Óvoda és iskola választás – hová írassuk a gyereket?

Óvoda és iskola választás – hová írassuk a gyereket?

Iskolatáska
PUBLIKÁLÁS: 2019. szeptember 16. 08:54
Minden gyermek más, s igényeik is eltérhetnek egymástól. Abban azonban mindenki egyetért, hogy a legjobb helyet szeretné a csemetéjének a választáskor. Tudni szeretné, hogy jó helyen van, hogy vigyáznak rá és fejlődik. Mi alapján dönthetjük el, hová írassuk a gyermeket? Melyik a jó óvoda, iskola?

Mi alapján dönthetjük el, melyik jó?

Minden gyermek más, s igényeik is eltérhetnek egymástól. Abban azonban mindenki egyetért, hogy a legjobb helyet szeretné a csemetéjének a választáskor. Tudni szeretné, hogy jó helyen van, hogy vigyáznak rá és fejlődik. Mi alapján dönthetjük el, hová írassuk a gyermeket? Melyik a jó óvoda, iskola?

Napjainkban, ha el szeretnénk dönteni, hová írassuk a gyereket, sokszor a legcélszerűbb megkérdezni egy szintén gyermekes ismerőst. Nem biztos azonban, hogy ami neki megfelel, az a mi csemeténknek is jó lesz. Teljes mértékben személyfüggő sok esetben, kinek mi válik be. Egy dologban azonban minden szülő egyetérthet: olyan óvoda, iskola lebeg a szeme előtt, ahol kellően fejlődik és jól érzi magát a gyermek.

Napjainkban már a bölcsőde is egy nyitott és kedves hely, ahol kevés kicsi fér el egy szobában, jól követhető a napirendjük, keveset várnak el tőlük, ugyanakkor nyugalmat és személyes törődést kapnak. Ha választás előtt állunk, tartsuk észben, hogy egy 2 és fél éves gyermeket célszerűbb bölcsődébe íratni, s csak utána óvodába, mint egyből egy óvodás minicsoportba – itt ugyanis figyelembe veszik, hogy egy ekkora korú csemetének elsősorban a szülei mellett lenne a legjobb helyen. Biztosítanak neki lehetőséget a játékra, a pihenésre. Legalábbis egy jó bölcsőde erről ismeretes.

A bölcsőde választás előtt a szülő elmehet gyermekével az intézménybe, a három hétig tartó beszoktatás pedig kellő időt ad arra, hogy ne csak az új helyzettel tudjanak megbarátkozni, hanem azt is lássák, milyen törődésben lesz itt része a kicsinek. A gondozónők pedig figyelik, miként foglalkozik gyermekével a szülő és igyekszik tájékozódni az otthon megszokott dolgokról, igényekről.

Fontos kiemelni, hogy amennyiben a szülő meg van győződve arról, hogy a gyermek jó helyen lesz a bölcsődében – de ez igaz az óvodára is -, akkor a csemete sem fél majd. Ha egy kicsit is bizonytalannak, bizalmatlannak érzi anyját és apját, akkor sírni, hisztizni fog. Megérzi, hogy valójában a szülő sem hagyja ott szívesen a bölcsiben vagy az óvodai szobában. Anyának vagy apának ilyenkor jobb lenne vidáman elköszönnie és határozottnak lennie.

Ahhoz persze, hogy meg legyünk győződve róla: biztonságban és jó kezekben lesz a gyermek az adott óvodában vagy iskolában, nemcsak az intézmény életébe kell egy kicsit bepillantanunk. Fontos, hogy a szülő ismerje saját csemetéje adottságait, szokásait és családként a lehetőségeiket. Amennyiben a kisfiú vagy kislány nem igényel különleges törődést, érdemes megnézni a legközelebbi óvodát vagy iskolát, beszélgetni egy kicsit az óvodavezetővel, óvónővel – ezekből általában kiderül, milyen szokások uralkodnak ebben az intézményben, s milyen a szemléletük. Ha pedig úgy érezzük, nem ilyet keresünk, szóba jöhet a többi.

Átlagos óvodában természetesen nem tudnak külön figyelmet szánni a speciális igényű gyermekeknek. Ezzel a szülőnek tisztában kell lennie, s a – napjainkban sajnos egyre több – étel-allergiás, liszt-, tejfehérje-érzékeny vagy légúti problémával küzdő gyerekeket olyan óvodába kell járatni, ahol vigyáznak rájuk a speciális képzésben részesült óvónők.

Nem számít ma már speciálisnak, hogy a gyermekeknek nyelvórákat, számítástechnikai foglalkozást, sportolási lehetőségeket kínálnak. Ám érdemes figyelembe venni, ezeknek akkor van jelentősége, ha a gyermek élvezi is azokat. Neki ugyanis főleg játékos edzésre, foglalkozásokra van szüksége.Az iskolaválasztáskor sem árt feltenni magunknak a kérdést: ismerjük-e jól a saját gyermekünket.

Óvodára és iskolára egyaránt igaz, hogy a magánintézményekben családiasabb hangulatot, több odafigyelést kaphat a gyermek, hiszen eleve kevesebben vannak egy csoportban. Fontos, hogy óvoda esetén a tudást játékos tevékenység során sajátítsák el a lurkók és kevésbé elméleti oktatáson keresztül.

Napjainkban már nemcsak a gazdagok engedhetik meg maguknak a magánintézményt, szép számmal akadnak családok, akik hajlandók egy kicsit spórolni, hogy a gyermek ideális körülmények között járjon óvodába vagy tanuljon, s esik választásuk magánóvodára- vagy később iskolára. Ezt mindenki maga érzi és döntheti el.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.