A rajzfilm valahogy egész nap nem hagy nyugodni. Azt írták ki a végén: igaz történet alapján. Kicsit kétkedve keresek rá a neten a kutya nevére. És valóban megtörtént: 1925 telén kutyák vittek gyógyszert a diftériás gyerekeknek az alaszkai Nome-ba.
Az alaszkai Nome a XIX. század végi egyik nagy aranyláz alkalmával tűnt fel a térképen. A Seward félszigeten található település lakossága 1900-tól, illetve miután a Bering tenger partjainál aranyat találtak, 20 ezerre nőtt. Bár az arany nagy része elfogyott, Nome 1925-ben Alaszka északi felének legnagyobb városa volt kb. 1500 fős lakosságával, amelynek harmada bennszülött, inuit volt. Az év hét hónapján át jéggel volt körülvéve és a legközelebbi vasútállomás a több mint 650 mérföldre található Nenanaban volt. Nome telegráf útján tudott érintkezni a világ többi részével, és a kormány működtetett egy olyan útvonalat, amit „Iditarod út”-nak neveztek és ahol kutyafogatok vitték a postát Anchorage-ből Nome-ba, átlagosan 25 nap alatt. A harmincas években már rendszeres repülőjáratok létesültek, de ekkoriban még a kutyaszán volt az egyetlen közlekedési és szállítási eszköz a téli hónapokban.
1925 januárjában több diftéria-jellegű megbetegedést észlelt a környéken a város egyetlen orvosa. Az első áldozatok inuitok voltak, akik különösen védtelenek a fehér ember betegségeivel szemben. Január 20-án már egyértelmű volt, hogy diftériával állnak szemben. A betegség kezelhető volt már akkor is diftéria-szérummal, a helyben fellelhető 8000 adag szavatossága azonban lejárt, és bár a doktor már nyáron megrendelte a frisset, az nem érkezett meg, mielőtt a kikötő befagyott. Beadta ugyan a gyógyszert az egyik kis betegnek, de az hatástalannak bizonyult. Nem maradt más hátra, a városi tanács karantént rendelt el és telegráf útján kért segítséget. Dr. Welch a táviratban jelzi, hogy a diftériajárvány kitörése valószínűleg elkerülhetetlen, sürgős szüksége van egymillió egység diftéria elleni oltóanyagra, de ennek odaszállítása csak a posta útvonalán, vagyis a kutyaszánok váltójával lehetséges. Felmerült ugyan a légi szállítás lehetősége is, de akkoriban csak nyitott pilótafülkés, vízhűtéses motorú, az I. világháborúból maradt gépek voltak Alaszkában, amik télen nem voltak alkalmasak a repülésre. Egyetlen megoldás maradt: az Iditarod-út és a kutyaszán-fogatok.
Az idő nagyon sürgetett. A nyugati part kórházaiból összegyűjtöttek 1,1 millió adag szérumot és Seattle-be küldték, de innen még 6-7 nap, míg eljut Anchorage-ba és onnan tovább lehet szállítani Nome-ba. Az anchorage-i Railroad Hospital 300.000 adag szérumot bocsátott azonnal a nome-iak rendelkezésére. Ez a mennyiség ugyan nem volt elég a járvány legyőzésére, de arra igen, hogy terjedését az öböl menti területre korlátozzák, amíg a nagyobb szállítmány is megérkezik. A szérumot azonnal becsomagolták és vonaton Nenanába szállították, hogy innen kutyaszánon vigyék Nome-ba.
Mialatt a szérum Nenana felé tartott, megszervezték a kutyaszán-váltókat Nenanától a nagyjából félúton levő Nulatoig. Innen Leonhard Seppala, az akkor már legendás hírű norvég kutyaszán-versenyző és huskytenyésztő vette volna át a csomagot és vitte volna tovább, aki ezt a távot már megtette 4 nap alatt is és több versenyt nyert Togo nevű kutyájával. Az időjárás nem kedvezett az akciónak, az elmúlt 20 évben nem mértek olyan hideget, mint akkor, -45°C volt, viharos széllel és hófúvásokkal. A közlekedésnek gyakorlatilag minden fajtája szünetelt. Alaszka lakói hosszú éveken át bátor emberekben és kutyákban hittek. Most ismét bennük kellett hinniük.
A váltó első egysége „Wild Bill” Shannon volt, aki január 27-én este 9 órakor vette fel a kilenc kilogrammos csomagot a nenanai vasútállomáson, és azonnal nekivágott az útnak, kilenc még tapasztalatlan kutyájával. Az indulásakor a -45 °C-os hőmérséklet később tovább süllyedt, Shannon a szán mellett futott, hogy ki ne hűljön, de így is hipotermiás állapotba került. Egy szakaszon le kellett térniük a lovak által tönkretett ösvényről a folyó jegére. Hajnali háromra ért Mintóba, arca egyes részein fagyási sérülések voltak, a hőmérséklet ekkor már -52°C volt. Tüzet rakott és felmelegítette a szérumot, majd négyórányi pihenés után három kutyáját hátrahagyva tovább indult. (Nem sokkal azután, hogy visszatért értük, a kutyák elpusztultak, és egy negyedik szánhúzóját is elvesztette.) A kutyáival együtt rossz állapotban lévő Shannon délelőtt 11-kor adta át a szérumot a félig atabaszk származású Edgar Kallandsnek, melyet ismét felmelegítettek, mielőtt Kallands elindult volna. A hőmérséklet -49°C volt; a Manley Hot Springsben lévő menedékház tulajdonosának – egy beszámoló szerint – forró vizet kellett fröcskölnie Kallands kezeire, hogy az el tudja engedni a szánt.
Kalland Dan Green-nek adta át a szérumot Manley Hot Springs-ben (31 mérföld). Green Fish Lake-ig vitte (28 mérföld) elérve közben a meglepő 9 mérföld per órás sebességet. Green-től Johnny Folger-hez került (26 mérföld). Ő Sam Joseph-nek adta át (34 mérföld), tőle Titus Nikolai-hoz (24 mérföld), majd Dave Corning-hoz került (30 mérföld). Ismét havazott és a szél egyre erősebb lett. De a musherek folytatták útjukat: Harry Pitka (30 mérföld), Bill McCarty (28 mérföld) és Edgar Nollner (24 mérföld). Eszkimó, indián és fehér musherek szállították a szérumot a „könyörületesség nagy futásán”. A váltó csapat az elviselhetőség határait próbálgatta. A megfagyott szérum fagyos kezekből fagyos kezekbe került, védett helyre rejtették, majd ismét megfagyott az út során. Galenában Edgar Nollner átadta a szérumot a frissen nősült öccsének, George-nak.
A fiatal indián, hogy melegen tartsa magát a -50 fokos környezetben, az út során szerelmes dalokat énekelt. Charlie Evans a maga 30 mérföldes szakaszán szintén húzta a szánt, amikor két kutyája saját lábán megfagyott. A pár fokkal emelkedő hőmérséklet ismét esett, -52°C-ig. Evansnek a Koyukuk folyó egy olyan pontján kellett átkelnie, ahol a víz feltörte a jeget, ráadásul sűrű köd volt, így teljesen a vezérkutyáira kellett hagyatkoznia; a két rövidszőrű keveréknek azonban elfelejtette feltenni a nyúlbőrből készült lágyékvédőket, s azok fagyási sérüléseik miatt összeestek. A Nulatóig hátra lévő úton neki magának kellett vezetnie a csapatot. Délelőtt 10-kor érkezett meg, a két kutya akkorra már elpusztult. A következő, Tommy Patsy fél óra múlva úton volt.
Patsy Kaltagnál adta át a csomagot Jackscrewnak, az utána következő Victor Anagick pedig január 31-én hajnali 5-kor ért Unalakleetbe. Az innen induló Myles Gonangnan a közelgő vihar miatt nem vághatott át az öböl jegén, a hegyek közötti utat kellett választania. A partra érve a látási viszonyok javultak, de az erős szél -57°C-ra hűtötte a levegőt. Délután 3 órakor ért Shaktoolikba, ahol Seppala helyett Henry Ivanoff várta. Leonhard Seppala Nome-ból indult, és egyedül kellett volna megtennie a szérummal az út felét, de a rendkívül zord körülmények miatt Nome városi tanácsa úgy döntött, hogy a rá eső szakaszt is inkább kisebb távokra osztják. Erről őt azonban már nem tudták értesíteni, mivel útközben nem volt se telefon, se távíróállomás, így abban reménykedtek, hogy valahol keresztezi a váltó útvonalát és ott átveszi a szállítmányt. Ez meg is történt, rendkívül kalandos körülmények között. Ahogy ugyanis Ivanoff elindult, a fogata egy rénszarvassal ütközött és a szán kötelei összegabalyodtak. Az épp ekkor érkező Seppala kis híján elment mellette, csak Ivanoff kiabálását vette észre. Átvette a szérumot és azonnal visszafordult.
Sötétedéskor ért Ungalikhoz, ahol megtudta, hogy Nome-ban újabb megbetegedések történtek és már a lejárt szavatosságú oltóanyag is elfogyott. Ekkor Seppala úgy döntött, hogy a közelgő vihar ellenére ismét a Norton-öböl jegén vágnak keresztül (Shaktoolik felé jövet is a rövidebb utat választotta). A hőmérséklet -35 °C volt, de a jeges szél miatt az emberi és az állati szervezet ezt majd' kétszer hidegebbnek érezte. A vihar fokozódott, és Seppalának döntenie kellett, hogy lerövidíti-e útját a befagyott és veszélyes Norton Soundon keresztül vagy megkerüli azt. Erős széllökések tengervizet szórtak a jégre, ami minden pillanatban azzal fenyegetett, hogy betörik alattuk. Azonban Seppala bízott a csapatában, és Togo tévedhetetlenül, a durván recsegő jégtorlaszokon keresztül szilárd és biztos földre vezette őket. Csupán három órával később a Norton Sound jege betört. Seppala és kutyái este 8 órára értek a túlparton lévő Isaac's Pointhoz. Egy nap alatt 135 km-t tettek meg, azaz óránként átlag 13 km-t. Pihentek, majd hajnali 2-kor tovább indultak, az egyre erősödő viharban. Legalább 100 km/órás szél fújt, a hőmérséklet -40°C-ig süllyedt. Továbbra is a befagyott öbölben haladtak a partvonalat követve, majd a Little McKinley-hegynél visszatérve a szárazföldre 1500 méteres szintkülönbséget kellett legyőzniük. A hegyről leereszkedve már Golovinba értek, ahol Charlie Olsen vette át a szérumot, február 1-jén délután 3 órakor. Olyan rossz volt az idő, hogy Nome-ból Welch doktor azt üzente: inkább álljon meg a váltó, nehogy az úton lévő oltóanyag is megsemmisüljön. Azonban az összeköttetés megszakadt, mielőtt az üzenet a váltót elérte volna, így az tovább folytatta útját. Olsent a szél lefújta az ösvényről, és a kezein több fagyási sérülést is szenvedett, amíg takarókba burkolta a kutyáit. A jeges szél hatását is beleszámítva továbbra is -55-60 °C között volt a hőmérséklet. Este 7-kor érkezett Bluffbe, nagyon rossz állapotban.
A következő hajtó, Gunnar Kaasen este 10 óráig várt, hogy a vihar alábbhagyjon, de az egyre rosszabb lett. Attól tartva, hogy az ösvényt elzárja a szél által összehordott hó, elindult. Ha Kaasen tudta volna, hogy a vihar ilyen erős lesz, nem Baltot választotta volna csapata élére. Ugyan Balto Seppala egyik kutyája volt, de nem állt jó vezérkutya hírében. Azonban Balto bebizonyította a bátorságát , ahogy megindult a hóviharban és amikor egy bizonyos ponton való megállásával a Topkok folyóban való azonnali haláltól mentette meg vezetőjét és a csapatot. Az ellenszélben hóakadályokon, több folyón és a 180 méter magas Topkok-hegyen kelt át. A látási viszonyok helyenként olyan rosszak voltak, hogy a szánhoz legközelebb lévő kutyákat sem látta. Három kilométerrel Solomonon túl járt, amikor rájött, hogy áthaladt a pihenőponton; nem fordult vissza. Solomon után a viharos szél felborította a szánt, a szérumot tartalmazó henger leesett és elsüllyedt a hóban. Kaasen puszta kézzel ásta ki, kezei több helyen elfagytak. A tervezettnél korábban, február 2-án hajnali 3-kor ért Point Safetybe, ahol az utolsó hajtó, Ed Rohn várakozott. Rohn azonban azt hitte, a váltót megállították Solomonban, így még nem készítette fel a kutyáit. Mivel az idő enyhült valamelyest és kutyái mozgásán nem látszott, hogy ki lennének merülve, Kaasen nekivágott a hátralévő 40 km-nek. Hajnali fél hatkor hajtott végig a nome-i Front Streeten. Néhány korán kelő helyi még hallotta, amint Baltot átkozottul jó kutyának nevezte, mielőtt összeesett. A váltó az 1085 km-es távot 127 és fél óra alatt teljesítette, embert és állatot próbáló körülmények között. Egyetlen ampulla sem tört el, az oltóanyagot felolvasztották, délben már használható állapotban volt.
Mivel ez a gyógyszermennyiség nem volt elegendő, a Seattle-ben összegyűjtött oltóanyagot ugyanezen az úton juttatták el Nome-ba, nagyrészt az első váltó tagjai. Tettek ugyan kísérletet a légi szállításra, de a repülőgép felszállni sem tudott.
A járvány a hivatalos adatok szerint 5-7 halálos áldozatot követelt; de dr. Welch becslése alapján a városon kívül élő eszkimók között legalább száz fertőzött volt, az elhunytakat azonban vélhetően saját szokásaik szerint eltemették, a hatóságot pedig nem értesítették. 1926-ban még negyvenhárman betegedtek meg, a friss szérummal azonban mindegyiküket sikeresen kezelték.
A résztvevőknek Calvin Coolidge elnök levélben fejezte ki elismerését, és a szenátus is megemlékezett róluk. Az akció nagy nyilvánosságot kapott, Kaasen és Balto egy évig az USA nyugati partján turnézott és egy 30 perces film is készült róluk. Baltonak szobrot állítottak a New York-i Central Parkban. A történet vége sajnos nem ilyen dicsőséges: Balto és társai egy cirkuszhoz kerültek (nem mutatványosként, csak látványosságként), ahol rettenetes körülmények között tartották őket. Az ohiói Clevelandben élő gyerekek gyűjtöttek pénz a kiszabadításukra George Kimble vezetésével. Balto 1927. március 19-én hősnek kijáró fogadtatásban részesült új és utolsó lakhelyén, a clevelandi állatkertben. 1933. március 14-én pusztult el, preparált teste a Clevelandi Természettudományi Múzeumban látható.
A Kaasen és Balto körüli felhajtás sajnálatos módon háttérbe szorította a szérumfutás legnagyobb teljesítményt nyújtó egységét. Leonhard Seppala és Togo által vezetett kutyái összesen 420 km-t tettek meg Nome és Shaktoolik, majd az oltóanyagot szállítva Shaktoolik és Golovin között (ez önmagában 146 km, majd' kétszer hosszabb táv, mint bármelyik másik csapaté). Seppala is tett egy körutat a kutyáival, majd a csapat nagy részét egy a Maine állami Poland Springben található kutyatenyészetnek adta el – az USA-ban ma élő huskyk többségének vérvonalát ezen kutyák valamelyikére lehet visszavezetni. Seppala rendszeresen látogatta Togót, míg azt 1929. december 5-én elaltatták. Teste az Iditarod Múzeumban látható az alaszkai Wasillában.
A többi hajtó nem részesült ekkora figyelemben. A média egyáltalán nem foglalkozott az atabaszk és inuit hajtókkal, akik a táv kétharmadát teljesítették.
Verity
Források:
http://www.baltostruestory.net
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A9rumfut%C3%A1s
http://en.wikipedia.org/wiki/1925_serum_run_to_Nome
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán. Tetszik?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.