A fiatalok nem félnek a hiteltől

blog
PUBLIKÁLÁS: 2012. június 25. 14:38
Borús jövőkép

A gazdasági válság mindenkit egyaránt érintett, mégis a fiatalok esetében már visszatérni látszik a vásárlási kedv, szívesen költenének, s a hitelfelvételtől sem zárkóznak el.


Borús jövőkép

A jelenlegi anyagi helyzetet és a jövőbeli kilátásokat változatlanul rossznak látjuk mi magyarok, nemtől és kortól függetlenül. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a 18-69 évesek 16 százaléka úgy érzi, hogy arra sem elég a havi jövedelme, hogy az alapvető szükségleteiket fedezzék. A lakosság fele (49 százalék) ugyan meg tudja venni a legfontosabbakat, de ezzel fel is éli a havi keresetét. Néhány extra kiadásra is futja a válaszadók 31 százalékának, de megtakarításra már nem jut. A kutatás adatai szerint mindössze 5 százalék azoknak az aránya, akik nem csupán könnyen kijönnek a havi keresetükből, de félretenni is tudnak.

Tavalyhoz képest a teljes lakosságot tekintve nem változott azoknak az aránya, akik úgy gondolják, hogy rosszabb lett az anyagi helyzetük. Megdöbbentő lehet viszont, hogy a 18-29 éves fiatalok közül 59 százalék az, aki azt gondolja, hogy 2011-ben romlottak a pénzügyi kilátásaik. Harminc százalékuk szerint ugyanolyan, mint tavaly, és mindössze 10 százalék az, aki azt mondta, hogy jobban él, mint egy éve.

Ám amilyen borúlátóak voltak az anyagi helyzetüket tekintve a fiatalok, a jövőbe vetett hitüket azért nem vesztették el: míg tavaly, év végén még a teljes lakosság döntő többsége (65 százalék) arra számított, hogy romlani fog az anyagi helyzete, és javulásra akkor mindössze 9 százalékuk mert gondolni, ezzel szemben a 18-29 év közötti fiatalok 14 százaléka bízott abban, hogy jobban fog élni.

Ezzel összefüggésben a Cofidis Hitel Monitor kutatásában megkérdezték a lakosságot, hogy hány százalékuk tervez hitelt felvenni az elkövetkező három hónapban. Míg a lakosság egészében ez az arány 14 százalék, addig a fiatalok 19 százaléka mondta azt, hogy kisebb, vagy nagyobb összegű kiadását várhatóan hitelből szeretné fedezni.

pénzügy

Nagy tervek

Talán ez, a fiatalokra jellemző optimistább látásmód jelenik meg a hitelfelvételi tervekben is. Ugyanis mind kisebb, mind nagyobb összegű vásárlás esetén szívesebben választanák a hitelfelvételt a fiatalok, mint az idősebbek.

A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a teljes lakosság 38 százaléka tervez nagyobb értékű terméket vagy szolgáltatást vásárolni a következő negyedévben: jellemzően lakásfelújításra, illetve utazásra kívánnak nagyobb összeget költeni az emberek (21, illetve 10 százalék). A fiataloknál ez az arány 51 százalék, tehát több, mint felük tervezi, hogy nagyobb összegben költ!

A teljes lakosságnak mindössze 10 százaléka tervezi hitelből finanszírozni ezeket a nagyobb összegű kiadásokat, míg a fiatalok körében ez az arány is magasabb: 13 százalék. A hitelfelvételt tervező fiatalok 36 százaléka maximum 99 ezer forint felvételére gondolt, 46 százalékuk viszont ennél is bátrabb: 100-999 ezer forint felvételét tervezi. Egymillió forint feletti hitelösszeg felvételére csak a 18-29 évesek 18 százaléka vágyna. Ha a fiatalok nagyobb összegű hitelt vennének fel, legtöbben mosógépre, házimozi rendszerre, vagy konyhai gépre költenék azt.

pénztárca

Kisebb összegű vásárlás esetén

A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a hazai lakosság 74 százaléka tervezi a vizsgált termékkategóriák legalább egyikét megvásárolni az elkövetkező negyedévben. Leggyakrabban szépségápolási termékeket, ruhákat és könyveket szeretnének vásárolni, és ez is inkább jellemző a nőkre. Azok, akik szándékoznak hitelt felvenni az ilyen kisebb összegű kiadásokra, átlagosan 140 ezer forint felvételét tervezik.

A fiatalabb, 18-29 éves korosztályon belül az átlagnál valamivel magasabb a hitelfelvételi kedv az ilyen típusú kiadások esetén. A teljes lakosságon belül ugyanis 8 százalék azoknak az aránya, akik a következő 3 hónap során tervezik, hogy kisebb összegű vásárlást hitelből fedeznek. A fiatalok között pedig 11 százalék.

A 18-29 éves korosztály akár másnak, akár magának vásárolna hitelből, vagy akár saját pénzből, a leginkább ruházati termékekre és kiegészítőkre költene (57 százalék), de majdnem ennyien vannak azok is, akik szépségápolási cikket vennének (51 százalék).

Az elektronikai termékek közül a legtöbb fiatal okostelefon vásárlását tervezi (19 százalék), ezt követi a laptop vagy netbook beszerzése (17 százalék), valamely háztartási gép beszerzése (15 százalék), de jelentős azoknak az aránya is, akik egyéb műszaki cikk, illetve ékszer (12-12 százalék), vagy tévékészülék beszerzését tervezik (10 százalék). Érdekes, hogy míg az idősebbek 25 százaléka vásárolna másnak könyvet, addig ez a fiatalok 15 százalékának jut csak eszébe.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.