292 ezer gyermeket vizsgáltak – megdöbbentő, mit művel a képernyőidő a lelkiállapotukkal

gyermek
PUBLIKÁLÁS: 2025. június 17. 09:00
A tanulmány vezetője hangsúlyozta: a szülőknek árnyaltabban kell kezelniük az otthoni képernyőhasználatát. A gyermekek média fogyasztása aggasztó méreteket ölthet.

A gyermekek képernyő előtt töltött idejének növekedése aggasztó következményekkel járhat – erre jutott egy nagyszabású, több mint 292 ezer tíz év alatti gyermeket vizsgáló tanulmány. Az Amerikai Pszichológiai Társaság megbízásából készült elemzés 117 különálló kutatás eredményeit foglalta össze, és a Psychological Bulletin című tudományos folyóiratban jelent meg.

gyermeket
Több mint 292 ezer tíz év alatti gyermeket vizsgáltak Fotó: 123rf.com

A tanulmány világosan kimutatta, hogy a hosszabb képernyőhasználat összefüggést mutat különféle szocio-emocionális problémákkal, köztük szorongással, depresszióval, agresszióval és alacsony önértékeléssel. Michael Noetel, a kutatás egyik vezetője, aki a Queenslandi Egyetem pszichológiaprofesszora, úgy fogalmazott: a gyerekek egyre több időt töltenek képernyők előtt, legyen szó szórakozásról, házi feladatról vagy barátokkal való üzenetváltásról. Azt is hozzátette, hogy az emelkedő képernyőidő érzelmi és viselkedési problémákhoz vezethet, és azok a gyerekek, akik már küzdenek ilyen problémákkal, gyakran épp a képernyők használatában keresnek menedéket.

Az eredmények szerint a lányok hajlamosabbak érzelmi problémák kialakulására, míg a fiúk inkább a videojátékokhoz és más digitális tevékenységekhez fordulnak, hogy megküzdjenek a már meglévő nehézségeikkel. A kutatás mindenféle képernyőalapú tevékenységet vizsgált, a tévénézéstől a közösségi médián át az online iskolai munkákig.

Roberta Vasconcellos, a tanulmány másik vezetője és a New South Wales-i Egyetem egészségtudományi szakértője hangsúlyozta: a szülőknek, pedagógusoknak és döntéshozóknak árnyaltabban kell kezelniük a gyerekek képernyőhasználatát. Úgy fogalmazott, hogy a tanulmány rávilágít arra a kölcsönös kapcsolatra, amely a képernyőidő és a szocio-emocionális problémák között fennáll. Szerinte nem feltétlenül a szigorú szabályozás a megoldás, hanem annak megértése, hogy a gyerekek mit és miért csinálnak a képernyők előtt. Azok, akik túl sok időt töltenek digitális eszközökkel, gyakran nem büntetést, hanem nagyobb támogatást igényelnek - írja az Unilad.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.