Az anyukáknak is képben kell lenniük a játék trendekkel

Az anyukáknak is képben kell lenniük a játék trendekkel

karácsony
PUBLIKÁLÁS: 2022. december 04. 10:04
Igencsak tetemes, 100 milliárd forint körüli a hazai játékpiac, és ráadásul válságálló szektornak mondható. Ezzel együtt ezen a területen is tapasztalhatóak változások, hiszen a pandémia hatására például keresettebbé váltak a kollektív, közösségi élményt nyújtó társasjátékok, amelyek az egész család számára élményt biztosítanak.

Igencsak tetemes, 100 milliárd forint körüli a hazai játékpiac, és ráadásul válságálló szektornak mondható. Ezzel együtt ezen a területen is tapasztalhatóak változások, hiszen a pandémia hatására például keresettebbé váltak a kollektív, közösségi élményt nyújtó társasjátékok, amelyek az egész család számára élményt biztosítanak.

Vannak kikezdhetetlen klasszikusok, de akadnak új kedvencek is, s ezek egyikének mondható a Tolki is, amely többek között az Ország Játéka választáson az interaktív kategóriát nyerte meg.

„A magyar játékpiac jelenleg – az euróárfolyamtól függően – 80-100 milliárd forintra becsülhető. Ennek tetemes része, nagyjából fele a karácsonyi időszakban, az év utolsó két hónapjában jön össze” – mondta Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketing menedzsere, a Tolki termékeket forgalmazó Bonsai Kft. által szervezett, többek között a hazai játékpiacról szóló szakmai kerekasztal-beszélgetésén. A forgalmazás az említettek mellett a húsvét és az iskolakezdéshez kötődő időszakban nevezhető igazán intenzívnek. Ráadásul az is elmondható, hogy válságálló terület, mert a szülők nem szeretnének lemondani arról, hogy gyermekeiket játékkal ajándékozzák meg.

"Az évek és trendek változásával is vannak kikezdhetetlen fényű, örök klasszikusok, amelyek iránt a kereslet és az érdeklődés töretlenül magas. Hazánkban például a Lego hihetetlenül nagy slágernek számít. Európában, de globálisan is Magyarországon az egyik legnagyobb az egy személyre jutó készletek aránya" – fejtette ki Gyaraki Dávid. Nyugodtan mondhatjuk, hogy ebből a szempontból Lego nagyhatalom vagyunk. Ez az éves eladási toplistákon is megmutatkozik, ugyanis hosszú évek óta kiemelkedő a kereslet a készletekre. Ezen felül igen népszerű és kelendő termékek közé tartoznak a társasjátékok, a készségfejlesztők és a kreatív játékok. Hazai sajátosság, hogy gyermekszobák sorának elengedhetetlen eleme a diavetítő és a hozzá tartozó diafilmek is. Utóbbiak minden évben az eladási toplisták élmezőnyében találhatóak.

lego, játék
Fotó: 123rf.com

A koronavírus a játékpiacot is elérte

A koronavírus járvány ezen a piacon is nyomott hagyott. A pandémia következményeként, egyrészről megnőtt az igény azokra a játékokra, melyek teljes mértékben lekötik a gyermekek figyelmét, és mellette edukatív tartalmat is nyújtanak. A korábbiaknál is keresettebbé váltak a kollektív közösségi élményt nyújtó társasjátékok, amelyek az egész család számára élményt biztosítanak. Így a társasjátékok 2020 óta sokadik reneszánszukat élik, most pedig új piaci löketet kaptak.

A Tolki az egyik sikersztori

Többek között az edukációs játékok iránt megnövekedett igény is motiváció volt, hogy a Bonsai Kft. piacra lépjen a számos külföldi országban már nagy népszerűségnek örvendő Tolki játékokkal. A különböző korosztályok számára készül interaktív hangoskönyvek komoly sikert értek el itthon. Tavaly ugyanis az Ország Játéka választáson a Tolki az interaktív kategóriát megnyerte. „Jelenleg pedig az eladott könyvek, illetve készletek száma közel 30 ezerre tehető, ami óriási sikernek mondható ebben a szegmensben” – fejtette ki Kőszegi Ágoston, a Bonsai Kft. projektvezetője, termékmenedzsere.

Az elektronikus toll használatával működő Tolki könyvsorozat egyedi oktatási rendszere lehetővé teszi a játékos tanulást, hiszen minden könyvhöz sok órányi hanganyag és több száz kvízkérdés tartozik.

A gyermekek ma már készségszinten használnak okos eszközöket, sőt ez – alkalmanként jóval – korábbra tehető, mint az írás és olvasás képességének elsajátítása.

„Ezzel a ténnyel pedig a játékiparnak is számolnia kell. Így az utóbbi években a digitalizált és a hagyományos játékok ötvözete merőben új és közkedvelt fejlesztési irányt jelentenek. Erre, vagyis a hagyományos és digitális játékok ötvözetére jó példa a Tolki is” – fejtette ki Zsigmond Tamara, szinkronszínész, logopédus, a kerekasztal-beszélgetés során. Ugyanakkor elkerülhető az, hogy a gyermek a képernyő előtt üljön, vagy hogy már a játékos tanuláshoz is mobiltelefont kelljen használnia.

gyerek, mese, ének, mondóka, játék
Fotó: 123rf.com

Változik a globális trend

Az interaktív játékok utóbbi időben tapasztalt népszerűségének oka, hogy teljesen más élményt nyújtanak, mint a hagyományos eszközök. A digitalizáció térnyerésével a gyerekszobákban sem volt kérdés, hogy szükség van az új trend beépítésére. A gyermekek növekedése során egyre inkább olyan játékokra lesz szükség, ami problémamegoldásra serkenti a csemetéket. Nem csak szórakozást nyújt, de bizonyos szempontból kihívást is jelent számukra. Az ilyen játékok fenntartják a gyermek figyelmét és fejlesztik a kognitív képességeket is.

„A közös élmény megélése mellett kifejezetten fontos az újrajátszhatóság kérdése is. Lényeges, hogy a gyermekek ne unják meg a játékot. A kooperatív játékoké a jövő, ahol nem egymást kell legyőzni, hanem együtt kell sikereket elérni. Egy közösen elért siker pozitív megerősítést ad, a kompetitív játék viszont sok negatív élményt jelenthet” – hangsúlyozta Kőszegi Ágoston.

Olvasd el ezt is!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.