Gyerekcipőben az egészségfejlesztés

egészség
PUBLIKÁLÁS: 2011. április 15. 17:06
Elhivatottak és felelősségteljesek a hazai pedagógusok, ha az egészségnevelésről van szó. Atanárok lelkesedése azonban az egészségnevelésnél jóval komplexebb egészségfejlesztéshez már kevés.

Elhivatottak és felelősségteljesek a hazai pedagógusok, ha az egészségnevelésről van szó. Atanárok lelkesedése azonban az egészségnevelésnél jóval komplexebb egészségfejlesztéshez már kevés.

A megvalósítás gyakran akadályokba ütközik: hiányosak az erőforrások, szélmalomharcot vívnak az egészséglelkes pedagógusok, és nincsenek jól működő hálózatok. A tanárokat az segítené, ha programmenedzseriképességeiket és ismereteiket továbbfejlesztenék.

A Béres Egészség HungarikumAlapítvány egy, a hazai általános iskolákra reprezentatív kutatást végzett, hogy feltérképezze a fiatalok és az egészségfejlesztés kapcsolatát. 2011 márciusában az „Egészséglelkesek az iskolákban” című felmérés soránösszesen 887 iskolaigazgatót és pedagógust kérdeztek meg a témában.A kutatás az egészségfejlesztést vette nagyító alá, azaz azegészségnevelésen túlmutatóanaz egészséges életmódhoz szükséges társadalmi, környezeti és gazdasági feltételek megteremtését is vizsgálta.

Akutatás eredményei a magyar pedagógusok felelősségtudatáról tesznek tanúbizonyságot.A tanárok ugyanistudják, érzik (92 %), hogy intézményi keretek között tenniük kell a jövő generációjának egészségéért. Amegkérdezettek 87 %-a vélte úgy, hogy az általános iskola a legfontosabb színtér, amikor a fiatalok közösségi egészségfejlesztéséről van szó.

iskola4801

Leginkább a biológia tanárok (53 %), az osztályfőnökök (22 %) és a testneveléstanárok (16 %)foglalkoznak a diákok testi, lelki és szociális egészségével. Az iskolák több mint fele (57 %) azzal is tisztában van, hogy az egészségfejlesztés szempontjából a10-14 évesek a legbefogadóbbak.

A pedagógusokegészségtudatosság iránti nyitottságát és elhivatottságát tükrözi, hogy 10-ből 6 iskolában van olyan személy, aki az egészségfejlesztésért felelős. Ugyanezt a lelkesedést támasztja alá, hogy a megkérdezett intézmények 60 %-a rendelkezik egészségtervvel,közülük minden második frissítette is azt azutóbbiegy évben.

A kutatás szerint az egészségtervek egyikelterjedt megvalósulási formája az egészségnap: az iskolák 71 %-ban tartanak ilyet,a többségük(96 %) ráadásul évente egy vagy két alkalommal. Az is jó hír, hogy az iskolák közel 40 %-a ma már képes arra, hogy a saját egészségfejlesztési terve megvalósításához külső anyagi forrást - például pályázati lehetőséget vagy helyi vállalkozói támogatást - igénybe vegyen.

Elmondhatjuk tehát, hogy az egészséglelkes pedagógusok jeleskednek a programok megvalósításában; a tettek azonban gyakran megrekednek az egészségnevelés szintjén. Aproblémák részletezésekor az iskolaigazgatók és a pedagógusokelmondták, hogy akadályokba ütköznek az egészségfejlesztés megvalósításakor.

shutterstock_1140773521

A magyar általános iskolák 77%-ának szüksége van arra, hogy segítséget kapjon az egészségfejlesztéshez. A kutatásból összeállított problématérkép alapján az hozhatna javulást, ha elkészülne az iskolák 40 %-ában ma még hiányzó egészségterv, ha mindinkább a tanrendbe épülve jelenne meg a témára dedikált óra(jelenleg ugyanis csak az iskolák 48%-ában vanegészségnevelés vagy egészségtan),és ha a pedagógusok rendelkeznének programmenedzseri ismeretekkel.

Ezutóbbi abban segítené őket, hogy hatékonyabban tudják motiválni, lelkesíteni az egészségre ma még kevésbé nyitott pedagógustársaikat, a szülőket és a diákokat is. Az egészséglelkestanárok számára ugyaniskihívás a többiekmozgósítása: minden harmadik iskolának gondot jelent a diákok bevonása, minden negyedik intézménynek pedig a tanárok iskolán belüli összefogása. Az egészségfejlesztés ügyét szolgálná az is, ha több helyen lenne az egészségfejlesztésért felelős pedagógus; ma ugyanis tízből négy iskolában még nincs ilyen.

A pedagógusok gyakran érzik úgy, hogy szélmalomharcot vívnak. Magára maradottságukat mutatja, hogy a tanárok fele nem ismer más iskolából olyan kollégát, aki szintén az egészségfejlesztéssel foglalkozik; azaz nincs arra lehetőségük, hogy jó példákat, információkat osszanak meg egymással. További problémaforrás, hogy a rendelkezésre álló oktatási anyagok nehezen adaptálhatóak a hétköznapi iskolai életbe: a megkérdezett iskolák 18 %-a tudja csak teljes mértékben hasznosítani azokat.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.