
Akit egy kicsit is érdekelnek a magyar borok és borászok, feltétlenül látogasson el egy Junibor kóstolóra, ha még nem tette volna. Ilyenkor ugyanis nemcsak simán a borokkal lehet megismerkedni jó hangulatban, de a borzasztó kedves és lelkes fiatal borászokkal is.
Nagy élmény a dizájnos címke és a bor mögött meglátni az embert, aki az elmúlt hónapokat végigmelózta, hogy aztán ott lehessen az asztalunkon a kedvenc palackunk tőle. Persze akit nem érdekelnek a borok, azt ez nyilván nem hozza lázba, de akit foglalkoztat a téma, érteni fogja a lelkesedésünket.
Junibor? Az mi az?
A Junibor – Fiatal Borászok Egyesületét azzal a céllal alakították, hogy egy olyan közösséget hozzanak létre, amely a jövő borászgenerációjának szakmai fejlődését biztosítja. Saját bevallásuk szerint a legfontosabb számukra, hogy egymást segítsék és ezáltal egyre jobb, szerethetőbb borokat készítsenek. A tegnapi kóstoló tapasztalatai alapján pedig úgy tűnik, ez nem csak egy szép szlogen – a borászok láthatóan nagyon kedvelik és segítik egymást. Ritkán látni ilyen együttműködést, pedig rengeteg hasonlóra lenne szükség itthon.
"A saját tanulásunk és továbbfejlődésünk mellett nem titkoltan azt is szeretnénk, hogyha a saját generációnkat meg tudnánk szólítani a kulturált borfogyasztás és borkultúra ügyében. Igyekszünk olyan termékekkel előrukkolni, melyek kiválthatják az olcsó, silány minőségű, vagy adott esetben rövidítésekkel becézett keverékek – ld. VBK – fogyasztását. A borászok és borászlányok 35 év alatt válhatnak taggá és 40 éves korukig maradhatnak. Jelenleg 29 tagot tömörít (23 és 37 év között) a Junibor Magyarország tíz borvidékéről. Évente egyszer tartunk egy közös kóstolót, ahol alkalmunk van rá, hogy beszélgessünk a boraink kedvelőivel és bemutassuk a különlegességeket. Úgy gondoljuk, hogy ezeken az alkalmakon mindenki megtalálja a számára kedves borászt és borát."
Forrás: Junibor.hu
A címbéli idézet, miszerint örömszüret volt a 2015-ös, Miklós Csabi móri borásztól származik. De nem csak Móron ekkora az elégedettség. A somlói Kis Tamás például így gondol vissza az idei szüretre: "Sokat dolgoztunk, nagyon elfáradtunk, de jó érzés, hogy minden egészséges volt, amit leszedtünk. Minden pont úgy alakult, ahogyan terveztük. Nagyon jó év volt 2015."
Prácser Miklós Tokajból annyival árnyalta a képet, hogy bár tényleg jól sikerült az idei szüret, 2015-ös aszú sajnos nem lesz. Azért nem, mert nem volt eső augusztus környékén feléjük, pedig ez kell ahhoz, hogy megvékonyodjon a szőlő héja, ami pedig feltétele az aszúsodásnak. Idén ez nem volt, csak rengeteg napsütés, emiatt nagyon vastag a szőlő héja. Cserébe viszont minden egészséges volt, amit szüreteltek.
Heimann Zoltán Szekszárdról már kevésbé volt hurráoptimista: az augusztusi nagy viharokból jutott nekik rendesen. De azért összességében nekik sem volt okuk panaszra, sőt, idén sok újdonságot is kipróbáltak a pincészetnél. Zoltán ugyanis egy szüretet kinn töltött Ausztráliában, és az ottani tapasztalatokat szerette volna a családi pincészetnél is alkalmazni. Szülei engedték neki, ami nagy öröm, de - ahogy azt mondta - hatalmas felelősség is.
Nem állítjuk, hogy minden jelenlévő borász pultjához sikerült volna eljutnunk és mindent végigkóstolni, de amit ittunk, azok közül az alábbiakat találtuk érdekesnek:
Kis Tamás, Somló, Juhfark 2015 és Narancs 2015: Előbbi egy friss, zamatos juhfark, utóbbi egy nagyon izgalmas, narancsos színű, héjon erjesztett – innen jön a sötét színe – olaszrizling. Valószínűleg nagyon megosztó lesz fanyar ízvilága miatt, nekünk bejött. Tamás azt mondja, olyan jól sikerült az idei szüret, hogy szinte készen is vannak a borok, 2016 tavaszán kerülnek majd palackba és kereskedelmi forgalomba. És hogy mi a titka borainak? Saját bevallása szerint egyszerűen annyi, hogy nagyon szereti azt, amit csinál. Arról, hogyan lett borász itt írtunk korábban.
Gere Andrea, Villány, Frici rozé 2015: "Kérek még!" – típusú, üdítő habzóbor, málnás és rózsás illatokkal. Viszonylag alacsony az alkoholtartalma, így tényleg nem gond, ha kérünk még. A Gere pincészet egyébként 2010 óta készít Fricit. Kísérleteztek egy darabig, hogy miből álljon, de most úgy tűnik, megtalálták a tökéletes párost: ötven százalékban merlot-ot, ötven százalékban menoirt tartalmaz. A bor teljesen készen van, napokon belül értékesítik.
Miklós Csabi, Mór, Marilyn Monroe 2015: Királyleányka, elég sok maradék cukorral. A borral a pincészet a fiatal fogyasztókat célozza meg. Semmi bonyolultság nincs benne, az a lényeg, hogy a buliba ne valami bénaságot vigyenek. Bár nem ilyennek tervezték, inkább a nagy meleg miatt alakult, hogy ilyen lett ez a bor. De a végeredmény teljesen egybevág a Junibor célkitűzéseivel. Nem ez lesz a kedvencünk, de tetszik nekünk, ahogyan az adottságokból a lehető legtöbbet igyekeztek kihozni.
Heimann Zoltán, Szekszárd, Idei 2015: A Heimann pincészet újbora portugiesert, zweigeltet és kékfrankost tartalmaz. Zoltántól megtudtuk, hogy a cél egy nagyon gyümölcsös, nagyon vagány újbor volt. Jelentjük, sikerült!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.