A Forma–1 a költségeit tekintve is kivívta magának az autósportok királykategóriája titulust, hiszen a topcsapatok éves költségvetése eléri a 400 millió dollárt (117 milliárd Ft). Nem véletlen, hogy a legnagyobb autógyártók is alaposan meggondolják, szerepet vállaljanak-e a sorozatban, és olyan ismert milliárdosok, mint Richard Branson, a Virgin tulajdonosa sem finanszírozta tovább saját istállóját két szezonnál. Most sorra vettük, mi mennyibe kerül a versenyautón.
Első és hátsó szárny: 300-450 ezer dollár (88-131,6 millió Ft)
Az első szárnynak nagy szerepe van abban, hogy a pályán tartsa az autót. Orrkúppal együtt akár 300 ezer dollárba is fájhat, pedig sokszor „fogyóeszköznek” bizonyul a futamokon. A hátsó a DRS-rendszerrel együtt is olcsóbb, nagyjából 150 ezer dollár.
Sebességváltó: 440 ezer dollár (128,7 millió Ft)
Szintén fontos alkotóelem, ami az árán is látszik. Ráadásul ez nem a végleges összeg, a nagyobb csapatok a szezonrajt előtt – a jobb teljesítmény reményében – még frissíteni szoktak rajta, ami akár plusz 160 ezer dollárt is felemészthet.
Motor: 10,5 millió dollár (3 milliárd Ft)
A versenyautó egyik legköltségesebb része a „szíve”. Ennek ellenére egy hétköznapi személyautó motorjához képest csöppet sem tartós. Mert míg a mi kocsijaink erőforrása egy-két évtizedet kibír, addig az F1-eseké mindössze 5-7 futamot.
Abroncsok: 1750 dollár (512 ezer Ft)/szett
Gumiból van száraz (kemény, közepes, lágy), köztes (intermediate) és esős is. Míg egy utcai abroncs 50-80 ezer kilométert is kibír, addig az F1-es gumi sokszor 100-150 kilométert sem.
Tank és üzemanyag: 640 ezer dollár (187 millió Ft)
Egy szezon alatt közel 200 ezer liter üzemanyagot használ el egy F1-es autó, ami nagyjából 500 ezer dollárba kerül. A benzintank ára 140 ezer dollár.
Kormány: 50-100 ezer dollár (14,6-29 millió Ft)
Ha a motor a szíve, a kormány az agya a versenygépnek. Nagyjából minden csapatnál ugyanazokat a kapcsolókat, tárcsákat, gombokat használják, csak ezek elhelyezése tér el.
Egy csapat éves költségvetése: 250-400 millió dollár (73–117 milliárd Ft)
A Ferrari, Mercedes, Red Bull és McLaren inkább a felső határhoz állnak közel, míg a kisebb istállók nagyjából 250-350 millióból gazdálkodnak. Ebbe beletartozik a pilóták, mérnökök és a szerelők bére is.
80 000 – egy F1-es versenyautó nagyjából ennyi alkatrészből áll
500 – ennyi szabályt és rendeletet tartalmaz a sportág nemzetközi kódexe, amit az istállóknak követnie kell. Nem csoda, ha néha a pilóták rádión kérnek segítséget a csapattól egyik-másik értelmezéséhez.
20 szerelő összehangolt munkája szükséges a kerékcseréhez
1.88 másodperc a kerékcsererekord, amit a Red Bull a Német Nagydíjon produkált Max Verstappen bokszkiállásánál
1:16.170 – a Hungaroring pályacsúcsa, amit 2018-ban szabadedzésen futott Sebastian Vettel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.