Egy új bizonyíték szerint az Air India június 12-i repülőgép-szerencsétlensége során a kapitány szándékosan elzárhatta az üzemanyag-ellátást a hajtóművektől – állítja egy, az amerikai vizsgálat korai szakaszát ismerő forrás. A pilótafülkéből származó hangfelvételen hallható, ahogy az első tiszt kérdőre vonja a kapitányt: miért kapcsolta át az üzemanyag-szelepeket, ezzel elvágva az üzemanyag-ellátást, és arra kéri, hogy állítsa vissza az áramlást. - írja a Reuters.
Bár nincs képi bizonyíték arról, hogy melyik pilóta mozdította el a kapcsolókat, a hangfelvétel alapján a vizsgálat arra utal, hogy a kapitány, Sumeet Sabharwal lehetett a felelős. A tragédiában 260 ember vesztette életét, köztük 19 már landolás követően. A Boeing 787-es London felé tartott, amikor közvetlenül felszállás után, alig 650 láb magasságban zuhanni kezdett és egy közeli orvosi egyetem épületébe csapódott.
Az indiai Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal (AAIB) hangsúlyozta, hogy a vizsgálat még folyamatban van, és bírálta a nemzetközi sajtóban megjelent „szelektív és ellenőrizetlen” információkat. Az előzetes jelentés szerint a hajtóművek üzemanyag-szelepei a „működés” (run) állásból egy másodpercen belül „leállításra” (cutoff) váltottak. Ez közvetlenül azután történt, hogy a gép elemelkedett a földtől, amit a vészhelyzetekben működésbe lépő segédenergia-forrás, a ram air turbina automatikus aktiválása is megerősít.
A gép próbálta újraindítani a hajtóműveket, miután visszakapcsolták az üzemanyag-ellátást, de a magasság és a sebesség már nem volt elegendő a visszanyeréshez. Az ütközés során 241 utas, valamint a személyzet majdnem teljes egésze életét vesztette.
Az Air India vezérigazgatója szerint a vizsgálat nem talált karbantartási hiányosságokat vagy mechanikai hibát. Sem a Boeing, sem a GE, a hajtóműgyártó nem kapott biztonsági ajánlást. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal és a Boeing belső közleményekben erősítette meg: az üzemanyag-kapcsolók zármechanizmusa biztonságos.
A baleset újraindította a vitát a pilótafülkébe szerelendő kamerák szükségességéről. Repülőbiztonsági szakértők szerint egy ilyen felvétel sokat segíthetett volna a vizsgálatban. A hatóságok még minden lehetőséget vizsgálnak, és egy év múlva várható a végleges jelentés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.