Air India: A kapitány tehet a balesetről?

Air India
PUBLIKÁLÁS: 2025. július 18. 15:35
Egy hangfelvétel szerint a kapitány elzárhatta az üzemanyagot az Air India gép hajtóműveitől a végzetes baleset előtt

Egy új bizonyíték szerint az Air India június 12-i repülőgép-szerencsétlensége során a kapitány szándékosan elzárhatta az üzemanyag-ellátást a hajtóművektől – állítja egy, az amerikai vizsgálat korai szakaszát ismerő forrás. A pilótafülkéből származó hangfelvételen hallható, ahogy az első tiszt kérdőre vonja a kapitányt: miért kapcsolta át az üzemanyag-szelepeket, ezzel elvágva az üzemanyag-ellátást, és arra kéri, hogy állítsa vissza az áramlást. - írja a Reuters.

Air India, légitársaság, katasztrófa
A történelem legsötétebb légiközlekedési katasztrófáinak listája bővült az Air India járatának a lezuhanásával!
Fotó: AFP

Bár nincs képi bizonyíték arról, hogy melyik pilóta mozdította el a kapcsolókat, a hangfelvétel alapján a vizsgálat arra utal, hogy a kapitány, Sumeet Sabharwal lehetett a felelős. A tragédiában 260 ember vesztette életét, köztük 19 már landolás követően. A Boeing 787-es London felé tartott, amikor közvetlenül felszállás után, alig 650 láb magasságban zuhanni kezdett és egy közeli orvosi egyetem épületébe csapódott.

Az indiai Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal (AAIB) hangsúlyozta, hogy a vizsgálat még folyamatban van, és bírálta a nemzetközi sajtóban megjelent „szelektív és ellenőrizetlen” információkat. Az előzetes jelentés szerint a hajtóművek üzemanyag-szelepei a „működés” (run) állásból egy másodpercen belül „leállításra” (cutoff) váltottak. Ez közvetlenül azután történt, hogy a gép elemelkedett a földtől, amit a vészhelyzetekben működésbe lépő segédenergia-forrás, a ram air turbina automatikus aktiválása is megerősít.

A gép próbálta újraindítani a hajtóműveket, miután visszakapcsolták az üzemanyag-ellátást, de a magasság és a sebesség már nem volt elegendő a visszanyeréshez. Az ütközés során 241 utas, valamint a személyzet majdnem teljes egésze életét vesztette.

Mi történt az Air India fedélzetén?

Az Air India vezérigazgatója szerint a vizsgálat nem talált karbantartási hiányosságokat vagy mechanikai hibát. Sem a Boeing, sem a GE, a hajtóműgyártó nem kapott biztonsági ajánlást. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal és a Boeing belső közleményekben erősítette meg: az üzemanyag-kapcsolók zármechanizmusa biztonságos.

A baleset újraindította a vitát a pilótafülkébe szerelendő kamerák szükségességéről. Repülőbiztonsági szakértők szerint egy ilyen felvétel sokat segíthetett volna a vizsgálatban. A hatóságok még minden lehetőséget vizsgálnak, és egy év múlva várható a végleges jelentés.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.