Cannes - Melegszerelem és erőszak

Lélekbúvár
PUBLIKÁLÁS: 2013. május 24. 13:03
A csütörtök este bemutatott La vie d'Adele (Adele élete) című alkotás a tuniszi-francia Abdellatif Kechiche rendezésben az első kritikák szerint az idei seregszemle első "nagy filmje", a főszerepet alakító 19 éves Adele Exarchopoulos a női alakítás díjának egyik nagy esélyese lehet a vasárnapi díjkiosztón.

A melegszerelem és a társadalmi viszonyokban megjelenő erőszak a legfőbb témái a 66. cannes-i filmfesztivál hivatalos programjaiban eddig bemutatott filmeknek.

A csütörtök este bemutatott La vie d'Adele (Adele élete) című alkotás a tuniszi-francia Abdellatif Kechiche rendezésben az első kritikák szerint az idei seregszemle első "nagy filmje", a főszerepet alakító 19 éves Adele Exarchopoulos a női alakítás díjának egyik nagy esélyese lehet a vasárnapi díjkiosztón.

A Julie Maroh Le bleu est une couleur chaude (A kék egy meleg szín) című képregénye alapján készült háromórás francia alkotás egy két nő közötti szenvedélyes szerelmi viszony története. A rendező a filmvásznon ritkán látható módon, konkrét képekkel egyszerre mutatja meg a testi vágyak és az érzéki szerelem kialakulását.

A film első fele néhány hét alatt játszódik, amikor is a gimnazista Adele (Adele Exarchopoulos), aki korábban csak fiúkkal járt, találkozik Emmával (Léa Seydoux) egy kékhajú, festőművésznek készülő egyetemistával, akivel felfedezi a szenvedélyes szerelmet. A film második része több év történetét dolgozza fel: Adele a szerelemnek köszönhetően megismeri önmagát, nővé válik és megtalálja hivatását a tanításban.

A rendező a bemutató előtti sajtótájékoztatón elmondta, hogy nagyon sokat dolgozott a testek szép megmutatásán, az arcok és a fények közeli filmezésén, ugyanakkor nem egy "aktivista filmet" akart készíteni.

"Nem tudom, miért foglalkoztam volna külön a homoszexualitás kérdésével. A legjobb mód, ha erről a témáról akarunk beszélni, az, hogy úgy filmezzük, mint bármilyen szerelmi történetet - hangsúlyozta a rendező, aki egyszerűen - egy pár történetét akarta elmesélni". Hozzátette: "A szereplőimre úgy tekintettem, mint két egymást szerető emberre; az, hogy két nőről van szó, egyáltalán nem foglalkoztatott".

Melegszerelemről szól a kedden bemutatott amerikai versenyfilm, a Behind the Candelabra is, amelyben Steven Soderbergh a legendás amerikai homoszexuális showman-zongoraművész, Valentino Liberace egyik szerelmi viszonyát dolgozta fel Michael Douglasszal és Matt Damonnal a főszerepben.

A második legjelentősebb szekcióban, az Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű programban hatalmas sikert arató L'inconnu du lac (Ismeretlen a tónál) című francia thriller, Alain Guiraudie rendezésében. A történetben egy fiatal homoszexuális férfi egy melegek által látogatott nyári üdülőhelyen beleszeret egy homoszexuális gyilkosba. A rendező ebben a filmben is elsősorban a férfiak közti testi szenvedélyt akarta megmutatni.

"Minden ami szex a filmekben, a pornóhoz szokták sorolni. A nagy érzelmekkel teli szerelem pedig másfajta kategória. Én a kettőt akartam ötvözni. De soha nem provokatív szemszögből fogtam fel a témát" - hangsúlyozta a rendező Cannes-ban.

A kritikusok szerint ezeknek a filmeknek az az újdonsága, hogy először láthatók a nagyközönség számára készült nagyszabású alkotásokban olyan konkrét homoszexuális jelenetek, amelyek eddig csak amerikai kísérleti filmekben fordultak elő. Mégpedig azért, mert ezek az alkotások elsősorban a szerelem egyetemességéről, és nem annyira a homoszexualitásról szólnak.

Az idei válogatás másik fő témája a véres erőszak

A dán Nicolas Winding Refn legújabb, Bangkokban játszódó filmjét, Az irgalmatlant a kanadai Ryan Goslinggal a főszerepben, több néző egyszerűen nem bírta végignézni a kegyetlen jelenetek miatt. A film egyik hőse, az igazságosztó rendőr ugyanis szamurájkarddal karokat vág le, szemeket szúr ki vagy egyéb módon megöli a bűnösöket.

A rendező elmondta, hogy úgy dolgozik, mint egy "pornófilmes". "Az számít, ami felizgat. Nem tekintem magam erőszakos személyiségnek, hanem az erőszakos képeket mutatom meg, és nem tudom megmagyarázni, honnan jön ez" - hangsúlyozta a dán alkotó.

A kínai rendező, Csang Ko-csia Touch of Sin (A bűn érintése) című filmjében négy párhuzamos történetet dolgoz fel a gazdasági fellendülés következtében kialakult társadalmi egyenlőtlenségek sújtotta Kínában. Nála az erőszak - a mexikói versenyfilmhez, Amat Escalante Heli című, a mexikói kábítószer-kereskedők világáról szóló alkotásához hasonlóan - a társadalmi helyzet kifejeződése. Amat Escalante számára az erőszak eszköz arra, hogy "elgondolkoztassa" a nézőket arról, "mi nem működik Mexikóban.

"Úgy vélem, morális szempontból a mi felelősségünk az, hogy olyannak mutassuk meg az erőszakot, amilyen az valójában, azaz szomorú és szennyes" - vélte Cannes-ban a mexikói rendező. Hozzátette: "Az erőszak önmagért való megmutatatása engem nem érdekel. De a mexikói valóság sokkal rosszabb annál, mint ami a filmben látható".

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.