Gyerekek és szociális képességek: mégsincs olyan rossz hatással a képernyő?

Gyerekek és szociális képességek: mégsincs olyan rossz hatással a képernyő?

telefon
PUBLIKÁLÁS: 2020. május 29. 10:04
Mégsem árt a gyermekek szociális képességeinek a képernyő előtt töltött idő – mutatott rá egy új tanulmány. A koronavírus-járvány miatt karanténba szorult családokban jogosan merülhetett fel, mennyire ártalmas az elfoglaltságra gyors megoldásként használható telefon és tablet.

Egyes kutatók szerint a mai helyzet így is aggasztó

Mégsem árt a gyermekek szociális képességeinek a képernyő előtt töltött idő – mutatott rá egy új tanulmány. A koronavírus-járvány miatt karanténba szorult családokban jogosan merülhetett fel, mennyire ártalmas az elfoglaltságra gyors megoldásként használható telefon és tablet.

Miközben a koronavírus-helyzet miatt családok ezrei szorultak a négy fal közé a karantén ideje alatt, előfordul, hogy a szülők egy idő után kifogynak az ötletekből, milyen foglalatosságot ajánljanak a gyermekeknek. A tablet, az okostelefon vagy a számítógép gyors megoldásnak tűnik, ugyanakkor sokakban felmerül, mennyire ártalmas, hogy a lurkók még több időt töltenek a képernyő előtt. Rossz hatással lesz-e ez arra, ahogyan másokkal érintkeznek, kommunikálnak, ha a koronavírus-járvány véget ér?

Az Ohio-i Állami Egyetem új tanulmánya állítja: annak ellenére, hogy a mai fiatalok sok időt töltenek a képernyő előtt – főként okostelefon és közösségi média használatával -, szociális képességeik ugyanolyan jók, mint az előző generációké.

Az 1998 és 2010 közötti időszak gyermekei

A kutatók összehasonlították egymással azoknak a gyermeknek a fejlődését, akik 1998-ban indultak óvodába (hosszú évekkel a Facebook megjelenése előtt), azokéval, akik 2010-ben tették ezt. A tanulmányhoz az ún. korai gyermekkori longitudinális tanulmány (ECLS) program adatait elemezték, mely az óvodától az 5. osztályig követi a gyermekek fejlődésének alakulását.

Összevetették az ECLS óvodai csoportra vonatkozó információit - amelyekbe beletartoztak az 1998-ban iskolába lépő lurkók (19 150 diák) - a 2010-ben kezdő gyermekekével (13 400 diák). A csemetéket a szülők az óvodától az első osztályig, a tanárok pedig az ötödik osztályig értékelték.

A tanulmány elsősorban a tanárok értékelésére koncentrált, mivel a gyermekeket ők követték egészen ötödikes korukig.

A 2010-ben kezdettek még jobban is teljesítettek

A megállapítások azt mutatják: a tanárok szemszögéből a diákok szociális képességei nem csökkentek az 1998-as és 2010-es csoportok között. Hasonló minták maradtak fenn, amikor a gyermekek ötödik osztályba léptek.

A legtöbb időt telefon és számítógép előtt töltött lurkók hasonló fejlődést mutattak a szociális képességek terén, mint akik a legkevesebb időben foglalkoztak ilyesmivel.

„Összességében igen kevés bizonyítékot látunk arra, hogy a képernyő előtt töltött idő árt a gyermekek szociális képességeinek" – mondta el Douglas Downey, PhD, a tanulmány vezető szerzője, szociológia professzor. – "Minimális bizonyíték van arra, hogy a képernyőnek való kitettség problémát jelentene a szociális képességek fejlődésében.”

A kutatók megjegyezték viszont, hogy a személyes készségekre és az önkontrollra vonatkozó értékelések kissé magasabbak voltak a 2010-es csapatban, mint az 1998. évi csoportban.

A fiatalabb gyermekek nagyobb kockázatnak lehetnek kitéve

Fontos ugyanakkor, hogy Downey 5 éves kortól tanulmányozta a telefonok és számítógépek hatásait a szociális fejlődésre. Ha azonban ennél fiatalabb csemeték ülnek sokat képernyő előtt, az növelheti a figyelem-rendellenességek kockázatát – hívta fel a figyelmet a kutatás, melyet a JAMA Pediatrics kiadványában közöltek.

A tanulmány 2.152 gyermek adatait vizsgálta azon következtetés levonására, hogy a túlzott képernyő előtti idő 1 éves kortól összefüggésbe hozható az autizmus spektrumzavarhoz (ASD) hasonló tünetek fokozott rizikójával.

A szűrést egy autizmus-teszttel végezték, amely 20 kérdésre támaszkodik a gyermek viselkedésével kapcsolatban. A Drexel Egyetem Orvostudományi Főiskola és a Dornsife Közegészségügyi Iskola kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a csecsemő képernyő elé ültetése és a kevesebb gyermekkel töltött játékidő kapcsolatba hozható az autizmus spektrumzavar jelentkezésével a gyerekkor későbbi szakaszában.

A tanulmány szerzői azonban kiemelték: csak az ASD-szerű tünetekkel találtak összefüggést, nem kimondottan az autizmussal. „Kutatásunk nem bizonyít okozati összefüggést” – hangsúlyozta dr. Karen Heffler, a Drexel Egyetemi Orvostudományi Főiskola szemészeti egyetemi docense.

Videó a tanulásban

Heffler kiemelte, hogy a koronavírus-járvány ideje ideális a fenti kérdések vizsgálatára, tekintve, hogy sok szülő dolgozik otthonról, miközben igyekszik gyermekeivel is foglalkozni. Mint mondta, sajnos az, hogy hagyjuk a kisgyermekeket videókat nézni, amíg mi dolgozunk, messze van az ideálistól – a kicsik ugyanis nem fognak olyan hatékonyan tanulni a képernyőn látott interakciókból, mint ahogyan a szülőktől. Nem utánozzák azt, amit a képernyőn látnak, csak amit anya és apa mutat. Ugyanez a helyzet a szavak elsajátításával is – videó alapján a kisgyermek nem tanulja meg azokat.

A szakember azt is megjegyezte, hogy a fenti tanulmány a képernyő előtt töltött időre vonatkozóan „kissé régi”, nem feltétlenül reprezentálja a jelenlegi helyzetet.

Ma az amerikai gyerekeknek például már 8 éves koruk előtt van saját okostelefonjuk és tabletjük. „1998-ban és 2010-ben a gyerekek többsége még csak a telefonját használta kommunikációra, szöveges üzenetet írt vagy hívást indított/fogadott - de nem használta olyan mértékben az okostelefont, a tabletet, mint az manapság jellemző.”

Fotó: 123rf.com

A képernyő előtt töltött idő rontja a jó alvást

A szakértők emellett nem először világítanak rá, hogy a kék fény, melyet a képernyők kibocsátanak magukból, valamint az online digitális eszközök interaktivitása csökkentheti a minőségi alvás mennyiségét.

„A túl sok képernyő előtti idő, különösen az esti órákban mindenkinek az alvására rossz hatással van" – emelte ki dr. Alex Dimitriu, pszichiátriai és alvásgyógyászati szakember. – "A kék fény, akkor is, ha tompított, csökkenti a melatonin termelődését és a mély alvás minőségét, amire agyunknak szüksége van.”

A digitális eszközök interaktivitása képes késő estig a képernyő előtt tartani az embereket, miközben egy könyvet nagyjából 20 percig olvasunk, s elalszunk. A képernyő fénye és stimulációja zavarja az elalvást, s mérsékeli a minőségi pihenés idejét.

A rossz alvás a gyermekeknél kapcsolatba hozható a figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenesség (ADHD) tüneteivel, az ingerlékenységgel, szorongással és rossz impulzusszabályozással – amellett, hogy esetleg korlátozhatja az agy növekedését és fejlődését” – tette hozzá dr. Alex Dimitriu.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.