A kategóriateremtő, legendás Volkswagen Golf sikere vitathatatlan, ugyanakkor rejtély. A gyártó ugyanis immáron ötödször dob piacra olyan modellt, amin alig látunk változást az – egyébként is kissé unalmas – elődjéhez képest.
Mielőtt bárki félreértene, szögezzünk le néhány tényt: a Volkswagen a világ egyik legsikeresebb autógyártója. Tudja, mit miért csinál, és látszólag a potenciális vásárlóközönsége ezt el is fogadja. Itt van például a Golf története: szinte forradalmi volt anno, ahogyan a Golf berobbant a piacra, valóban új kategóriát teremtve ezzel, és példát mutatva megannyi gyártónak. Bátor húzás volt a VW részéről a „kettes Golf” után a hármas fazonjára váltani, de itt mintha el is fogyott volna a lendület, azóta inkább csak evolúciós darabok készülnek, mintsem átütő erővel rendelkező új Golfok. A Golf a középkorúaknak készül, készült, mégis kedvenccé válhatott a fiatalabb autósok körében is (ne felejtsük a legendás GTI szerepét ebben), és bár régóta nem mutatott igazán különöset, a típushoz ragaszkodás megmaradt: pályafutása alatt 29 millió darabot értékesítettek. A hatos Golf bemutatkozása még a VW-hívőket is ledöbbentette, látszólag szinte semmi különbség nem volt az előző generációhoz képest, pedig sokan már azt is kicsit unalmasnak találták.
Most a gyár a német fővárosban bemutatta a legújabb, hetes Golfot és első pillantásra megint alig változott. Aztán a műszaki adatok és a karosszéria alapos tanulmányozása után rájövünk, ezúttal tényleg teljesen új autót látunk, csak a szemfényvesztés, a pompa maradt el. A Golf hosszabb, szélesebb és alacsonyabb lett, mint elődje, ráadásul most a tengelytáv is nőtt, ami automatikusan a beltérben is jelentkezik, a tágasabb utastérben az utazás is komfortosabb. A laposabb tető ugyanakkor rásegít az autó dinamikus megjelenésére, csakúgy, mint a szélesített kerékjáratok, ahova a tuningosok által kedvelt hatalmas kerekek is simán beférnek majd.
A Golf megkapta a kistesó Polo orr-részét, szinte azonos lámpákkal. Az utastér is fiatalodott egy keveset, a nagyobb csodák mégis a lemezek alatt vannak. Először is a Golf a méretnövekedés ellenére csökkentette tömegét. Száz kiló fogyás jó teljesítménynek számít, de szükség is volt rá: ennek is köszönhető, hogy a hetes Golf eddig nem látott fogyasztási adatokat ígér.
Az 1,4 literes turbó benzines modell a maga 140 lóerejével beéri 4,8 liter üzemanyaggal százon. Érdekesség, hogy a nagy benzinfaló szörnyek technikáját is képes alkalmazni: terhelés nélküli üzemben két hengert is lekapcsol a fogyasztás csökkentéséért.
A sportosabb haladást kedvelők választhatnak majd a 180, a 225 és a 290 lóerős változatok közül, míg a dízelpártiak a 105 és a 140 lovasok közt vacillálhatnak, ha nem szeretnének a BlueMotion széria adta előnyökkel élni. A spéci környezetkímélő változat a gyáriak szerint mindössze 3,2 liter üzemanyaggal beéri, és ez a kategóriában látványos fölény a konkurenciához képest.