Honnan tudom, hogy manipulálnak? - 1. rész.

mentális
PUBLIKÁLÁS: 2017. március 04. 17:01
Bármilyen manipuláció céljának is érezzük magunkat, nem igazán tudjuk bizonyítani, sokkal inkább érezzük csak, hogy befolyás alatt cselekedtünk. Általában utólag csak. Hogyan védhetjük ki, készülhetünk fel arra, hogy ellenálljuk?

Bármilyen manipuláció céljának is érezzük magunkat, nem igazán tudjuk bizonyítani, sokkal inkább érezzük csak, hogy befolyás alatt cselekedtünk. Általában utólag csak. Hogyan védhetjük ki, készülhetünk fel arra, hogy ellenálljuk?

A manipuláció olyan befolyásolást jelent, amelynek önző, a célszemély által titokban tartott, vagy elhallgatott célja van.

Aki manipulál

Általában tudatos a manipulatív szándék: a célszemély tegye, vagy mondja azt, amit ő, a manipulátor szeretne. Továbbá ez a szándék rejtve van a másik előtt, nem tudhatja, hogy manipulálják. Amennyiben tud róla, már nem nevezzük manipulációnak.

Akit manipulálnak

Rendszerint nem tud a másik valódi szándékáról. Illetve tud valamit, de az csak a felszín, a rejtett célt nem ismeri, illetve nincs módja felismerni. Vagy nincs elég információja, vagy nincs meg az a tudása, logikai vagy érzelmi képessége, hogy felismerje, manipuláció áldozata lett. Ezt a képességet lehet fejleszteni, ha valaki képes kibújni a nyomás alól, és tiszta fejjel végiggondolni, ő mit is szeretne.

Reklámok, akik többé-kevésbé nyíltak

Talán a leggyakoribb nyílt manipulációk a reklámok. Általában tudjuk, hogy a reklám célja ez, hogy felkeltse a vágyat az adott termék iránt - vagyis azt reklámozza -, mégis nagyon sok reklám tartalmaz rejtett elemeket is.

Egy szép autó reklámja például sokkal többet tartalmaz, mint az autó tulajdonságainak dicsérete. Egy életérzést is kínál, általában a fiatalság, a sikeresség ígéretét kelti. „Ha ilyen autód lesz, ilyen sikeres /fiatal /szép/gazdag leszel."

Vagyis az önértékelést célozza meg, és azt a vágyat fokozza, hogy birtokold ezt az autót, mert akkor több leszel. Ez az ígéret nem igaz, nem leszel az, tudjuk. Csak lesz egy új autód.

Ez ellen könnyű védekezni: egyszerűen gondoljuk végig, miért szeretnénk valójában az adott terméket? Valóban, ha a birtokunkban lesz, mi magunk is megváltozunk? A válasz természetesen nem.

Attól még megvásárolhatjuk az adott terméket, mert valóban szeretnénk egy új autót.

A cikk második részében az érzelmi manipulációkról olvashattok!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.