Mindössze 24 pilóta landolhat a világ legrizikósabb leszállópályáján

veszélyes helyzet
PUBLIKÁLÁS: 2023. szeptember 16. 13:46
Bhutánban a himalájai hegyek között helyezkedik el a Parói nemzetközi repülőtér, mely rendkívüli látvánnyal kínálja meg az utazókat, amikor a gép közelít a kifutópálya felé vagy éppen felszáll onnan. Csakhogy a reptér egyedülálló elhelyezkedése miatt a sikeres landoláshoz emberi tervezésre és ügyes pilótamunkára van szükség. A világ legrizikósabb kifutójának is nevezett helyen jelenleg világszinten is csak két tucat pilóta szállhat le, illetve fel.
Paro Taktsang hegyoldala - ilyen festői a környező táj Forrás: Shutterstock/Hang Dinh

A kihívásokkal teli kifutópálya

A Parói repülőtér felé repülő pilótáknak egy keskeny völgyben kell navigálniuk, majd a hegycsúcsok körül manőverezniük, és megbirkózni a kiszámíthatatlan szélerővel. Az útvonaltól való bármilyen eltérés súlyos következményekkel járhat a környező terep miatt.

Középen az a pici csík a kifutópálya Forrás: Sompol/Shutterstock

A 2200 méteres magasságban, 5500 méteres hegycsúcsok között található völgyben a pilóták csak az utolsó pillanatban látják meg a leszállópályát, így hirtelen és meredeken kell ereszkedniük, hogy biztonsággal landolhassanak a szinte centire kiszámolt kifutópályán. Mindössze ugyanis csak 2000 méter hosszúságú, vagyis inkább rövidségű a kifutópálya, így kevés a hibalehetőség. A műszeres leszállórendszerek hiánya tovább növeli a kihívást, illetve a pilóták vizuális készségét teszi alaposan próbára.

A bhutáni nemzeti légitársaság, a Drukair gépe emelkedik a magasba a Thimphutól mintegy 65 km-re délnyugatra fekvő Parói repülőtérről. Forrás: AFP/Deshakalyan Chowdhury

A pilóták elit csoportja

E nehéz körülmények leküzdése érdekében a bhutáni Polgári Repülési Hatóság a Parói repülőtéren történő le- és felszállási engedélyt csak 24 magasan képzett pilóta kiválasztott csoportjára korlátozta világszerte.

A völgyben fekvő táj nehéz kihívások elé állítja a pilótákat Forrás: Md. Aminul Hassan/Wikipedia

Ezek a pilóták szigorú képzésen vesznek részt, és rendkívüli jártasságot kell tanúsítaniuk a repülőtér elhelyezkedése és a kifutópálya jellemzőiből adódó egyedi kihívások kezelésében. A képzés szimulált repüléseket, műszaki eligazításokat és többszöri értékelést foglal magában, hogy a pilóták rendelkezzenek a biztonságos le- és felszálláshoz szükséges szakértelemmel. Elkötelezettség és elhivatottság szükséges ahhoz, hogy a pilóták eme elit csoportba tartozhassanak, akiknek figyelemre méltó ügyességet és bátorságot kell tanusítaniuk, amiket a Parói kifutópályája egyaránt megkövetel.

Csomagszállító autó a világ minden bizonnyal az egyik legszebb és legkülönlegesebb repülőterén Forrás: Robin Utrecht Fotografie via AFP/Robin Utrecht

Az egyensúly megőrzése

Míg a Parói repülőtér továbbra is a repülési kiválóság szimbóluma, a bhutáni kormány és a légiközlekedési hatóságok felismerték a turizmus és a környezetvédelem egyensúlyának szükségességét. A Paro-völgy kényes ökoszisztémája körültekintő figyelmet igényel, így a Paróra érkező és onnan induló járatok száma korlátozott, gondos egyensúlyt fenntartva az összeköttetés és a megőrzés között.

Itt aztán nem találunk buszokat, amikkel az utasokat szokták a reptér épületéig elszállítani - rövid a táv, korlátozott az utasforgalom Forrás: AFP/Lillian Suwanrumpha

(Forrás: traveller365.com)

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.