Ann Pizzorusso amerikai geológus és művészettörténész úgy véli, hogy megtalálta a helyet, amely a festmény hátteréül szolgál - írja a De Morgen holland lap. Nemrég írtunk arról, hogy a világ leghíresebb és leglátogatottabb műalkotása hamarosan költözik. Az okok itt olvashatók.
Pizzorusso, aki korábban Da Vinci Sziklás Madonna című festményének geológiai kutatását végezte, még harminc évvel ezelőtt véletlenül jutott a felismerésre, amikor Leonardo da Vinci rajzai alapján a leccói hegyeket kutatta. „A szállodámból észrevettem, hogy a hegyek úgy néznek ki, mint a Mona Lisa hátterében" – mondta a de Volkskrantnak . "Akkoriban nem kezdtem ezzel semmit, de a jelenlegi kutatást erre a felfedezésre alapoztam."
A korábbi művészettörténeti kutatások azt sugallták, hogy a táj Da Vinci képzeletének szüleménye, illetve más városok ihlették. Az ezt megelőző vizsgálódás a festmény jobb oldalán lévő híd azonosítására összpontosított, amely alapján Bobbio városát tartották a lehetséges helyszínnek.
Pizzorusso szerint azonban a híd bizonyítékként való említése a leggyengébb érv. „Csak Észak-Olaszországban több mint négyszáz ilyen híd létezik. A Bobbio melletti hegyek pedig más típusú kőzetből vannak, így egy kicsit kerekebbek" - szögezte le a szakember.
Leonardo da Vinci festői tevékenysége mellett mérnök, térképész és geológus is volt. Más olasz festőkkel ellentétben nagy figyelmet fordított a természet és a sziklák helyes ábrázolására. „Az olasz iskola képviselői nem foglalkoztak különösebben a növények és a kövek hiteles ábrázolásával, Da Vinci azonban igen. A Sziklás Madonna című festmény valóban olyan növényeket mutat be, amelyek sötét és párás környezetben is jól fejlődnek" – mondta Pizzorusso.
A Mona Lisa hátterében álló hegyek éppúgy jellemzőek Lecco környékére, ahogyan az Alpokra is. „A környék alpesi hegyei mészkőből vannak, és nem erodálódnak gyorsan, ezért hegyesek maradnak. Ezt láthatod a festményen is" - hangsúlyozta az amerikai szakember.
Michael Kwakkelstein művészettörténész, a firenzei Holland Egyetemközi Művészettörténeti Intézet igazgatója úgy véli, hogy mély természetismeretei alapján Da Vinci a természethűség illúziójával alkotta újra a tájakat műveiben, de mindig a saját képzeletére támaszkodva. Kwakkelstein szerint nem sok értelme van találgatni, mely valós helyszín szolgálhatott háttérként Mona Lisának.
Pizzorusso azonban úgy véli, a művész festményeinek természethűsége, akár illúzió, akár nem, magáról Da Vinciről is elárul valamit. „Azt akarta, hogy mindenekelőtt olyan geológusként ismerjük meg, aki nagy odafigyeléssel és tisztelettel viseltetik a természet iránt. Azt gondolom, hogy ez üzenet lehet számunkra is, hogy hasonlóan gondolkozzunk" - tette hozzá.
A felbecsülhetetlen eszmei értékű képet a közelmúltban klímaaktivisták igyekeztek megrongálni: levest hajítottak Leonardo da Vinci alkotása felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.