Utazási hírek

Hatalmas tenger alatti alagút fogja átrajzolni Európa közúti és vasúti térképét

Etédi Alexa

Létrehozva: 2025.03.23.

A Balti-tenger partján, Dánia déli részén egy hatalmas mérnöki csoda, egy gigantikus tenger alatti alagút van készülőben – betontömbről betontömbre –, amely ha elkészül, drasztikusan átrajzolja Európa közúti és vasúti térképeit.

A kompkikötőhöz vezető B207 út a Fehmarnbelt alagút építési munkálataival a németországi Puttgardennél 2024 júliusában - illusztráció Forrás: Schutterstock/Werner Lerooy

A Fehmarnbelt alagút új dimenziókat nyit

A dániai Rødbyhavnből, a napsütésben szikrázó Balti-tenger partján fekvő városból Németország olyan közel van, hogy láthatod – a láthatáron feltűnnek a szélturbinák.

A németországi Puttgarden városa alig 18 kilométerre van innen, de az odajutás vagy 45 perces kompúttal – plusz a be- és kiszálláshoz szükséges idővel – vagy egy hatórás autóúttal Dánia nagy részén keresztül.

De a víz alatt már javában zajlik egy alternatív jövő építése, méghozzá a világ leghosszabb víz alatti alagútja formájában – ez a kifejezés pedig egy máshol épített, majd a helyére süllyesztett alagutat jelent. Amikor 2029-ben megnyílik a Fehmarnbelt alagút, az emberek vonattal alig 7 perc, autóval pedig 10 perc alatt tudnak átkelni a tenger ezen szakaszán.

Az alagút messze elhomályosítja majd a jelenlegi közúti és vasúti rekordot, a 4 kilométer hosszú Drogden alagutat, amely az Øresund híddal köti össze Dániát és Svédországot.

A Dániát Svédországgal összekapcsoló Øresund híd a 4 kilométer hosszú Drogden alagúttal - illusztráció Forrás: Schutterstock/Photosbypatrik

Az új alagutat egy három részből álló infrastrukturális projekt utolsó szakaszának tekintik – az Øresund híd és a dániai Zéland és Funen szigetén átívelő Storebæltsbroen híd mellett –, amely Dániát és az északi országok egészét köti össze Európa többi részével.

Az alagút elkészülte után lehetővé válik az áruk – köztük az acél – vasúti szállítása északról egészen Norvégia legtávolabbi pontjától Közép- és Dél-Európába. Jelentősen, 4,5-ről 2,5 órára csökkenti a vonatút hosszát Koppenhága és Hamburg között.

Kapcsolat Észak- és Dél-Európa között

Nemzeti szinten a dán psziché elmúlt negyed százados átalakulásának csúcspontját szimbolizálja, ahogy Dánia egy viszonylag elszigetelt félszigetből nemzetközi csomóponttá vált.

„Része annak a kapcsolatnak, amelyet Európa igyekszik építeni Észak-Norvégia és Dél-Európa között, és amely a Koppenhága és Malmö közötti Øresund híd megépítésével kezdődött. " – mondta el Mikkel Hemmingsen, a Sund & Bælt állami vállalat vezérigazgatója. "A kapcsolat befejezéséhez ezt a vonalat is ki kell építenünk."

2022 júniusában még csak a kotrógépeket és a darukat lehetett látni a helyszínen, amikor alig egy évvel korábban elkezdték építeni a Fehmarnbelt alagutat - illusztráció Forrás: Schutterstock/Dynamoland

Ellentétben sok víz alatt futó alagúttal – beleértve az 50 kilométeres Csatorna-alagutat is –, amelyeket fúrógépekkel a víz alatt építettek, a 18 kilométeres Fehmarnbelt alagút egyes részeit a föld felett építik, majd a tengerfenékbe ásott árokba helyezik, összekapcsolják őket és végül betemetik. Hemmingsen szerint ez az eljárás hatékonyabb és a környezet számára is jobb.

Minden egyes alagútszakasz hatalmas. Ezek a beton szerkezetek 217 méter hosszúak, 42 méter szélesek és 9 méter mélyek, súlyuk pedig megdöbbentő 73 000 tonna – ami 10 Eiffel-toronynak felel meg, és valamennyi egy kifejezetten a projekthez készült gyárban készül.

Mint a legó építőkockák

Az elkészült szakaszokat előbb a vízen a helyükre úsztatják, alámerítik, majd a mintegy 30 méteres mélységet elérő tengerfenéken összekapcsolják.

Hemmingsen szerint az alagút kialakítása jobban hasonlít elektronikai alkatrészekre, mint a hagyományos építkezésre. „Amit most csinálunk, az nem annyira egy szokványos építési projekt, ahol sok ember kis hangyaként szaladgál egy korlátozott helyen, sokkal inkább olyan, mintha iPhone-okat gyártanánk."

Hat gyártósor van és mindegyik az alagút más-más elemét állítja elő. Hemmingsen az alagút 90 nagyobb elemének körülbelül 900 kis elem összeillesztésével a projektet „lego kockák összerakásához" hasonlította.

„Ha egy elemnél kudarcot vallasz, akkor azt kicserélheted" – mondta. "Ha elkészült, nagyon egyszerűnek tűnik, de mérnöki szempontból sok részletnek a helyén kell lennie, mielőtt egy-egy elem végleg a helyére kerül."

A Fehmarnbelt alagút építkezési területe a dániai Rødbyhavn-ban - illusztráció Forrás: Schutterstock/Kenneth Bagge Jorgensen

Rövid kivitelezési idő, hatalmas összegek

Noha a 7 milliárd eurós (jelenlegi árfolyam alapján 2 billió 780 milliárd Ft) projekt kivitelezési ideje viszonylag rövid – a munkálatok 2021-ben kezdődtek –, már régóta készül. A mérnökök az elmúlt 15 évben betonmintákat helyeztek a vízbe az adott területen, hogy megnézzék, hogyan reagálnak a különböző keverékek a sószintre.

A projektet – amelynek gyára a remények szerint a régió viszonylag magas munkanélküliségi rátáját is csökkenteni fogja a jövőben – államilag támogatott kölcsönből és az Európai Bizottságtól kapott több mint 1 milliárd euróból fizetik, amelyet majd az útdíjakból fizetnek vissza.

A térségnek előnyt fog jelenteni a Németországba irányuló utazási idő lerövidítése és várhatóan európai turista is több fog érkezni Dánián keresztül Svédországba. „Azelőtt ez volt Európa sarka. Most ez Dánia központja, amely Európába vezet."

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek