Az 1980-as születésű fényképész így ír honlapján a sorozatról:
„A Dohányzó kölykök-sorozat elkészültét egy indonéziai láncdohányos kisgyerekről szóló YouTube-videó inspirálta. A videó rávilágított a Kelet és Nyugat közti kulturális különbségekre és megingatta azt az elképzelést, hogy a dohányzás elsősorban felnőtt tevékenység volna.
A felnőttek dohányzása társadalmilag elfogadott, ezért el akartam választani a néző fókuszát magáról a dohányzásról.
Úgy éreztem, a gyerekek dohányzása szürreális hatást tehet a szemlélőre és arra kényszerítheti, hogy a dohányzást a maga valóságában lássa ahelyett, hogy a dohányzó személyével kapcsolatban alkotna feltételezéseket.
A "Dohányzó kölykök” kiállítás megnyitásának idején törvény született, amely betiltotta a dohányzást a belga bárokban.
A közvélemény felháborodott a kormány beavatkozásán, úgy érezve, hogy a szabadságjogokat nyirbálják ezzel, gyermekként kezelve a felnőtteket.
Azzal, hogy egészségügyi okokból számos város élt a dohányzás tilalmával, a dohányzás kultúrája a múltba süllyedt, egyféle „Mad Men”-korszakba, amikor egy étteremben vagy repülőgépen dohányozni teljesen szokványosnak számított.
A dohányzás esztétikája és a dohányosok különleges kéztartása és pózuk nem tiltható be, de a „Dohányzó kölykök” különböző megjelenései – a Glamourban, a Jazzban vagy a The Marginalban – a dohányzás kevésbé mutatós oldalát jeleníti meg, egyensúlyozva a dohányzás szépsége és visszataszító mivolta közti mesgyén.
Megnyugtatom a nézőt, a gyermekek biztonságával kapcsolatban: a képeken nem igazi cigaretta szerepel. Helyette krétát és belülről megtámasztott sajtrudakat használtunk, a füstöt pedig gyertyák és füstölők adták.”
A fényképész azzal, hogy dohányzó gyerekeket fényképezett le, kifordítja a dohányzás jelenségét a társadalmilag elfogadott keretből és csupasz mivoltában mutatja be. Így megfosztja a dohányzás jelenségét attól a kulturális aurától, ami az évtizedek során, főként filmeknek és reklámoknak köszönhetően rárakódott és elfogadtatta a társadalommal, mint hétköznapi szokást.
Az, hogy gyerekek dohányozzanak, társadalmilag nem elfogadott, mégis létező jelenség, gondoljunk csak arra, ha a szülő dohányzik a gyermeke jelenlétében, passzív dohányzásnak kitéve ezzel őt.
A cél tehát szent, nekem mégis van egy gondom az egésszel. Ha az ember csak a képeket nézi, és nem áll ott mellette a művész, aki elmagyarázza, hogy mindezzel mire akarja felhívni a figyelmet, nem látok semmi egyebet, csak cigiző gyerekeket. Ti mit gondoltok?
A sorozat képei itt nézhetők meg.
kertedi
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.