Rihanna énközpontú popzenéje

nevelés
PUBLIKÁLÁS: 2011. április 12. 17:02
Úgy tűnik, hogy a mai popzene egyre inkább énközpontúvá kezd válni a korábbi évtizedekre jellemző „miközpontúság" helyett, állítják a pszichológusok, akik a 1980 és 2007 közötti slágereket elemezték.

Rihanna, Taylor Swift, Kanye West és a többi popzenész dalai egyre inkább „énközpontúvá” válnak a korábbi „miközpontúság” helyett.

Úgy tűnik, hogy a mai popzene egyre inkább énközpontúvá kezd válni a korábbi évtizedekre jellemző „miközpontúság" helyett, állítják a pszichológusok, akik a 1980 és 2007 közötti slágereket elemezték.

A mai popzenére egyre inkább jellemző az énközpontúság, elég csak Rihanna I'm the Only Girl in the World (Én vagyok az egyetlen lány a világon) című dalára, vagy Taylor Swift You Belong with Me (Hozzám tartozol) és Kanye West Can't Tell Me Nothing (Szabad fordításban: Mondanod kell nekem valamit) című dalának soraira gondolni. A pszichológusok szerint a dalszövegekben egyre gyakrabban jelentkező „én, én, én” mentalitás egy tipikus 21. századi jelenségre reflektál: a nárcizmusra.

A zene és a kultúra erős kölcsönhatásban áll egymással, állítja C. Nathan DeWall, a Kentucky Egyetem kutatócsoportjának vezetője. A kutatók szerint a zene egy olyan kulturális termék, amely jól dokumentálja az Egyesült Államokban időközben lezajló kulturális változásokat.

rihanna

A kutatók egy szövegelemző program segítségével vizsgálták végig minden egyes év 10 legnépszerűbb slágerét a Billboard Hot 100-as listája alapján az 1980 és 2007 közötti időszakban, és megállapították, hogy a mai popslágerekhez képest a korábbi évtizedekben sokkal gyakrabban fordultak elő a többes szám, egyes személy alakjai (mi, miénk, minket, hozzánk), mint az egyes szám, egyes személy névmásai (én, enyém, engem, hozzám).

Természetesen igazságtalan lenne azt mondani, hogy a popzene az egész társadalom nárcizmusát tükrözi, hiszen sok fiatal hallgat más stílusú zenéket, például punkot, indie-t, vagy régi örökzöld slágereket, mondták a kutatók, akik azt is elismerik, hogy a szövegelemző program nem képes értelmezni a szarkazmust, vagy az esetleges átvitt értelmet. A tanulmányt a Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts című folyóirat márciusi számában publikálták.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.