Szorongással küzdő diáklány felelés közben

Szorong a gyereked az iskolában? Így segíthetsz neki

gyerek
PUBLIKÁLÁS: 2025. október 12. 14:15
Az iskolai számonkérések, különösen a szóbeli feleletek egyes gyerekeknek igen nagy stresszt okozhatnak. Miért alakul ki ez a szorongás, és mit tehetünk azért, hogy segítsünk nekik leküzdeni azt? Szakértő válaszol.

Az osztályterem elcsendesedik, a tanár végignéz a padsorokon, majd hirtelen a mi nevünket mondja ki. A szívünk hevesen verni, a tenyerünk izzadni kezd, és hirtelen minden, amit előző este megtanultunk, egyszerűen eltűnik a fejünkből. Ismerős a helyzet? Sokan felnőttként is emlékezünk erre az érzésre, és ma is rengeteg gyerek éli át nap mint nap ugyanezt. Az iskolai szorongás, különösen a feleléstől való félelem a tanulás örömét is elveszi, és hosszú távon az önbizalmat is aláássa. Mit tehetünk otthon szülőként, hogy a gyerekünk biztonságban érezze magát, és ne rettegés, hanem sikerélmény kapcsolódjon az iskolához? A válaszban szakértő segít.

Iskolai szorongással küzdő kislány az iskolapadban
A félénkség és az iskolai szorongás gyakran együtt jár.
 Fotó: MAYA LAB / Shutterstock

Ruppert Petra, szupervizor-coach, mediátor, tanár, az OptimisTanoda alapítója szerint:

Két fogalom tisztázása fontos. Félelem egy érzés a „most”-ban, egy konkrét veszélyre vagy fenyegetésre adott válasz. A szorongás a kiszámíthatatlanabb „jövő” iránti aggodalom, mely hosszabb távú, elhúzódó akár fizikai tünetekkel is járhat.

Ezért okoz akkora félelmet a felelés

A feleléstől való szorongás hátterében több tényező állhat. Vannak, akik eleve visszahúzódóbbak és ezért nehezebben szólalnak meg mások előtt. Másokat a teljesítménykényszer bénít meg, a megfelelési vágy és a hibázástól való félelem vagy a következményektől való szorongás. Ezekhez kapcsolódhatnak korábbi rossz élmények is, például egy kellemetlen helyzet, amikor valakit kinevettek, vagy amikor az illető szigorú bírálatot kapott egy tanártól, esetleg szülőtől. Habár könnyen lehet, a felelésre kihívott gyerek tudja a válaszokat, magától nem jelentkezik. Inkább csendben marad, nehogy tévedjen, vagy magára vonja a figyelmet. Ez oda vezethet, hogy kimarad a tanulási folyamat fontos pillanataiból, és lassan önbizalomhiány alakul ki benne.

Így mutatkozik meg a szorongás

Az iskolai  szorongás nem mindig látható első pillantásra, de akadhatnak árulkodó jelek. Ezek a következők lehetnek:

  • gyors szívverés, kipirulás, izzadt tenyér;
  • elcsukló vagy túl halk hang, dadogás;
  • agyi köd, amikor a megtanult anyag nem jut az illető eszébe;
  • kerülő magatartás, amikor a gyerek lesüti a szemét, nem jelentkezik.

Ezek nem a felkészületlenség jelei. A gyerek nem lusta, egyszerűen szorongással küzd.

Feladatmegoldás pedagógussal
A jó pedagógus fel tudja oldani a szorongást a gyerekekben.
Fotó: BalanceFormCreative / Shutterstock

 

Mindannyian félünk valamitől, ez természetes. A félelmünk tárgyát meg is tudjuk nevezni. A jó hír, hogy a félelem érzése használható inspirációként, hathat motiválóan akár tanulás terén is. A szorongás más, nehezen beazonosítható. Szorongó gyerekek nehezen koncentrálnak, szétszórtak. Ez önmagában még nem baj. Ezeket a negatív érzéseket nem megszűntetni kell, hanem felismerni, kezelni és megértés által megküzdési stratégiák kialakítására felhasználni. 

– emeli ki a szakember.

Mit tehet a pedagógus?

Az osztályteremben a tanárnak felelőssége van abban, hogy a felelés élménye a gyerek számára ne váljon rémálommá. Íme néhány tipp a pedagógusoknak:

  • Teremts biztonságos légkört, bátorítsd a gyereket. Ha a gyerek érzi, hogy nem lesz nevetség tárgya, könnyebben megszólal.
  • Adj több időt a válaszra! Egy visszahúzódó gyereknek néhány plusz másodperc is hatalmas segítség.
  • Fokozatosan vond be a felelésbe a gyereket! Elsőként adj ki páros munkát vagy kisebb csoportokra osztott feladatot, és csak később kérd a feleltetendő gyereket, hogy az egész osztály előtt szólaljon meg.
  • Ismerd el az erőfeszítést is! Ne csak a helyes választ dicsérd, hanem azt is, ha a gyerek próbálkozott. A „jó dicséret” soha nem minősítő, hanem tettekre és lehetséges erőforrásokra utal. Pl. „Értékelem a próbálkozásodat, így tovább.” „Bátor kezdés után szerényebb folytatás következett. Legközelebb…”
  • Alkalmazz feloldó gyakorlatokat! Feleltetés előtt teremts próbahelyzeteket, szervezz szerepjátékokat, közös játékos feladatokat a feszültség csökkentésére.
  • Mindenképpen feleltess szóban is! Ne engedj a szülői nyomásnak, diákok kívánságának! A szóbeli számonkérés begyakorlása a munkaerőpiacon értékké válik, hiszen minden állásinterjú vagy projekt bemutatás is „felelés”.
Beszélgetés és közös feladatmegoldás anya és lánya között
Meséld el gyerekednek, te hogyan tudtad leküzdeni az iskolai szorongásodat.
Fotó: Harbucks / Shutterstock

Mit tegyél te szülőként?

Te is rengeteget segíthetsz, ha odafigyelsz a gyereked érzéseire.

  • Beszélgess vele arról, miért fél a feleléstől! Már az is megnyugtató lehet a számára, ha kimondhatja a félelmeit. A megnevezett okokat ne nevesd ki vagy bagatelizáld el. Az érzéseink tesznek minket emberré.
  • Ne erőltesd, hanem bátorítsd! Egy apró sikerélmény hatalmas önbizalmat adhat neki.
  • Szintén jó ötlet lehet a humoros „főpróba” - felelés otthoni környezetben, családtagoknak bemutatott ppt vagy tananyag felmondás erőforrásként jelenik meg osztálytermi környezetben. 
  • Mutass példát! Mesélj a saját iskolai szorongásaidról és arról, hogyan tudtad leküzdeni azokat. A gyerek így érezni fogja, hogy nincs egyedül az érzéseivel, és van megoldás.

Ha sikerül olyan közeget teremtenünk, ahol a hibázás is a tanulás része, ahol a próbálkozást is értékelik, a gyerek lassan megtapasztalja, hogy a megszólalás nem veszélyes vagy félelmetes dolog, hanem fejlődési lehetőség.

Ezek is érdekelhetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.