

Az osztályterem elcsendesedik, a tanár végignéz a padsorokon, majd hirtelen a mi nevünket mondja ki. A szívünk hevesen verni, a tenyerünk izzadni kezd, és hirtelen minden, amit előző este megtanultunk, egyszerűen eltűnik a fejünkből. Ismerős a helyzet? Sokan felnőttként is emlékszünk erre az érzésre, és ma is rengeteg gyerek éli át nap mint nap ugyanezt. Az iskolai szorongás, különösen a feleléstől való félelem a tanulás örömét is elveszi, és hosszú távon az önbizalmat is aláássa. Mit tehetünk otthon szülőként, hogy a gyerekünk biztonságban érezze magát, és ne rettegés, hanem sikerélmény kapcsolódjon az iskolához? A válaszban szakértő segít.

A feleléstől való szorongás hátterében több tényező állhat. Vannak, akik eleve visszahúzódóbbak és ezért nehezebben szólalnak meg mások előtt. Másokat a teljesítménykényszer bénít meg, a megfelelési vágy és a hibázástól való félelem, vagy a következményektől való szorongás. Ezekhez kapcsolódhatnak korábbi rossz élmények is, például egy kellemetlen helyzet, amikor valakit kinevettek, vagy amikor az illető szigorú bírálatot kapott egy tanártól, esetleg szülőtől.
„Két fogalom tisztázása fontos. A félelem egy érzés egy adott pillanatban, egy konkrét veszélyre vagy fenyegetésre adott válasz. A szorongás a kiszámíthatatlanabb jövő miatti aggodalom, mely hosszabb távú, elhúzódó, akár fizikai tünetekkel is járhat” – figyelmeztetett Ruppert Petra szupervizor-coach, mediátor, tanár.
Habár könnyen lehet, a felelésre kihívott gyerek tudja a válaszokat, magától nem jelentkezik. Inkább csendben marad, nehogy tévedjen vagy magára vonja a figyelmet. Ez oda vezethet, hogy kimarad a tanulási folyamat fontos pillanataiból, és lassan önbizalomhiány alakul ki benne.
Az iskolai szorongás nem mindig látható első pillantásra, de akadhatnak árulkodó jelek. Ezek a következők lehetnek:
Ezek nem a felkészületlenség jelei. A gyerek nem lusta, egyszerűen szorongással küzd.

„A szorongás nehezen beazonosítható. A szorongó gyerekek nehezen koncentrálnak, szétszórtak. Ez önmagában még nem baj. Ezeket a negatív érzéseket nem megszüntetni kell, hanem felismerni, kezelni, és megértés által megküzdési stratégiák kialakítására felhasználni” – magyarázta a szakember, hozzátéve, hogy ezzel szemben a félelem érzése önmagában, inspirációként is használható. „Mindannyian félünk valamitől, ez természetes. A félelmünk tárgyát meg is tudjuk nevezni. A jó hír, hogy a félelem motiválóan is hathat a tanulás terén.”
Az osztályteremben a tanárnak felelőssége van abban, hogy a felelés élménye a gyerek számára ne váljon rémálommá. Íme néhány tipp a pedagógusoknak:

Te is rengeteget segíthetsz, ha odafigyelsz a gyereked érzéseire.
Ha sikerül olyan közeget teremtenünk, amelyben a hibázás a tanulás része és a próbálkozást is értékelik, a gyerek lassan megtapasztalja, hogy a megszólalás nem veszélyes vagy félelmetes dolog, hanem fejlődési lehetőség.
Ezek is érdekelhetnek:



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.