Egyre nagyobb divatját éli Magyarországon is az egészségtudatosság. De mit értünk ez alatt? Megvalósul-e a mindennapi gyakorlatban ez a törekvés? Kik azok a szereplők, akik szükségesek a pozitív elmozduláshoz?
Sok ellentmondást fedezhetünk fel Európa lakosságának viselkedésében. Miközben egyre fontosabb szempontnak vélik az élelmiszer egészséges mivoltát, ez felüknek a bio, természetes összetevőket tartalmazó, valamitől mentes termékeket jelenti. Túlnyomó többségük azt vallja, hogy megnézi az élelmiszercsomagolást, európai felmérések szerint azonban mindössze 0,1 másodpercet töltenek annak olvasásával. Emellett nagy részük folyamatosan törekszik a táplálkozási szokások megváltoztatására, amire nem rezonál a valóság, hiszen a magyar felnőtt lakosság 65 százaléka túlsúlyos vagy elhízott.
Ezek az anomáliák egyértelműen rávilágítanak arra, hogy hiba van az elméletben és nagy hiányosságok a gyakorlatban. Ez nagyrészt érthető, hiszen az egészségtudatosság és a táplálkozás a közvélemény számára is vonzó téma lett, így manapság elveszünk az információ rengetegben. Veszélyes, hogy táplálkozásról nem csak a megfelelő szakképzettséggel rendelkező szakemberek mondhatnak véleményt, ezzel nehezítve a tisztán látást.
Ha a jelenről és jövőről gondolkozunk, fontos szembeállítani a tényeket és a trendeket. Tény, hogy a nem fertőző, krónikus betegségek, mint cukorbetegség vagy a daganatos betegségek előfordulási gyakorisága növekszik, amelyekhez a helytelen életmódbeli tényezők vezetnek. A felkapott és egyre népszerűbb trendek azonban nem ezekre keresnek megoldást, hanem a természetes, mindentől mentes táplálékokat helyezik előtérbe.
Erre a komplex problémakörre csak egy, minden érintett bevonásával megvalósuló megoldást lehet találni, amelyben a döntéshozóknak, az egészségügyi- és oktatási intézményeknek, a médiának, az élelmiszeripari szereplőknek és a fogyasztóknak is helyük van.
Mit tehet és tesz az élelmiszeripar? Jelentősen megváltoztak az igények, amellyel együtt az élelmiszeripar is folyamatosan változik. Míg korábban az élelmiszerbiztonság volt a legfontosabb elvárás az élelmiszerekkel szemben, mára már a termék összetétele, az egészségünk szempontjából fontos tápanyagok aránya ugyanolyan jelentőséggel bír. Amellett, hogy szeretnénk egy kedvezőbb összetételű élelmiszerválasztékot a boltok polcain, elvárás maradt a termék megszokott íze és állaga. Az íz mellett az árból sem enged egy magyar vásárló, miközben egy-egy tápanyag élelmiszerben való csökkentése vagy növelése ezek változását eredményezné. Ahhoz, hogy a termékfejlesztésekkel célt lehessen elérni és ne elutasításban nyilvánuljanak meg a törekvések, fokozatos változtatásra van szükség, ám ebből mi kommunikálható a csomagoláson, mit engednek a jogszabályok?
Amellett, hogy minden érintett próbál alkalmazkodni a trendekhez a kedvezőbb egészségi mutatók elérése érdekében, lehetséges-e az, hogy egy kiegyensúlyozott irányba alakítsuk őket? Fontos, hogy a szélsőségek helyett a változatosságot, a mértékletességet és az egyensúlyt helyezzük előtérbe, mert e nélkül nem érhető el fenntartható változás. Azt viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy a tényleges változtatást csak az egyén tudja megvalósítani elegendő akarat és motiváció birtokában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.