Javítgassuk, ha a gyerek nem helyesen beszél?

nyelvtan
PUBLIKÁLÁS: 2012. november 15. 08:00
Szegről-végről van közöm a magyar nyelv és irodalomhoz, mint iskolai tantárgyhoz, de sem  - mint a lelkes kommentelőktől tanult szóhasználatot követve – nyelvnáci nem vagyok, sem Grétsy László nem rokonom. A komoly helyesírási hibák természetes, hogy szúrják a szemem. Egyelőre azonban ezek még csak mint bosszankodó olvasó embert, nem mint szülőt zavarhatnak, mivel korukból adódóan gyermekeim nem tartoznak még a betűvetők közé, mi több, beszélni is csak egykettedük tud.

Ő viszont az erősen kommunikatív kategóriába tartozik. Másfél éves kora körül már egyszerű mondatokban beszélt, a legválasztékosabb szókincset szippantva magába. Most három és féléves, be nem áll a szája, mindenre van „tudományos” magyarázata, hozzáfűznivalója, mindenről van véleménye. Bizonyos hangok kiejtése még nem tökéletes, de nem is a beszédhibák azok, amelyek elgondolkodtattak mostanában vele kapcsolatban.

Dereng, hogy olvastam korábban pedagógiai könyvekben, cikkekben, hogy a beszédfejlődés során a gyermeket ne javítgassuk. Ha a hallása rendben van, és fejlődésében nem tapasztalható semmilyen téren lemaradás kortársaihoz képest, akkor előbb-utóbb helyesen fog tudni beszélni, a környezetéhez hasonlóan. Ennek megfelelően saját gyermekemnél a beszédfejlődés korai szakaszaiban igyekeztem is a háttérben maradni, már ami a javítgatást illeti. Sokat beszélgettünk vele, csak úgy, természetesen, a mindennapok részeként. Egy ideje már azonban, mióta „nagy”, bizonyos nyelvhelyességi hibái bántják a fülem. Egy ennyi idős gyereknél se helyesbítsek?

Abban kezdek egyre bizonyosabb lenni, hogy négyéves kor alatt, az az, mint névelő, hiányzik a gyerekek szótárából: pl. A óvó néni mondta, hogy együk meg a ebédet. Gyanítom, ez valami életkori sajátosság lehet, mert bár hallottam felnőttet, aki „úgy maradt”, a többség azért egy idő után aktív szókincse részévé tette az az-t.

Kicsit jobban aggaszt az egyes szám második személyben helytelenül használt igék (pl. mondol, szedel, tudol) vissza-visszatérése, mely persze eleinte a természetes nyelvtanulás részeként bukkan fel, hiszen a gyerek az olvasol, játszol, nézel mintájára próbál ragozni. De sajnos elég egy nagyszülőkkel töltött hosszú hétvége, vagy szerencsétlen esetben egy így beszélő dadus az oviban, és máris jön a fürdöl, töltöl, látol. Vessetek köveket rám, de még a szőr is feláll a hátamon, ha így hallom ezeket a szavakat!

A nák-olást se korrigáljam? Akkor se szóljak, ha a gyerek rendszeresen azt mondja, én tudnák olyat csinálni, avagy én nem aludnák?

És ha rendszeresen azt mondja: fázok, emlékszek, alszok ahelyett, hogy fázom, emlékszem, alszom? Ezeket a verziókat is hagyjam szó nélkül?

Szintén rosszul cseng számomra, ha személyeket tárgyakra alkalmazott névmásokkal nevez meg: pl. mondd meg annak, beszéltem azzal - neki és vele helyett.

Fővárosiként valószínű, hogy hiába vagyunk az apjával eredetileg nem budapestiek, s hiába nem használunk itthon névelőket a személynevek előtt, nehezen lesz elkerülhető egy idő után, hogy ne azt mondja: találkoztam az Ági nénivel, vagy várom a Katit. Ehhez hasonlóan akárhogyan is úgy mondjuk mi itthon, hogy add ide, mikor Budapesten ugyanez csakis add oda lehet.

Összességében véve tudom, hogy nem nagy horderejű problémáról van szó. A hibái (ha egyáltalán ebben a korban beszélhetünk hibákról) nem súlyosak, örülök, hogy nyitott, szépen beszél, sokat, választékosan, bőséges szókinccsel. Nem javítgatom úton-útfélen, nyilvánosan, megalázó módon, egyszerűen időnként jelzem felé, helyesen hogyan is kell mondani. Ha későn kezdett volna el beszélni, ha nem lenne annyira kommunikatív, amennyire az, ha gondjai lennének a hangképzéssel és beszédértéssel, természetesen nem foglalkoznék még ezzel. De jelen körülmények között, három és féléves korára érzem annyira érettnek, hogy ha lehetséges, a korrekt szóhasználat és ragozás alkalmazása felé orientáljam – bízva abban, hogy nem ártok neki vele.

zöldlevelecske

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.