Diszlexia: az olvasási képesség súlyos zavara. A népesség 5-10 százalékát érintő probléma jellegzetessége, normál vagy magas intelligencia ellenére, a nehezen elsajátított olvasás, illetve a folyamatos és értő olvasás kialakulásának elmaradása.
Diszlexia esetén azolvasási teljesítményés gyakran a helyesírás is messze elmarad a gyermek életkora, illetve a felnőtt képzettségi szintje alapján elvárhatótól. A diszlexia változatos formáinak megjelenéséért elsősorban annak a 18-20 területből állóagyihálózatnak az átlagtól eltérő működése felelős, amely a beszélt és azírott nyelv összekapcsolásábanszerepet játszik.
A diszlexia egyik meghatározó alcsoportját a nyelvi rendszer zavarai jellemzik. A veszélyeztetettség egyik leggyakoribb korai megnyilvánulása a szavakhangalakjának feldolgozási zavara, anyelvi tudatosságkialakulásának elmaradása.
Az elsősorban, nyelvi zavarral jellemezhető diszlexiások egyik alcsoportja, akiknek problémájuk van a betűk és a beszédhangok lebontásában és összekapcsolásában, másik csoportja inkább az olvasás automatizálásában mutat súlyos elmaradást.
A diszlexiások egy részét alátási észlelésolyan zavarai jellemzik, amelyek aforma, a kontraszt feldolgozásábanés a szemmozgás szabályozásában nyilvánulhatnak meg.
Tünetek, melyek felébreszthetik a gyanút!
A szülők már egészen pici korban megfigyelhetnek kialakuló rendellenességeket. Ezek megnyilvánulhatnak a beszéd elsajátításakor jelentkezőartikulációs problémákban, vagy ha a gyerek hároméves koráig sem tanul meg beszélni, és a mozgása esetlen, ügyetlen.
Kisiskoláskorban már valamivel egyértelműbbek a tünetek, de az azonosítás gyakran igen bizonytalan, így többnyirekizárásos módszerrelállapítják meg a diszlexiát: ha a gyerek rendesen jár iskolába, ha legalább átlagos értelmi képességű, ha kizárhatjuk azérzelmi, pszichológiai problémákat(például a szorongást), és az érzékszervi zavarokat, ám a gyermeknek mégis nehézséget okoz az olvasás megtanulása, akkor nagy valószínűséggel a diszlexia áll a zavarok hátterében.
A kizárásos módszeren kívül, bizonyos tünetekből ismegállapítható a diszlexia,ezek a következők lehetnek:
- zavarok az egyensúly érzékelésében,ügyetlen mozgás, távolságok felmérésének hiánya,
- térorientációs zavarok; a gyermek nem tudja követni a mozgásokat, még akkor sem, ha bemutatják neki, s képtelen a fent-lent, jobb-bal irányok megkülönböztetésére,
- az egymásutániság felfogásának nehézsége; a gyermek többnyire csak azt tudjamegjegyezni, ami épp előtte van,
- kusza rajzok, olvashatatlan írás, rossz ceruzafogás,
- beszédhang-megkülönböztetési nehézségek, gyakran keverik az A és O hangokat,
- betűk azonosításának problémája, például; hasonló felépítésük miatt összekeverik a B, a D és a P betűket,
- sortartási zavarok; az írást, olvasást, gyakran asor végéről kezdik, betűket, számokat felcserélik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.