Gyermekfejlődés – Avagy mire képes egy 3-4 éves?

Gyermekfejlődés – Avagy mire képes egy 3-4 éves?

gyerek
PUBLIKÁLÁS: 2021. március 18. 08:03
Ha sikeresen „túléltük” a gyermek első két évét, remélhetőleg maradt energiánk arra, ami előttünk áll – ezeket hívják ugyanis a varázslatos esztendőknek az iskolakezdés előtt. Lássuk, mi változik, mire képes egy 3-4 éves csemete?

Fontos, hogy a mérföldköveket meglépje

Ha sikeresen „túléltük” a gyermek első két évét, remélhetőleg maradt energiánk arra, ami előttünk áll – ezeket hívják ugyanis a varázslatos esztendőknek az iskolakezdés előtt. Lássuk, mi változik, mire képes egy 3-4 éves csemete?

A kisgyermekek 3. és 4. éve igazi csodákat rejt magában. Csemeténk végre hallgat ránk és tele van fantáziával. Növekedése folytatódik és számos módon fejlődik. S bár a gyermekek különböző időpontokban érnek el fejlődési mérföldköveket, a legnagyobb valószínűséggel az alábbi fejlődési mérföldköveket éri el, mielőtt az 5. életévét betöltené.

Mérföldkövek a nyelvi fejlődésben

Ha a lurkó még nem is igazán beszél, ez hamarosan megváltozik - 3 és 4 éves kor között a gyermeknek képesnek kell lennie az alábbiakra.

  • Megmondani a nevét és a korát
  • Beszélni 250-500 szó alkalmazásával
  • Válaszolni az egyszerű kérdésekre
  • Öt-hat szóból álló, majd 4 éves korig teljes mondatokban beszélni.
  • Tisztán beszélni, bár 4 éves korig nem biztos, hogy teljesen érthető, amit mond.
  • Történeteket elmondani.

Kognitív mérföldkövek

A gyermek fejlődése olyan szakaszába ér, hogy számos kérdést tesz fel. „Miért kék az ég?” „Miért van a madaraknak tolla?” Kérdések tömkelege zúdulhat ránk. Bár ez bosszantó lehet időnként, a gyermekek számára ez egy normális folyamat része. Amellett, hogy állandóan azt kérdezgeti, miért?, képesnek kell lennie a következőkre:

  • Helyesen megnevezni az ismerős színeket
  • Megérteni, mit jelent a különböző és az ugyanolyan, elkezdeni összehasonlítani a méreteket
  • Kreatívan fantáziálni és színlelni
  • Követni három részből álló utasításokat
  • Emlékezni egy történet részleteire
  • Jobban megérteni az időt (például, hogy reggel van, délután vagy este)
  • Számolni és megérteni a számolás fogalmát
  • Forma és szín szerint válogatni a tárgyakat
  • Megoldani a korának megfelelő kirakós játékokat
  • Felismerni és azonosítani gyakori tárgyakat és képeket

A mozgás mérföldkövei

A már óvodába járó gyermek továbbra is mozgásban van. 3 és 4 éves kor között a gyermeknek képesnek kell lennie a következőkre:

  • Le és fel járkálni a lépcsőkön, váltakozó lábakkal
  • Rúgni, dobni, elkapni a labdát
  • Jól mászni
  • Magabiztosabban futni és triciklit vezetni
  • Egy lábon megállni, illetve ugrálni több mint 5 másodpercig
  • Könnyedén előre és vissza járkálni
  • Lehajolni esés nélkül
  • Segítsen felvenni és levenni a ruháit

Kéz- és ujjkészségek

A gyermek sokkal fürgébbé válik. Fejlődése ezen pontján képesnek kell lennie az alábbiakra:

  • Könnyen kezelni kis tárgyakat, lapozni egy könyvet
  • Használni a korának megfelelő ollót
  • Megoldani krök és négyzetek másolását
  • Lerajzolni egy személyt, 2-4 testrésszel
  • Leírni néhány nagybetűt
  • Tornyot építeni 4 vagy több építőkockából
  • Felöltözni és levetkőzni segítség nélkül
  • Lecsavarni és felcsavarni egy üveg fedelét
  • Forgatni a forgó fogantyúkat

Érzelmi és szociális mérföldkövek

Ebben az időszakban a gyermek nemcsak fizikailag, érzelmileg is függetlenebbé válik. Megfigyelhetjük, hogy kevesebb hisztit rendez, ha a babysitterre vagy az óvodában hagyjuk. Emellett szociálisabb is lesz, képes együttműködni kis barátaival és bizonyos problémamegoldó képességeket is mutat.

A fejlődés ezen szakaszában a gyermeknek képesnek kell lennie az alábbiakra:

  • Utánozni a szülőket és a barátokat
  • Szeretetet mutatni családja és barátai iránt
  • Érzelmek széles skáláját produkálni, például szomorúnak, haragosnak, boldognak lenni vagy unatkozni

Azt is észrevehetjük a lurkón, hogy képzelőereje túlpörög. Ez jó és rossz is lehet – a fantázia és a színlelt játék egyre érdekesebbé és vonzóbbá válik számára, ugyanakkor a gyermek irreális félelmeket is kialakíthat, például azt hiheti, hogy egy szörny lapul a szekrényben.

Mikor aggódjon a szülő?

Minden gyermek a saját tempójában növekszik és fejlődik. Nem kell aggódni, ha nem ért még el minden mérföldkövet. A fejlődés terén azonban fokozatos előrelépés tapasztalható az idő előrehaladtával, s ha ezeket nem észleljük, a csemete fejlődése késhet – ha az alábbiakat vesszük észre, érdemes beszélnünk egy gyermekorvossal.

  • Képtelen labdát dobni, ugrálni egy helyben, vagy triciklivel közlekedni
  • Gyakori esések jellemzik és nehézséget okoz neki a lépcsőn járni
  • Képtelen tartani a zsírkrétát a hüvelykujj és az ujjak között - gondjai vannak a firkálással és nem tud lemásolni egy kört
  • Nem tud elmondani 3 szónál többől álló mondatot, helytelenül használja az "én" és "te" szót
  • Tartós nyáladzás és beszédzavar jellemzi
  • Nem tud 4 építőkockát egymásra rakni és gondjai vannak a kis tárgyak kezelésével
  • Továbbra is rendkívüli elválasztási szorongást tapasztalunk
  • Hiányzik az érdeklődése az interaktív játékok iránt és nem foglalkozik a fantáziajátékkal
  • Nem játszik más gyerekekkel és nem reagál a családon kívüli tagokra
  • Az önkontrollja nem javul, ha dühös vagy ideges
  • Nem érti az egyszerű utasításokat, vagy megismétli azokat
  • Kerüli a szemkontaktust
  • Elutasítja, hogy egyedül öltözzön, aludjon vagy megmosakodjon

Emellett, ha azt vesszük észre, hogy a gyermek ellenáll vagy gondjai vannak olyan dolgok elvégzésével, amelyekre egyszer már képes volt, ezt mindenképp tudassuk az orvossal. Mindez ugyanis a fejlődési rendellenesség jele lehet. Ha a gyermek fejlődése késésben van, számos kezeléssel lehet rajta segíteni.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.