A Glasgow Egyetem szakértői 2000 britet kértek fel, hogy saccolják meg, mennyi cukor található az egyes üdítőitalokban. Meglepő módon a legtöbben a szénsavas üdítők cukortartalmát túl-, a gyümölcslevek és ízesített ásványvizek cukortartalmát viszont alábecsülték. A Brit Üdítőital Szövetség szóvivői szerint az üdítőkben található cukor nem számít rejtett kalóriának, hiszen a legtöbb dobozon világosan és nagyban olvasható az adott termék cukor- és kalóriatartalma.
A tudósok megkérték a résztvevőket arra is, hogy számoljanak be üdítőital-fogyasztási szokásaikról. A válaszokból kiderült, hogy sokan akár 450 kalóriányi üdítőt is elfogyaszthatnak naponta: ez egy nő napi ajánlott kalóriabevitelének negyede, egy férfi ajánlott kalóriabevitelének pedig ötöde.
A legnagyobb veszélyt azonban a magas cukortartalom figyelmen kívül hagyása okozhatja. A szakértők megkérték az önkénteseket saccolják meg, hány teáskanál cukor van az egyes üdítőitalokban. "A száz százalékos gyümölcslevek, energiaitalok és turmixok cukortartalmát átlagosan 2-4 teáskanállal becsülték alá" - írják a kutatók. "A legnagyobb különbség egy gránátalma-alapú italnál mutatkozott: itt a résztvevők átlag 18 kanállal becsülték alá a cukortartalmat."
Nem meglepő módon a legtöbb résztvevő nem számította bele az üdítőket a napi kalóriafogyasztásba. A táplálkozási tanácsadók szerint a cukros üdítők rendszeres fogyasztása kóros elhízáshoz és olyan betegségek kialakulásához vezethet, mint a diabétesz, a magas vérnyomás, a szívroham és a stroke.
"Az italok legalább olyan mértékben károsíthatják egészségünket, mint az ételek" - nyilatkozta Naveed Sattar professzor, a kutatás vezetője. "Egyértelmű, hogy a túlsúly kialakulásában nagy szerepet játszanak az üdítőitalok, és nem csak a szénsavas változatok. A százszázalékos gyümölcslevek és az ízesített ásványvizek is rengeteg cukrot tartalmaznak. Lehetőség szerint válasszunk csökkentett kalóriatartalmú italokat vagy ásványvizet a különböző cukros üdítők helyett."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.