A képességek, így a beszédfejlődés kialakulásának megvan az optimális ideje. Az egészséges, ép intellektusú gyermek ingerekben, gazdag környezetben, elegendő mozgási- és játéklehetőség biztosításával, normális ütemben fejlődik, amit siettetni nem szabad.
A fejlődés különböző területei nem azonos módon és időben érnek be. Bizonyos életkorban, bizonyos területek intenzívebben fejlődnek. Ha ebben a szenzitív szakaszban biztosítjuk a környezeti támogatást, a képességek és a részképességek megfelelően fejlődnek.
Vannak fejlődési csomópontok, amikor ezek a részképességek, képességek egységet mutatnak, összeérnek. Ilyen például az iskoláskor kezdete, vagyis az iskolaérettség. Az óvodáskorban tehát fontos a megelőző fejlesztés, ami tulajdonképpen a fejlődés töretlen biztosítását jelenti. Később sokkal több idő és energiaráfordítással történhet csak meg a lemaradás korrigálása. Korrekciós fejlesztésről általában iskoláskorban beszélünk, amikor a normál ütemű fejlődésben valamilyen lemaradás tapasztalható. Az óvodáskor vége felé azonban már mutatkozhatnak részképességbeli elmaradások, amelyeket az óvónők és a velük kapcsolatban lévő szakemberek időben felfedezhetnek. Ekkor a probléma okának feltárása után egy nagyon tudatosan és tervszerűen felépülő fejlesztőmunkával próbálják behozni a lemaradást.
A beszéd fejlődésének meghatározott szakaszai vannak, amelyeken minden kisgyermek átmegy. Ezeket átugrani, kihagyni, vagy éppen a fejlődést erőltetni, siettetni nem lehet. Nagyobb szakaszok a gügyögés, gagyogás időszaka, az utánzás korszaka, a beszéd megértésének szakasza, a beszéd önálló fejlődésének időszaka.
A normál beszéd kialakulásának feltétele az ép hallás, az ép beszédszervek, az ép idegrendszer és a minta, azaz a beszélő környezet. A beszéd észlelése, megértése a halláson alapul, a beszédprodukció pedig a beszédszervek működésén. A fejlődés során fokozatosan kialakul az anyanyelvi percepciós bázis, az a hangrendszer, amelyen az anyanyelv szól.
Háromévesen már gyors ütemben fejlődik a kisgyermek szókincse, megérti az instrukciókat, és egész mondatokkal érteti meg magát. Azonban ha ekkor még nem beszél, megkésett beszédfejlődésről van szó, és ebben az esetben szakember segítsége szükséges.
Négyévesen már a nyelvtani formák, szabályok is kialakulnak. Az iskolakezdésre már eljutnak a magyar beszédhangok egyértelmű felismeréséig, ezáltal képessé válnak a magánhangzók és a mássalhangzók megkülönböztetésére.
A gyermek a beszédét tehát a környezetétől veszi át, mégpedig olyan formában, ahogyan azt hallja. Ezért rendkívül fontos a tiszta, szép beszéd és a mesélés, mely által gazdagodik a szókincse, és a belső kép kialakulásával fejlődik a fantáziája is.
Ahhoz, hogy gyermekünk iskolába mehessen, érdemes odáig eljutunk nagycsoport végére, hogy gyermekünk legalább 15 percig egy adott dologra képes legyen célirányosan koncentrálni, biztosan tudja használni a jobb illetve a bal kezét, tudjon tárgyakat különböző tulajdonságok alapján csoportosítani, tudjon kapcsolatot létesíteni társaival, képes legyen a közös játéknál, feladatok megoldásánál az együttműködésre.
Iskolások szüleinek a LOGICO Piccolo Nyelvi kreatív – Szinonimák, ellentétek feladatkártya-csomagot javasoljuk. A LOGICO Piccolo játék 10 gombos kerethéz tartozó kártyacsomagok a 6-9 éves gyerekek játékos készségfejlesztéséhez és ismeretbővítéséhez nyújtanak változatos feladatokat. Az egyéni szintnek megfelelő tempóban, az önellenőrzés biztonságával tologathatják a gyerekek a színes gombokat a megfelelő helyekre. A javasolt feladatkártya-csomag alábbi témákat dolgozza fel: Szavak felismerése magyarázat alapján, többjelentésű szavak, szinonimák és ellentétek keresése, hiányzó magánhangzók/mássalhangzók, összekevert betűk alapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.