Aeropark repülőmúzeum, ahol neves magyar gépkapitányok mutatják be az éjszakai pilótafülkéket és a földi kiszolgáló eszközöket. Lesz mentő-, tűzszerészeti, katasztrófavédelmi bemutató, repülőgép-szimulátor és autózás oldtimer repülőtéri járművekkel. A június 25-ei Múzeumok Éjszakájára tervezett sétarepülés áráról és feltételeiről itt lehet tájékozódni.
Ha pedig már egyszer Ferihegyen járnak, érdemes megnézni a felújított reptéri kilátó teraszt, kedvcsinálóként pedig olvassák el egy korábbi, reptérbejárós és Aeroparkos élménybeszámolónkat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.