„Még” helyett „elég” – a gyerekszobában is, avagy csak fából ne legyen!

„Még” helyett „elég” – a gyerekszobában is, avagy csak fából ne legyen!

gyerekszoba
PUBLIKÁLÁS: 2014. július 28. 07:00
Kicsivel – könnyebben. Kisgyerekes mindennapok praktikusan XIII.

„Ne több legyen, hanem elég” – a gyerekszobában is

Amikor belefogtam ebbe a blogba, szentül megfogadtam, hogy szigorúan a praktikum felségvizein fogok hajózni, és még véletlenül se kalandozom el a gyereknevelési elméleti kérdéseinek csuszamlós partszakaszai felé. Most mégis ebbe az irányba merészkedem, mert sűrűn tapasztalom, hogy a múltkori selejtezős posztban boncolgatott „ne több legyen, hanem elég” szemléletet olykor nekünk, szülőknek is nehéz magunkévá tenni, hát még az itt-és-mostban élő, érzelemvezérelte, manipulatív reklámokkal és szemmagasságukban elhelyezett édességpolcokkal körülbástyázott gyerekeinknek.

Mégis: a „több” és az „elég” közötti vonalhúzásra, vagyis lényegében a megelégedésre való törekvés szerintem az egyik legfontosabb azon képességek sorában, amelyeket − úgy az óvodáskor kezdetétől − tudatosan érdemes átplántálnunk a fogyasztói társadalom kellős közepébe szült utódainkba. (A megelégedésre törekvés ráadásul egyenes út a zöldebb életmódhoz is, de erről majd máskor.)

A jó hír az, hogy a „több” és az „elég” gyerekholmi közötti határvonalat meghúzó (aszfalt)kréta azért elég sokáig a mi kezünkben van. Kétnapos újszülöttünk aligha fog ránk mordulni a csecsemőosztályon, hogy a szomszédos kiskocsikban már minden rózsaszín és kék kolléga okostelefonról nyomja a szelfiket a FB-ra, csak őt verte meg az ég egy ilyen ökosznob anyával. Picivel a háznál inkább a rokonok, barátok esetleges ajándék-áradatát érdemes finoman az ésszerűség medrébe terelni, és megelőző csapást mérni a hamisan prüntyögő műanyag izékre, a hetedik pár csipkés kocsicipőre és egyéb, legtöbbször csupán a felesleges vackok számát gyarapító tárgyakra. (Nem egy anyát hallottam már arról merengeni, vajon hogyan lehetséges az, hogy ő fejenként egy darab plüssállatot vásárolt a gyerekeinek, ehhez képest mostanra már a házmester is térdig gázol a dülledt szemű kis dögökben...)

Ha kezdő vagy újrakezdő kisbabás anyaként érzünk erre magunkban (vagy a párunkban) elég erőt és tapintatot, praktikus olyan babalátogató-ajándékokat kérni szeretteinktől, amelyek elfogynak: pelenkát, popsitörlőt, netán dm-es utalványt. (Az elfogyós és az utalványos vagy élményajándékozás egyébként szerintem korosztálytól és alkalomtól függetlenül is nagyszerű találmány.) Egyik szívemcsücske barátnőm például egy nagy kupac bio bébiétel társaságában jött megtekinteni egyes számú újszülöttünket – akkor csak simán örültem az ajándéknak, fél év múlva viszont, amikor a hozzátáplálás kezdetén először szembesültem az üveges babakaják árával, örömöm hálába csapott át.

Ahogy a poronty növekszik, próbáljuk meg – ugyancsak tapintatosan, ám határozottan – elérni a rokonoknál és barátoknál, hogy születésnapok, karácsonyok, satöbbik előtt lehetőleg egyeztessenek velünk arról, milyen ajándékot hozzanak a gyereknek, és limitáljuk azok számát! Ha kérésünk ellenére is több tonnányi ezmegaz vagy tizenkilenc Velociraptor-méretű csokinyúl kísérné a betoppanó ángyit, sürgősen adjuk kölcsön neki Kim John Payne Egyszerűbb gyermekkor című bőbeszédű, ám nagyon értékes könyvét (de csak akkor, ha mi magunk a párunkkal együtt már legalább egyszer kiolvastuk).

Mint a fentiekből is látszik, az a nagyszerű fogyókúrás tanács, hogy „a boltban kezdd” (magyarán ne vedd meg a csokis kekszet, és akkor otthon sajnos nem lesz mit felfalni), megelégedősdi-fronton is beválik: jobb megelőzni a felesleges gyerekholmik honfoglalását, semmint időről időre kiselejtezni őket. (Amikor viszont selejtezünk, ragadjuk meg az alkalmat, és a még ép-szép holmikkal meg a gyerekkel felkerekedve vezessük be viszonylag szerencsés időben és helyen született leszármazottunkat a jótékonykodás kultúrájába.)

Mi ebben a tekintetben egyébként kegyes (?) csalással élünk, mert még a gyerekek születése előtt megszabadultunk a tévénktől, tehát eleve kizártuk annak a lehetőségét, hogy a reklámokból értesüljenek a saját égető vágyaikról – hogy ez jó döntés volt-e vagy sem, az szerintem majd iskolás korukban fog igazából kiderülni. Továbbá talán negyedévente egyszer fordulunk meg valamilyen hipermarketben, így automatikusan kimaradunk az összes mérgesmadaras, törpikésdominós, satöbbis kampányból – ennyivel is kevesebb tárolni- és selejteznivaló „perc-emberke” kerül be az otthonunkba (bár az ovistársak révén mindig értesülünk az aktualitásokról). Mindemellé a háromgyerekes nővérem imponáló példáját követve idejekorán elmeséltem a lányomnak a félig üres / félig teli pohár példázatát, és némi meglepetéssel figyelem, hogy időnként már önjáróan „vigasztalgatja” magát vele.

Mielőtt valaki ránk hívná a gyámügyet: messze nem arról van szó, hogy a mi gyerekeinknek összesen egy darab játéka volna, s az is egy a dobogókői szívcsakrában gyökerező bioégerből faragott csodaszarvas. Sokkal inkább arról, hogy – változó sikerrel − annak a hattttalmas közhelynek az igazságához próbáljuk tartani magunkat, miszerint a kevesebb több: azaz nem a soknál is rengetegebb („de hát készségfejlesztő!”) játék teszi a gyereket boldoggá, okossá vagy kreatívvá. (Példa 1. Nemrég a gyerekekkel elmentünk egy nagy játékáruházba. A lányom, aki talán életében másodszor volt ilyen helyen, lefagyva jártatta a szemét az őrületes mennyiségű tárgyon, majd dermedten megkérdezte: „Akkor én most mivel játsszak…?” Aztán a rengeteg önjáró, beszélő, deriváló, szolmizáló ketyere közül kiválasztott egy nem önjáró, nem beszélő, nem deriváló és nem szolmizáló labdát.

Példa 2. A fiacskám nagyjából születése óta rajong a porszívónkért. Ez volt az első objektum, amelynek kedvéért kúszásból térdelésbe küzdötte föl magát: el akarta érni a szívóerősség-szabályozót. Amikor épp takarítottam a vágy titokzatos tárgyával, mindig adtam a kicsinek egy porszívó-pótlékot, amely eredeti foglalkozására nézve közönséges csempemosó volt, de már a lányom is mindig porszívósat játszott vele (a nővérem gyerekei meg hokiütőnek használták, kitérő vége). A fiam minden takarításkor idvezült arccal, brümmögve tologatta mellettem a csempemosót, egészen addig, amíg a szomszédos kínaiban meg nem pillantottam egy félöklömnyi, helyes kis játékporszívót, amelyben ceruzaelem ugráltatja a műkoszként funkcionáló poliészter gyöngyöket. Diadalmasan hazavittem, lelkesen bekapcsoltam, mire a ded, aki legszívesebben egy ágyban aludna a maximális fokozaton hörgő valódi porszívónkkal, rettegő-remegő bömbölésbe kezdett a szánalmas berregés hallatán. Azóta is a csempemosóval porszívózik, a hülye „túlanyaságból” vásárolt felesleges félöklömnyit meg felraktam egy börzeoldalra.)

Óvodás kortól aztán megpróbálhatjuk bevezetni az ajándéktárgyakat legalább részben kiváltó élmény-ajándékozást is. Eleinte persze még akkor is lehetetlennek tűnik megértetni a gyerekkel, hogy az a két darab vonalkódos kartoncsík lenne a várva várt Ajándék, ha csillámos-hercegnős borítékba tettük a bábszínházjegyeket. Ám ha a nyuszi, a Jézuska, a szakszervezeti télapó és egyéb kultúrmisszionáriusok rendszeresen hoznak a kiskorúnak efféle papírlapocskákat, előbb-utóbb le fog esni neki, milyen kapcsolat is áll fenn közöttük és az élmény között (a lányom például háromévesen kapta az első ajándék belépőjét, és az ötödik születésnapjára már ő maga kért színházjegyet). Ehhez persze az kell, hogy a bábszínházba, cirkuszba stb. menet megvilágítsuk neki, hogy ez az esemény most ajándék, akkor is, ha nem tárolható a játékos fiókban − „csupán” az élmények, emlékek benső fiókjában.

Ide akartam kilyukadni. Megtanítani a gyerekeket, hogy ajándékként fogadjanak egy élményt − ez fontos. És fontos megtanulniuk emlékezni is: a gyönyörűre, az ünnepire, de egyszerűen a viccesre, a másmilyenre, a nem-mindennaposra is. Az új tárgy, az új inger, az új esemény örökös hajszolása helyett olykor belekucorodni egy-egy szép emlék ölébe, rácsatlakozni, töltődni belőle – ez a képesség szerintem sokkal hosszabb távra határozza meg utódunk életminőségét, mint az, hogy a mancson nyomott készségfejlesztő kutya után tudja-e dalolni az angol ábécét.

Ezért vezetünk a kislányunkkal élménynaplót: egy kockás füzetet, amibe a gyerekkel együtt beragasztjuk a bábszínházjegyet, az állatkerti prospektust, a Kaláka-koncert belépőjét, ésatöbbit. De ugyanezt a célt szolgálhatják a családi nyaralások után összeállított nyomtatott (tehát a kicsi által önállóan, mintegy könyvként is nézegethető) fényképalbumok is, amelyekben a hely turistalátványosságai mellett (helyett…) azokat az akár triviális tárgyakat, helyszíneket rögzítjük, amelyekről úgy véljük, hogy segít majd felidézni azokat a pillanatokat, amelyek a gyerek számára jelentettek élményt. (Esetünkben például ide tartozott egy színpadként szolgáló komáromi csatornafedél, vagy a kislány életének első fagyikelyhe Győrben). Onnantól kezdve pedig, hogy a gyerek ismerkedni kezd a betűkkel, az efféle termékeny nosztalgiázásra a házilag készített keresztrejtvény is alkalmas lehet, melynek megfejtése valamilyen szép/vicces stb. emléket idéz fel. (Nálunk idén a húsvéti nyuszi hozott ilyen személyre szabott keresztrejtvényt – nagy sikere volt.)

Végezetül gondoljunk most nem kevés meghatottsággal arra az intézményre, mely a felesleges gyerekholmik elleni küzdelemben az egyik leghűségesebb szövetségesünk: a gyerekkönyvtárra. Már ott lenni is kész gyönyörűség, a hazahozott könyvekben dagonyázni még nagyobb, az a tudat pedig, hogy a kikölcsönzött köteteknek nem nekünk kell hosszú távon helyet biztosítani, maga a hab a gyerekszakácskönyvön. (Főleg nekem, aki gyerekkönyv-vásárlásra csábító helyzetben soha nem kutya nehezen húzom meg azt a bizonyos vonalat a „még” és az „elég” között…) Ha pedig egy kikölcsönzött könyv olyan mélyen megérinti a kis olvasójegyest, hogy a hosszabbítások lejártával is egyre csak abból kérné az esti mesét, már meg is van az egyik ajándékötlet a következő ünnepre.

(Ezt a „próbaüzemes” módszert egyébként játszóházakban is bevethetjük: ha például néhány héttel a gyerek születésnapja előtt ellátogatunk vele egy igényesen felszerelt játszóházba (például a Kacifántba), és megfigyeljük, mi villanyozza fel úgy istenigazából, szintén gazdagabbak lehetünk egy-két jól irányzott ajándékötlettel − s ezek a meglepetések talán kisebb eséllyel landolnak majd alig másfél hét múltán a megunt vackok sarkában.)

De persze szülő tervez, gyerek végez. Minden körültekintésünk ellenére is előfordul, hogy a nagy gonddal kiválasztott játék valahogy nem férkőzik közel sarjunk szívéhez, míg egy bolhapiaci barbihamisítvány pont a csücskében kap helyet. Elkél hát némi rugalmasság a részünkről – mielőtt úgy járnánk, mint az egyszeri nagymama, aki megkérdezte waldorfos unokájától, mit szeretne a születésnapjára. „Mindegy, nagyi, csak ne fából legyen.”

Folyt. köv.

Anna

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán. Tetszik?

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.