Test és lélek

Adventi olvasnivaló: Hogy lehet december 8-a a Szeplőtelen fogantatás napja, ha a Kis Jézus karácsonykor született?

Bors

2020. december 7. hétfő 12:30

Az esztendő utolsó hónapja, a de-cember tele van családi és egyházi ünnepekkel és a hozzájuk fűződő hagyományokkal: például a gyerekek nagy téli kedvence, a Mikulás 6-án érkezik, míg 8. a ke- resztény egyház jeles dátuma, a Boldogságos Szűz Mária szeplőtelen fogantatásának napja.

Forrás: Wikipedia

A naptárban szereplő 25 (!) Mária-nap közül a december 8-ai az év utolsó hivatalos Mária-ünnepe a négyből, augusztus 15., szeptember 8. és szeptember 12. után.

Csalóka tévedés

Annak ellenére, hogy jelentős dátum a röviden szeplőtelen fogantatásnak – latinul immaculata conceptiónak – nevezett ünnep, a közbeszédben, közgondolkodásban általában helytelen, rossz értelmezésben él. Az eredetileg Asszonyunknak, Máriának foganata elnevezésű ünnep nem Mária szűzi anyaságáról emlékezik meg, mint sokan tévesen hiszik. Az elnevezés arra utal, hogy Mária már anyjának, Annának méhében való fogantatásától kezdve mentes volt az emberiséget terhelő eredendő bűntől.

Kisasszony napja

A hagyomány szerint Szűz Mária i. e. 16. szeptember 8-án született Jeruzsálemben, szülei a Dávid király nemzetségéből származó Joakim, és a Lévi törzséhez tartozó Anna voltak. Ezt a napot, vagyis Mária születésének napját Kisasszony napjaként jegyzik az egyházi hagyományok. Ha a megszületésétől visszaszámolunk kilenc hónapot, megkapjuk, hogy Szűz Mária i. e. 15. de­cember 8-án fogant. Innen ered az elnevezés, vagyis Máriának, és nem az ő gyermekének, Jézusnak a fogantatásáról van szó. A szeplőtelen fogantatás egy katolikus hittétel, amely szerint Szűz Mária már édesanyja, Szent Anna méhében szeplőtelenül, vagyis eredendő (másképpen áteredő) bűn nélkül fogant.

Kiválasztott volt

A középkorban terjedt el, hogy Mária az idők kezdetén kiválasztatott arra, hogy Krisztus megtestesülésének edénye le­gyen. Ezért szeplőtelennek, vagyis az eredendő bűntől szabadnak kellett lennie, amit a tan terjesztői úgy értelmeztek, hogy Mária nem érzéki vágyban fo­gant. Az immakuláció olyan kiváltság, ame­lyet a római katolikus egyház csak Szűz Mária esetében ismer el.

A római katolikus egyház régi időtől kezdve hitte, hogy Mária szeplőtelenül fogantatott, e tant dogmává – vagyis a vallás megkérdőjelezhetetlen meggyőződésévé – azonban csak IX. Piusz pápa emelte 1854. de­cember 8-án, majd 1857. szeptember 8-án megáldotta és felszentelte a Szeplőtelen fogantatás szobrát a római Piazza di Spagnán. Az oszlopnál minden évben december 8-án pápai szertartással emlékeznek a szeplőtelen fogantatásra.

Magyar tisztelet

A magyar egyház az egész kö­zépkorban nagy tisztelettel ünnepelte meg a napot, sőt Mátyás király uralkodása alatt Bécsre is kiterjesztette. Antonio Bonfini, a 15. században Magyarországon tevékenykedő itáliai humanista történetíró, Mátyás király korának legjelentősebb krónikása például följegyezte, hogy 1495. december 8-án Buda népe a fellegek között megjelenni látta Máriát. A hagyományok szerint Mária szeplőtelen fogantatásának napján nem dolgoztak az emberek. Nagyon fontos ünnepnek tartották, ezért ezen a napok a templomba nem rendszeresen járók is részt vettek a szentmisén.

Díszes emlékhelyek

Az Árpád-korban Szűz Mária lett a magyarok legfőbb oltalma, a koronázó templomok, főpapi székesegyházak, monostorok, a búcsújáró helyek és a kisebb templomok is az ő oltalma alatt álltak. Minden hivatalos Mária-ünnepnek emeltek templomot, a Szeplőtelen fogantatás templom Fót egyik legismertebb nevezetessége. Gróf Károlyi István felesége halála után elhatározta, hogy templomot építtet Fóton.

Az alapokat már 1845-ben kiásták, de 1848 és 1851 között szünetelt az építkezés, mert a gróf két év börtönbüntetést kapott az 1848–49-es magyar szabadságharcban való szerepvállalásáért. Az Ybl Miklós tervei alapján felépült templom csak 1854-re készült el, de így is ez lett a világ első temp­loma, amelyet – az ezzel kapcsolatos dogma ki­hirdetése után – a Szeplőtelen fogantatásról neveztek el.

A templom a budapesti Vigadó mellett a magyar romantikus építészet legjelentősebb alkotása, műemlék. Ugyancsak építettek Szeplőtelen foganta­tás templomot Budapest XIV. ke­rületében, Zuglóban, valamint a Heves megyei Boldog községben. Több művészt is megihletett a december 8-ai esemény, a leghíresebb Bartolomé Esteban Murillo: Szeplőtelen Fogantatás (1660–1665), és Giuseppe Angeli: Szeplőtelen fogantatás (1765) festménye.

Lourdes-ban megjelent

1858. március 25-én, Lourdes-ban – a dogma kihirdetése után négy évvel – Bernadette Soubirousnak állítása szerint megjelent egy hölgy, aki úgy mutatkozott be: „Én vagyok a szeplőtelen fogantatás”. Ezt a megjelenést az egyházilag elfogadott Szűz Mária-jelenések közé sorolják.

További cikkek

Intim

Öt mondat, amit senki sem akar hallani szex után

Ezotéria

Izgalmas napok elé néz a szerelemben ez a három csillagjegy

Ez is érdekelhet

nemzetisport.hu

Afrika-kupa: kihagyta a tizenegyest, a rendőrök védik a házát

metropol.hu

Curtis durván beszólt Krausz Gábornak: a felsője ütötte ki a biztosítékot a rappernél

origo.hu

Már Magyarországon is rendelhető az új Opel Astra, az árától hanyatt fog esni

magyarnemzet.hu

Bolhák és csótányok közt – Djokovics beperli az ausztrál kormányt

kemma.hu

Rendőrségi fotón ismerték fel magukat a tatabányai tinik, azonnal feladták magukat

origo.hu

Prémium összehajtható mobilokkal készül a Xiaomi és az Oppo

nemzetisport.hu

Férfi kézi Eb: a franciák tartalékolva is tízzel verték a hollandokat

origo.hu

Ezek voltak a legnagyobb üzletek a videójáték-iparban

nemzetisport.hu

BL: nem játszhatnak Franciaországban az oltatlan Chelsea- és Real-játékosok

mandiner.hu

Váratlan fordulat a hazánkat bíráló országjelentés kapcsán

nemzetisport.hu

Légiósok: Varga Kevin beállt, egy perc múlva gólt lőtt a Galatasaraynak

origo.hu

Megunta a sorban állást Pesterzsébeten, és megmutatta, szerinte mire való a városi terepjáró - videó