Vannak, akik a last minute utakra esküsznek, mások pedig a jó előre megtervezettre és befizetettre. Ez utóbbi nagy biztonságot ad a nyaralóknak, de mi van, ha az utolsó pillanatban közbe jön valami, és nem tudnak utazni vagy a helyszínen merül fel probléma? Visszakérhetik a pénzt? Ennek jártunk utána!
Előre befizetett szervezett út és szállás esetén is a szerződésekben szerepel úgynevezett bánatpénz vagy lemondási díj, amit a vásárlónak akkor kell fizetnie, ha felmondja a foglalást. Ennek mértéke nem egységes, ezért erről előzetesen érdemes érdeklődni, mielőtt lefoglalod a szállást vagy a szolgáltatást.
Az utazás megkezdése előtti felmondás esetén a már befizetett díj visszajár. Viszont, ha az utas bánatpénzt köteles fizetni a szerződés értelmében, akkor annak összegével csökkenthető a visszafizetendő díj. A bánatpénz nagyságát befolyásolhatja az is, hogy az utazás megkezdése előtt mennyi idővel mondja le az utazó az utat. Ha a szerződés nem határoz meg egységes bánatpénzt, akkor annak összege az utazási csomag díjának és az utazási szolgáltatások más módon való felhasználásából eredő költségmegtakarításnak és bevételnek a különbözete.
Az utas nem kötelezhető bánatpénz fizetésére, ha az utazásszervező vagy a szállásadó a szerződés valamely lényeges feltételét az utazás megkezdése előtt kívánja jelentősen módosítani, ami az ügyfélnek nem felel meg. Ilyenkor az utazásszervező köteles visszafizetni az utazónak a befizetett teljes díjat.
Amennyiben a utazási célállomást vagy annak környezetét a Külügyminisztérium felveszi az „utazásra nem javasolt" listába, az utazónak jogában áll felmondani a szerződést. Ebben az esetben a vásárló jogosult a befizetett teljes díj visszatérítésére.
Repülőjegy foglalásakor a légitársaság általi törlés esetén átfoglalás vagy jegyár-visszatérítés jár az utasnak. Amennyiben az utas kívánja lemondani már megvásárolt jegyét, általában törlési díjat számítanak fel a légitársaságok.
Sajnos gyakran előfordul, hogy megérkezéskor derül ki, hogy a szállás messzebb van a vízparttól, mint írták, nem olyan a felszereltsége vagy nem úgy néz ki, mint a képeken. Ebben az esetben ne vegye át a szobát vagy az apartmant, még beköltözés előtt jelezze, hogy másikra tart igényt. Ha szolgáltató nem tud új helyet biztosítani – például telt ház miatt – a vendég elállhat a foglalástól és visszakérheti a már befizetett pénzét.
Ha a szállás elfoglalásakor észreveszi, hogy valami nem működik, vagy hibás, azonnal jelezze a szolgáltatónak, akik kötelesek cserélni, illetve elhárítani a problémát. Ha ezt nem teszik meg, fényképezze le az adott tárgyat, hogy legyen bizonyítéka és jelzéseit írja be a panaszkönyvbe is, hogy hazatérve legyen bizonyítékai az ügyintézéshez.
Ha biztossá válik, hogy nem tudsz elutazni, hiába a lefoglalt szállás, a befizetett nyaralás, azonnal jelezd az útlemondást a szállásadóknak. Ellenőrizd a jegyeket is (vonat, repülő), hogy milyen lehetőségek vannak a cserére, az átírásra vagy a visszaváltásra.
Az utasbiztosítások legnagyobb részénél az indulás előtti nap éjfélig van lehetőség a törlésre. Gyakori, hogy a megkötött biztosítás tartalmaz útlemondási fedezetet is, és ebben az esetben a biztosító segít a teljes ügyintézésben.
Manapság a belépőjegyeket például a különböző programokra, múzeumokba is előre szokás megvenni. Ha ezeket nem tudod visszaváltani, érdemes megpróbálni áttetetni egy későbbi időpontra, vagy átruházni másra, aki szintén oda utazik.
A szállás lemondását érdemes telefonon vagy e-mailben intézni, ahol lehetőség van párbeszédre. Ugyanis kiderülhet, hogy a szállásadó nyitott az átfoglalásra, a módosításra, bármiféle retorzió nélkül, illetve ha egészségügyi probléma miatt nem tud utazni, rá kell kérdezni, hogy a lemondáshoz elfogadnak-e orvosi igazolást.
Akár belföldre, akár külföldre tervezi az utazását, mindig tájékozódjon a célállomás aktualitásairól. Ugyanis egy nyaralás meghiúsulhat amiatt is, hogy az adott térségbe a Külügyminisztérium nem javasolja az utazást háborús helyzet, járvány vagy épp természeti katasztrófa miatt. A minisztérium honlapján mindig aktuális információt talál ezekről.
Az utazásszervező saját szervezett utakat, utazási csomagokat állít össze és értékesít, míg az utazásközvetítő más által már összeállított programot értékesít. Az utas mindig az utazásszervezővel kerül szerződéses jogviszonyba, tehát ha utazásközvetítőn keresztül is köti meg a szerződést, a szolgáltatás teljesítéséért nem annak közvetítője, hanem szervezője lesz a felelős. Fontos tehát, hogy minden esetben tájékozódjon az utazás tényleges szervezőjéről.
Minden esetben figyelmesen olvasd el az apróbetűs részt, legyen szó a szállásfoglalásról vagy repülőjegy vásárlásról. Szerződések esetében nincs kevésbé fontos szakasz, könnyen előfordulhat, hogy a sokadik oldalon van csak szó arról, milyen lehetőségeid vannak lemondás vagy csere esetén, és később nem lehet arra hivatkozni, hogy valamivel nem voltál tisztában.
Ha nem egyénileg szervezed meg a nyaralását, hanem utazási iroda segítségével, még szerződéskötés előtt bizonyosodj meg róla, hogy a cég szerepel a hivatalos nyilvántartásokban, rendelkezik utazásszervezői jogosultsággal és fizetésképtelenség elleni védelemmel.
Forrás és bővebb információ: magyarfk.hu, Külgazdasági és Külügyminisztérium
Íme egy kis segítség, hogyan pakolj be két ismert fapados légitársaság által elfogadott méretű poggyászba: