Életveszély

Kiderült: Ennek köszönhetően maradt életben Schumacher

bors

Létrehozva: 2022.04.07.

Egy korábban sokat bírált újítás, valamint egy elpusztíthatatlan eszköz járult hozzá ahhoz, hogy Michael Schumacher fia sértetlenül szállt ki ripityára tört versenyautójából

A race marshal assists Haas' German driver Mick Schumacher after he crashed the Formula One Saudi Arabian Grand Prix at the Jeddah Corniche Circuit in Jeddah on December 5, 2021. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)

Az idei Szaúd-Arábiai Nagydíj időmérőjének második szakaszában Mick Schumacher 272 kilométeres sebességgel falnak csapódott. Autója gyakorlatilag kettétört, a mentésnél még a váltó is leszakadt a helyéről. A kár közel egymillió dolláros (330 millió forint), Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke elmondta, a motoron és a túlélőcellán kívül minden más megsemmisült. Ennek ellenére Schumacher sérülések nélkül megúszta a horrorbukást.

Fotó: AFP

A Forma-1-ben legutóbb 2014-ben történt halálos baleset, akkor Jules Bianchi csúszott ki az esős Japán Nagydíjon a pálya szélére, ott pechére egy, a mentéshez használatos traktor állt. A kómába esett francia versenyző 2015. július 17-én elhunyt.

Bianchi tragédiája után a Mercedes javaslatára az F1 2018-tól bevezette a „glóriát”, amit a versenyzők fejének védelmére fejlesztettek ki. A rendszer egy rúdból áll, amely körülveszi a pilóta fejét, és három ponton csatlakozik a járművázhoz. A 2016-ban bemutatott változatban a glória titánból készült, súlya körülbelül 7 kilogramm volt, amit 9 kilogrammra emeltek 2017-ben. Bár bevezetésekor rengeteg támadás érte az eszközt, Lewis Hamilton, Romain Grosjean, Charles Leclerc, és Lance Stroll életét is megvédte az évek alatt.

Mick Schumachert – ugyan a glória is működött – igazából az úgynevezett túlélőcella védte meg. Nélküle már nem nyilatkozhatta volna a fiatal versenyző: „Tudom, évekkel ezelőtt nem élem túl a balesetet!” Schumacher 33G-s becsapódása a 272 kilométeres sebességnél valószínűleg tragédiával végződik, ha a biztonságtechnikai eszközöket – mindenkire kötelezően – az utóbbi években, folyamatosan nem építtetik be a versenykocsikba.

A túlélőcella egy sziklaszilárd pontja az autónak, melyben a pilóta ül. Ez a biztonsági cella gyakorlatilag elpusztíthatatlan, ami általában szénszál-erősítésű kompozitanyagból készül. A felső- és oldalsó légbeömlő nyílások kialakítása „bukócsőként” védi a versenyzőt az autó borulásakor és egyéb baleseti helyzetekben. A túlélőcella törhetetlenségét igazolja, hogy Grosjean 2020-as bahreini baleseténél, bár 146 fokkal elfordult – a motorrész kivételével – mégis teljesen épen maradt.

A pilóták által viselt védelmet nyújtó, tűzálló ruha hatalmas fejlődésen ment keresztül az ötvenes évek egyszerű pamut overalljától a most használt kezeslábasokig. Annak ellenére, hogy a maiak nagyon könnyű anyagból készülnek és légáteresztőek, mégis ellenállnak a legvadabb lángoknak is. Előírás, hogy az overallnak legalább 10 másodpercen keresztül ellen kell állnia a nyolcszáz fokos lángoknak. Nem mellékesen, még a bukósisak is tartalmaz tűzálló anyagot, és ennek is köszönhető, hogy Grosjean – aki 29 másodpercet töltött a lángok között – csodával határos módon, csak kisebb égési sérülésekkel megúszta a pokoli forróságot.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek