Párizsi légiszalon -a világ legnagyobb nemzetközi légi és űrvására

easyjet
PUBLIKÁLÁS: 2013. június 21. 11:00
A nyilatkozatözönt a megnyitó reggelén az Easyjet indította. A brit fapados légitársaság bejelentette: 12 milliárd dollárért 135 darab A320 típusú Airbus repülőgép vásárlásáról írt alá előzetes megállapodást a repülőgépek gyártójával. A légitársaság közlése szerint a megállapodás 100 új típusú, A320neo, illetve 35 A320 gépről szól, illetve további 100 darab A320neo megvásárlására is opciós jogot biztosít. Az A320-asokat 2015 és 2017 között szállítja majd az Airbus, míg a takarékosabb működésű A320neo gépeket 2017 és 2022 között vehetik át.

Hatalmas szerződések bejelentésével kezdődött a franciaországi Le Bourget-ban a világ hagyományosan legnagyobb nemzetközi légi és űrvására, népszerű nevén az 50. párizsi légiszalon, ahol az Airbus és a Boeing már megszokott rivalizálása mellett kedden a magánjetek és a regionális kisrepülők iránt is óriási volt a kereslet.

A nyilatkozatözönt a megnyitó reggelén az Easyjet indította. A brit fapados légitársaság bejelentette: 12 milliárd dollárért 135 darab A320 típusú Airbus repülőgép vásárlásáról írt alá előzetes megállapodást a repülőgépek gyártójával. A légitársaság közlése szerint a megállapodás 100 új típusú, A320neo, illetve 35 A320 gépről szól, illetve további 100 darab A320neo megvásárlására is opciós jogot biztosít. Az A320-asokat 2015 és 2017 között szállítja majd az Airbus, míg a takarékosabb működésű A320neo gépeket 2017 és 2022 között vehetik át.

A nagy hatótávolságú gépek közül a Boeing Párizsban mutatta be a Dreamliner típusú repülőgép nagyobb változatát, a 787-10X-est, amely 320 utast szállítására képes, s amely az Airbus A350-es amerikai riválisának számít. Az amerikai gyártó délelőtt bejelentette: öt légitársaság 102 példányt rendelt a majdani Dreamliner B787-10X-esből, amelyek értéke katalógusáron közel 30 milliárd dollár. A Boeing nem közölte a szerződések pontos összegét, de a 787-10X-as katalógusára 290 millió dollár a gyártó szóvivője szerint. A légitársaságok ebből az árból szoktak alkudni. Az első gépeket 2018-ban szállítja majd a Seattle-i székhelyű gyártó. Az első húsz 787-10X-est az amerikai United Airlines, a következő 12-öt pedig a British Airways és az Iberia fúziójából létrejött IAG kapja.

repülő2

A regionális repülők piaca is jól kezdte az idei szalont. Hétfőn a brazil Embraer mutatta be új E2-es jetjeit, kedden pedig az ATR csoport (az európai EADS és az olasz Finmeccanica leányvállalata) jelentett be rendeléseket. A dán Nordic Aviation Capital (NAC) 35 ATR-t vásárol, ebből 30 darab 70 férőhelyes ATR 72-600-ast és 5 darab 50 férőhelyes 42-600-ast. A megállapodás további 55 ilyen típusú gép megvásárlására is opciós jogot biztosít, amelyeket a dán cég bérbe ad. A rendelés összértéke 2,1 milliárd dollár.

"NAC több megrendelést is között az új ATR-ekre az elmúlt három évben, s jelenleg ők rendelkeznek a legtöbb ATR-rel a világon, valamivel több mint száz példánnyal" - mondta Filippo Bagnato, az ATR elnöke Párizsban. Martin Moller, a NAC elnöke szerint ezzel a géppel lehet az egyre növekvő konkurenciájú piacon a legjobban helytállni. Az új ATR-ek elsősorban Ázsiában és Dél-Amerikában fognak repülni.

Az ATR-ek közel negyedét lízingcégek veszik meg, amelyek a 90 férőhelyesnél kisebb regionális gépek piacának 65 százalékát uralják. Az ATR konkurensei a CRJ 700, a CRJ 900, és a Bombardier Q400, az E jets 170, valamint az Embraer 175. A luxuspiacon a Bombardier egyébként 12 Global 8000-es magánjetet adott el. A kanadai gyártó szerint a szerződés értéke katalógusáron 804 millió dollár körül mozog, de a dúsgazdag megrendelőről a Bombardier nem volt hajlandó részleteket elárulni.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.