Karácsonykor alaposan fellendül a vásárlási kedv és ezzel együtt jár a több reklamáció is. A nem tetsző vagy éppen nem működő, hibás ajándékokkal az ünnepek után elárasztják a vevőszolgálatokat és a boltokat. Érdemes előre gondoskodni arról, hogy később megoldást találjunk a problémánkra.
Ha olyan ajándék kerül a fa alá, amiből már van, esetleg nem jó a mérete, vagy a használatbavételkor derül ki, hogy hibás, és vissza akarjuk cserélni, akkor lényeges, hogy meglegyen a nyugta. E nélkül ugyanis semmit nem tudunk intézni. Az árucseréhez szükséges lényeges dolgokra hívta fel a figyelmünket dr. Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője.
– Vásárlásnál ellenőrizzük, hogy valóban nyugtát kaptunk-e? Ezen pontosan rajta kell lenni, hogy melyik üzletben mit, mennyit, mennyiért vásároltunk. Fontos, hogy a blokkot őrizzük meg. Vásárlásnál figyeljünk oda, hogy amennyiben az átárazásnál két ár is szerepel az árun, jogunkban áll az alacsonyabbat fizetni.
Meddig panaszkodhatunk?
- A csereigényünket három napon belül akkor is érvényesíthetjük, ha a kereskedő azt állítja, a terméket meg tudják javítani.
- Szavatossági vagy jótállási időn belül a jelenlegi szabályozás szerint első körben a fogyasztó választhat, hogy kijavítást vagy cserét kér. Kérhetjük az árleszállítást is, ha pedig nem vállalják sem a kicserélést, sem a javítást, akkor a vételár visszakövetelhető.
- Reklamációnál vetessünk fel jegyzőkönyvet, jegyezzük be a vásárlók könyvébe, amire a boltnak 30 napon belül reagálni kell.
- A szavatossági jogok a leértékelt terméknél is érvényesíthetők. Ez alól csak az a hiba kivétel, ami a leértékelés oka volt.
- Cipőre, csizmára két évig jár a szavatossági idő.
- Reklamációnál az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű.
Mi van az interneten rendelt termékekkel?
Ha termékbemutatón vagy interneten vásároltunk, a kézhezvételtől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől még akkor is, ha a termék hibátlan. Internetes vásárlásnál ez a jogunk még tovább bővül olyan esetben, ha például nem tetszik az árú színe, vagy a kép alapján nem ilyennek képzeltük el.
Az ilyen vásárlásnál azonban legyünk sokkal óvatosabbak! Gyanús, ha túlságosan kedvező az ár, ha ingyenes ajándékot kaphatnánk, vagy fantasztikus nyereményről értesítenek. Ne küldjünk pénzt, és ne adjuk meg a bankkártyaadatainkat! Keressünk rá a cégre, a személyre vagy a termékre. Ha külföldről akarunk megrendelni valamit, legyünk még óvatosabbak. A vállalkozás köteles az elérhetőségi adatait a honlapján feltüntetni. Ha külföldi székhelyű vállalkozás nem teljesíti a kötelezettségét, akkor az európai Fogyasztói Központ tud segítséget nyújtani – tanácsolta dr. Fülöp Zsuzsanna.
Nem minden esetben kötelesség visszavenni
Előfordulhat, hogy olyan ajándékot kapunk, amiből már van, vagy egyszerűen nem tetszik. Ilyenkor a kereskedőnek nem kötelessége sem kicserélni, sem visszavenni az árut, de sok üzlet rugalmasan áll hozzá az ilyen jellegű karácsony utáni reklamációkhoz.
Egy műszaki termékeket árusító hálózat vezetőjét kérdeztük, ők mit tesznek ilyen helyzetben?
– Ilyen esetben forduljon nyugodtan az áruház vevőszolgálatához a vásárló. Természetesen választhat másik terméket, de ha nem találna kedvére valót, akkor visszafizetjük az ajándék árát – tájékoztatott Szánthó Balázs, a Media Markt koncepció menedzsere.
– A legfontosabb tanács, hogy a blokkot vagy a számlát mindenképpen tartsák meg. A garanciajegy ugyancsak fontos dokumentum, hiszen annak megléte szükséges az esetleges garanciális javításhoz vagy cseréhez. Ha bármilyen probléma adódna a megvásárolt műszaki termékkel kapcsolatban, akkor vagy a vevőszolgálattal vagy a garanciajegyen található szervizzel kell felvenni a kapcsolatot. Nagyobb méretű termékek esetében elsősorban a helyszínen igyekeznek orvosolni a problémát. Ha ez nem megy, akkor a szerviz szállítja, javítja, de ha ez sem lehetséges, úgy kicseréli az árut.