A Tumblr-t 2013 elején elárasztották a thigh gap fotók. A The Wire magazin cikke szerint ezek szokásos divatfotók voltak, többnyire művészi kivitelben. Csak később kezdett elterjedni a boxgap, ami már erotikus jellegű fotó volt. Bár a férfiak kezdték terjeszteni ezeket, később a nők is kiposztolták a maguk kis otthon készített boxgap fotóit. Félelmetesen vékony combú nők képei, akik első ránézésre betegesen soványnak tűnnek. Cara Delevigne, a híres modell lett a mozgalom egyik ikonja, nevével fényjelzett Tumblr oldal is létrejött.
Néhány hete újabb őrültség jött velem szembe az interneten. Régen voltam tini, ezért első olvasásra annyi jutott eszembe, már megint egy hülyeség, amivel a fiatalok egymást húzzák. Ez a thigh gap, a comb, ami nem ér össze. Az internet szerint a dolog Amerikából indult, de már nálunk sem ismeretlen. Mivel a csontvázrendszer felépítése felnőtt korban nem változik – habár a zsír- és izomszövet mennyiségén lehet alakítani – a legtöbb nő számára ez akkor is elérhetetlen álom marad, ha a legdrasztikusabb fogyókúrát veti be. Az ember azt gondolná, micsoda marhaság, divatot csinálni valamiből, ami genetikailag adott. És mégis…
Persze a szépség erősen szubjektív dolog, a divatot pedig sosem a nagy átlag ízlése irányítja. Sajnos ezeket a képeket gyakran használják pro-anorexia és pro-bulimia honlapokon is, inspirációnak. A jelenséget angolul a thinspiration szóval illették. Az ilyen oldalakat általában étkezési zavarral küzdő fiatalok szerkesztik. A jelenség terjedésével persze megszólaltak a szakértők is, pszichológusok, mentálhigiénés segítők, táplálkozási és életmód tanácsadók. Testképzavarról, étkezési problémákról, anorexiáról, depresszióról, vagy súlyosabb esetben öngyilkosságról beszéltek. Ezek a problémák többnyire a fiatal lányokat érintik, akiknek egyébként sem könnyű, hiszen a kamaszkorral együtt járó testi és lelki változásokat is fel kell dolgozniuk.
A celebek körében elhíresült Lululemon jóganadrág gyártója is a thigh gap őrületet használta ki, mikor vásárlói reklamálni kezdtek a rossz minőségű, átlátszó nadrág miatt. A cég először így reagált: ha a combjaid összeérnek, a Lululemon nem a legjobb választás számodra. Később már hiába próbáltak finomítani a kijelentésen, a vásárlók felháborodtak diszkriminatív állásfoglalásukon.
Nem tudom, hányan dőlnek be valóban ezeknek a dolgoknak. A negatív testképpel gyakran együtt járó étkezési rendellenességek sajnos többnyire a nőket érintik. (Harmadannyi férfi szenved ilyen a betegségben.) A nő legyen szép, a férfi okos – mondták régen. De még mindig itt tartunk, úgy tűnik, a média azt sugallja, hogy tőkét kovácsolni még mindig a külsőnkből kell és nem az eszünkből. És sajnos egyre betegebb elképzelések születnek arról, hogy mi a szép. Elég, ha csak a szomszédos kisváros fehérnemű boltjának kirakatára gondolok, a babára XS-es bugyiban és H kosaras melltartóban.