Mit tehet a pedagógus?
Ha ADHD-s gyermek kerül az osztályba, az első és legfontosabb az elfogadás – hangsúlyozza Herczeg Ildikó. Nagy kapaszkodó a gyermek számára, ha előre megbeszélt napirendet állítunk fel, előre letisztázott szabályokkal, keretekkel. Nélkülözhetetlen az állandó visszajelzés, a pozitív megerősítés.
Adjunk egyértelmű, egyszerű, világos utasításokat, különben elveszik a gyermek a részletekben, és biztassuk, segítsük megtalálni azt a tevékenységet, amiben sikerélménye lehet. Mivel a figyelem megtartása nehézséget jelent számukra, ültessük őket lehetőleg az első padokba, próbáljuk kizárni a legtöbb külső ingert, szemkontaktust alkalmazva instruáljunk. Ha már látjuk a gyermeken, hogy nem képes tovább koncentrálni, beiktathatunk egy kis „szünetet” (elküldhetjük krétáért, kinyithatja az ablakot stb.) – hangsúlyozza Herczeg Ildikó.
A jelenlegi oktatási rendszer egyre kevésbé tudja megoldani a gyermekek egyéni igényeinek kielégítését Az integráció feltételeinek (anyagi, tárgyi, személyi) a hiánya is rendkívül megnehezíti a pedagógus munkáját – emeli ki Herczeg Ildikó.
Mit tehet a szülő?
A figyelemzavar- hiperaktivitás jelenléte a családban nagy feladatot jelent a szülők számára is. A mindennapos problémák következtében a felnőttek gyakran eszköztelenné válnak, elvesznek a szinte folyamatos kritizálásban, korlátozásban, büntetésben.
Az egyik leghatékonyabb fegyelmezési eszköz a jutalmazás. A szülők türelmére és következetességére óriási szükség van. A gyermekeknél a napi rutin (napirend) bevezetésére, valamint az egyszerűen megfogalmazott, ám rendíthetetlen szabályok megalkotására nagy hangsúlyt kell fektetni. Fontos számukra a gyakori és azonnali megerősítés, kevés kritikára, sok biztatásra van szükségük.
Szülőként ne féljünk segítséget kérni. A szülőcsoportokban zajló beszélgetések során a szülők megtapasztalják, hogy nehézségeik nem specifikusak, segítségre számíthatnak szülőtársaik részéről, valamint a szakemberek segítségével elsajátíthatják a viselkedésterápia otthoni környezetben használható módszereit.
Az időben felismert és kezelt ADHD-s gyermekek és környezetük életén javíthat a szülő, a tanár, a gyermekpszichiáter és nem utolsó sorban a gyermek együttműködése.
Ezért rendkívül fontos, hogy a valóban ADHD-s gyermek jusson el a szakrendelőbe és kapjon esélyt a teljes életre! Ehhez szükség van szülői és gyakran pedagógusi segítségre. Mindannyiunk, de leginkább a gyermek érdeke, hogy ne „rossznak” vagy „kezelhetetlennek” legyen kikiáltva, hanem felismerve a problémát megfelelő figyelemben részesüljön.
Hová forduljon a szülő, ha felmerül a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar?
Vannak gyermekek, akik túl mozgékonyak, impulzívak, hamar dühbe gurulnak, de nem figyelemzavarosak. Vannak lassú és szétszórt, figyelemzavaros gyerekek, és vannak kevert formák. Az ADHD-s gyermek nevelése sok energiát kíván a szülőtől, az iskolában általában zavarja környezetét. Mielőtt mindenki - ahogy említettük – „rossznak”, ítélné a gyermeket, érdemes segítséget kérni. Elsőként a pedagógiai szakszolgálatokat szokták javasolni a szülőknek, a végső diagnózist azonban gyermekpszichiáter állítja fel, diagnosztikus kritériumok, számos tünetegyüttes jelenléte alapján. A pedagógiai szakszolgálatokban komplex pedagógiai és pszichológiai vizsgálat történik. Írás, olvasás, esetenként matematika vizsgálat teszi ki a pedagógiai részét, ami mellett intelligencia- és figyelemtesztet vesznek fel. Ilyenkor már körvonalazódhat, hogy mi lehet az alapprobléma (pl.: tanulási-, részképesség zavar, pszichés probléma, vagy intelligencia probléma). Amennyiben felmerül a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar, az érintetteket speciális vizsgálatra küldik. Az ADHD szűrés jelentősége a korai felismerésben, és az időben elkezdett terápiában rejlik. Nem kezelt ADHD esetén ugyanis másodlagos zavarként komoly önértékelési zavar, önbizalomhiány, depresszív állapot, szorongásos tünetek, szociális, beilleszkedési nehézségek, viselkedés zavar jelentkezhet: a gyermek negatív helyzetbe kerül, ő lesz az „osztály bohóca”.
Hogyan lehet fejleszteni ezeket a gyerekeket?
A diagnózis megállapítása és az esetleges társuló problémák feltárását követően kerülhet sor a személyre szabott terápia kialakítására. Ezen gyermekek terápiáját jelentősen meghatározza, hogy milyen életkorban diagnosztizálták az ADHD-t. Az egészen kicsiknél, tehát a 6 év alattiaknál a szülőknek adott nevelési tanácsokon van a hangsúly, míg a nagyobbaknál a családterápia mellett az egyéni pszichés támogatás mellett szükség lehet gyógyszeres kezelésre is. Kutatások bizonyítják, hogy a kombinált terápiák – azaz szülőtréning, viselkedésterápia, pszichoterápia, megfelelő oktatási és nevelési módszerek, valamint esetenként gyógyszeres kezelés – a leghatékonyabbak – hangsúlyozza Herczeg Ildikó.
Feltételezések szerint az ADHD mögött részben egy nem megfelelően zajló idegrendszeri folyamat áll, így sokat segíthetnek a szenzoros, szenzomotoros mozgásterápiák, hiszen ezekkel tudjuk leghatékonyabban az idegrendszer éretlenségét orvosolni. Ez esetben igen fontos a minél korábban elkezdett terápia. Mindezeken kívül figyelni kell a megfelelő étrendre, ki kell elégíteni a gyermekek mozgásigényét, illetve új lehetőség pl. a neurofeedback mint kiegészítő terápia, amelyet jelenleg a legmodernebb tanulási rendszernek tartanak. Ez a terápia az agya működésének szabályozásán keresztül fejti ki hatását.
A gyerekek kognitív viselkedés terápiás programja, illetve a szülőtréning nemcsak a gyerekek, hanem szüleik, illetve családjuk életminőségét is jelentősen javítja.
Tünde
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.