Nincs ember, aki tudná, a világ autógyártói hányféle modellt gyártottak már, de biztos, hogy hatalmas számot kapnánk. Ha azt mondjuk, Porsche 911, mégis mindenki tudja, miről beszélünk.
Természetesen fel tudunk sorolni az autózással kapcsolatban ikonná vált modelleket mindannyian, hiszen a T-modell, a Bogár, a Mustang vagy épp egy Citroën DS sokaknak jelent valamit. A Porsche 911 ugyanakkor azon kevesek közé tartozik, mely ötven éve folyamatosan a piacon van, és megújul. Az 1963-as frankfurti autókiállítás óta, ahol először találkozhatott a nagyközönség a kis sportautóval, mindössze 820 ezer darabot gyártottak belőle, mégis hatalmas rajongótáborral rendelkezik a stuttgarti gyártó, mely a 911 sikereit meglovagolva immáron más modellekkel is jelentkezik.
A 911 minden generációja sikersztori volt. Ferry Porsche egyszer találóan mondta: „Ez az autó az egyetlen a világon, mely alkalmas az afrikai szafarik, a Le Mans-i versenyek után színházba is elvinni utasait vagy csak körözni New York utcáin”.
A Porsche 911 több mint harmincezer versenyen ért elsőként célba, legyen az pályaverseny vagy hosszútávú terepverseny, mint például a Dakar. Az ünnepi események márciusban kezdődnek a Retro Classic kiállításon, Stuttgartban. A gyár mú-zeuma június 4-én nyitja kiállítását, mely feldolgozza a 911-es „életciklusait”, mindeközben egy 1967-es modell elindul világgá: látható lesz Kaliforniától Kínán át Ausztráliáig számos helyen.
Gondolták volna, hogy az első modell, az 1963-ban bemutatott először 901-re keresztelt autó hathengeres motorja mindössze 128 lóerős volt? Ez egy mai átlagautó teljesítménye, ami akkor persze nagy szám volt. Három évvel később került az első négyhengeres motor – akkor már 158 lóerővel – az autó farába, majd kisvártatva bemutatkozott a levehető tetős Targa modell is.
Az évek során sorra követték egymást a különböző típusok, emelkedett a motorok teljesítménye: az 1973–89-ig gyártott második generáció jelentkezett először turbó motorral (1974), melynek már 256 lóerő leadására volt képes a motorja, de 1977-re már a mágikus háromszáz lóerőt közelítették meg.
Az 1988-ban bemutatkozott 964-es kódjelű modellt tartják a klasszikus, de modern vonalvezetés első példányának, melyet a 993-as váltott – stílszerűen – 1993-ban. Az 1997-es év fontos fordulópont az autó életében: először kapott vízhűtéses motort a 996-os kódjelű modell.
Az évek alatt a külső és belső dizájn is sokat változott, de a vonalvezetés mindig felismerhető, jól elkülöníthető volt a vetélytársaktól. A jelenleg utolsó generáció a 991-es kódot hordozza, de afelől biztosak lehetünk: valamit tervezhetnek a fél-évszázados ünnepi sorozat végére Stuttgartban, vagyis a történet folytatódik.