A közelmúltban írtunk Barabás Zsófi és Moizer Zsuzsa: Mindenki tud rajzolni című foglalkoztató-könyvéről. Most arról beszélgetünk a szerzőkkel, milyen út vezetett könyv megszületéséhez és megjelenéséhez.
Ti mindig is szerettetek rajzolni? Ez hobbi, vagy ezzel foglalkoztok a munkátokban is?
Zsuzsa: Képzőművészek vagyunk, ez a szakmánk. Így ez hobbi és munka is egyben.
Zsófi: Mindketten a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végeztünk, mi ezt választottuk hivatásunknak is. Én gyerekkoromban is rengeteget rajzoltam, vágtunk, ragasztottunk, építettünk mindenféle anyagokból.
Fotó: Trunkó Bálint
Nekem a legjobban az ragadta meg a fantáziámat, hogy a kötettel a rajzolásban sok helyen szinte nincsenek szabályok. Hogy született a gondolat, hogy egy ilyen, az alkotás élményét és szabadságát nyújtó összeállítást csináljatok? Hogy jött a gondolat, hogy foglalkoztató-könyv legyen az ötleteitekből?
Zsuzsa: Nehéz megmondani, hogy az ötletek pontosan honnan jönnek, egyik jön a másikból. A könyv ötlete is ilyen. Majdnem egy időben mindketten elkezdtünk gyerekekkel foglalkozni, kreatív foglalkozásokat tartani, ahol minden alkalommal új feladatokkal kell lenyűgözni a gyerekeket. Ez más, mint amit eddig csináltunk, de másrészről pedig ez az, amihez értünk: kreatív emberek vagyunk, folyton agyalunk valamin. Tulajdonképpen ezeknek a foglalkozásoknak a sikere indította el a könyv ötletét. Készíteni akartunk egy rajzolós könyvet, olyat ami örömet okoz a gyerekeknek. Kihívás volt minden értelemben.
A könyvben minden kép fekete-fehér. Szándékosan így találtátok ki, vagy menetközben alakítottátok ilyenre a szín(telenség)világát? Mi motivált ebben?
Zsuzsa: Tudatos döntés volt, hogy a könyv fekete- fehér lett. Minden rajzot és a szövegeket is kézzel készítettük el, fekete-fehérben. Többféle eszközzel dolgoztunk - ceruzával, tussal, filctollal - egyrészt azért, hogy a könyv rajzai izgalmasan sokfélék legyenek, másrészt pedig azért, hogy a szülők és a gyerekek lássák, hogy bármilyen eszközzel el lehet kezdeni a rajzolást. A könyv "színtelenségével" is arra szeretnénk inspirálni a gyerekeket, hogy ők válasszanak: töltsék meg olyan színekkel az oldalakat, amilyenekkel szeretnék. Mi csak elindítunk valamit az oldalakon, a folytatás a gyerekek feladata. A szabad és önálló gondolkodásra való inspirálás a könyv egyik legizgalmasabb feladata. A könyv címe is így jött.
Mennyi ideig dolgoztatok a képeken, a sorrenden, az egész köteten, míg összeállt a végleges formája?
Márciusban jött az ötlet és áprilistól egészen a könyv megjelenéséig, november elejéig dolgoztunk rajta. A könyv egy nagyon intenzív munka eredménye. A leghosszabb ideig a feladatok kitalálása, a rajzok elkészítése és összeállítása tartott. A feladatok sorrendjét pár óra alatt eldöntöttük. Skicceket készítettünk a kész oldalakról, és sorrendbe raktuk őket, így állt össze a könyv miniben.
Voltak alkotói nézetkülönbségeitek? Sok ötletet rostáltatok ki?
Mindkettőnket teljesen beszippantott a könyv készítése, folyamatosan ezen agyaltunk, külön-külön és együtt is, aztán megbeszéltük az ötleteket. Megnéztük az összes kiadványt, ami a piacon van most. Nem kevés energiát és pénzt fektettünk abba is, hogy a külföldön kapható hasonló könyveket is megismerjük és ezekhez képest egy egyéni, más könyvet hozzunk létre. Folyamatosan ott voltak bennünk azok a kérdések, hogy milyen legyen a könyv, milyenek legyenek a feladatok, kinek szóljon.
Kitaláltuk, hogy legyenek szereplők, de nem tudtuk előre, hogy milyenek lesznek, hányan lesznek, ez mind a munka közben alakult ki. Természetesen sokkal több rajz és ötlet született meg, mint ami végül belekerült a könyve. Annyi mindenünk van, hogy gond nélkül meglenne a könyv folytatása. Amikor eldöntöttük, hogy körülbelül hány éves gyerekeknek szól a könyv, akkor voltak olyan feladatok, amiket túl nehéznek, vagy absztraktnak gondoltunk, ezért kihagytuk. Így is sok típusú feladat került bele. Vannak olyanok, ahol nem kell rajzolni, csak figyelni és keresni, pl. a fekete városban elbújt állatokat, vagy az erdőben rejtőzködőket, vagy ábrándozni és figyelni, hogy a hullámzó tengeren melyik hajóban utaznál.
Aztán van, ahol színezni lehet, és van ahol hiányzó részeket lehet rajzolni az embereknek, vagy az állatoknak, vagy kitalálni, hogy milyen lehet Masninak, a síró kislánynak a teste és a ruhája, amikor nem sír. Belenézhetünk a dinó hasába és megrajzolhatjuk, hogy mit evett, épülő város rajzolhatunk, vagy repülhetünk az űrben. Minden szereplőnek megvan a maga karaktere, pl. Buborék, a labirintusszörny tudja változtatni az alakját, amibe belebújik, annak a tárgynak a formáját fel tudja venni. Aztán van egy feladat, ahol arra inspiráljuk a gyerekeket, hogy lássák, minden ember másmilyen, vagy egy másiknál pont a hasonlóságokat rajzolhatják meg, ahol minden polip mosolyog. Vannak egészen absztrakt feladatok is pl. "Ősz van, fúj a szél, szállnak a levelek.", vagy az az oldal ahol "Vihar van". Annyi feladat került a könyvbe, hogy ezek megrajzolása akár hónapokig is eltarthat.
Melyikőtök fejében és hogy született a labirintusszörny?
Zsófi: Buborék testét én kezdtem el megrajzolni, de még nem volt személyisége. Zsuzsa odajött és teljes magabiztossággal berajzolta a szemeit és a két kis kezet. Tehát a labirintusszörny egy igazi közös szereplő.
Zsuzsa: Megláttam az ablaküvegre felragasztott cetlit, amin egy labirintus volt és mondtam, hogy ő egy lény, mégpedig ilyen és akkor rajzoltam neki arcot meg kezeket. Végülis Buborék a labirintusszörny Zsófié lett, az ő figurája.
Nehéz volt kiadót találnotok?
Zsófi: Megkerestük a Scolar Kiadót és ők egyből lecsaptak a könyv ötletére, így a legelejétől ők hallották az ötleteinket, látták az első rajzokat, a könyv alakulását, mindent.
Mi a véleményetek a különféle, vékonyka foglalkoztató füzetekről, amikkel minden bevásárlóközpont és bolt tele van?
Minden kiadvány, ami megtalálja a közönségét nem hiába született meg. Örülünk, ha a mi könyvünk lelkes rajzolókra talál.
A rajzpedagógiát is szeretnétek ezzel megreformálni?
Mindkettőnknek megvan a maga hivatása, amibe most már ez is beletartozik, mert nem tudunk valamit félig csinálni. Azt szeretnénk, hogy a könyvünk örömet okozzon, gyerekeknek és szüleiknek egyaránt. Nagyon lelkesedünk ezért a feladatért, és nagy örömmel csináljuk. De mindkettőnknek ott van a fejében más is, a saját alkotói pálya, olyan tervekkel, amik nem kötődnek a rajzoktatáshoz. Szabadok vagyunk ebben az értelemben, és ez így is marad.
Mik az első visszajelzések a rajzolóktól, vevőktől?
Folyamatosan kapunk visszajelzéseket. Még az elején járunk, a könyv egy hónapja van a boltokban, az oldalainkat most rajzolják a gyerekek. Nagy izgalommal tölt el minket az a kérdés, hogy milyen rajzok születnek majd a könyvbe, ezért hirdettünk rajzpályázatot is.
Szeretnétek folytatást a kötetnek?
Vannak terveink. Nagyon sok. A könyv megjelent, életre kelt és most kezd látszani, hogy tulajdonképpen mit is hoztunk létre.
A Mindenki tud rajzolni című könyv Facebook oldala itt található.
http://www.facebook.com/mindenkitudrajzolni
Sok sikert kívánok nektek!
Center
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.