A legnagyobb keresőmotor évek óta figyeli, hogy milyen utazási célpontok érdeklik a magyarokat, és ahogy tapasztaljuk, bizony ezek a kedvencek minden évben változnak. Idén januárban egyébként a Google már listázta azt a tíz célállomást, amelyek 2020-ban várhatóan a legnépszerűbbek lehetnek a világ utazói körében.
Akkor a rangsort az alapján állították össze, hogy mely hotelek globális – tehát a bolygónk bármely részén bepötyögött – keresési találatai nőttek a legtöbbet 2020-ra a 2019-es és 2018-as évekhez képest, amely alapján januárban még Vietnámot, Brazíliát és Koreát jósolták a dobogós helyekre. Már csak ezért is érdekes a Google ma délelőtt közzétett, legfrissebb elemzése, amelyben a turizmussal kapcsolatos magyarországi keresési trendeket 2019. január és 2020. szeptembere közötti időszakra vonatkoztatva mutatja meg.
"Magyarországon a turizmus témájú keresések volumene a 2020-as év elején 10-15%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának számait. A COVID–19-járvány azonban látványosan megtörte ezt a trendet: március, április és május hónapban jelentős csökkenés volt megfigyelhető a keresések számában, így 2019 azonos időszakához képest idén áprilisban mintegy 50%-kal volt alacsonyabb a turizmussal kapcsolatos böngészések száma, de a nyári időszak is csak a 2018-as szintet érte el, ami a tavalyi adatokhoz képest átlagosan 15%-os csökkenést jelent" – olvasható a Google riportjában.
A fentebb már említett időszakban szinte egyenlően oszlottak meg a külföldi és a hazai desztinációkra irányuló turisztikai keresések (55-45%). Az idei évben azonban a Magyarországról indított turisztikai keresések 72%-a irányult belföldi célokra, míg a külföldre vonatkozó keresések 28%-ra estek vissza.
Magyarországról külföldi országokra 41%-kal kevesebbet kerestünk 2019-hez képest. A drasztikus csökkenés mellett a legnépszerűbb úti célok sorrendje is megváltozott: 2019 azonos időszakához képest Horvátország átvette a vezetést Olaszországtól, utóbbi desztináció egyébként a legnagyobb volumencsökkenést szenvedte el a vizsgált időszakban: idén közel 70%-kal csökkent az országra irányuló keresések száma.
A Google keresési adatai alapján tehát a magyarok nem mondtak le teljesen az utazásról idén nyáron sem, azonban szokásaik nagyban változtak. Ez a változás a választott szálláshelyek típusain is meglátszik. Habár a turisztikai jellegű kereséseken belül a hotel kategória továbbra is háromszor akkora, mint más szállástípusok, 2020 március-szeptember időszakában az "egyéb szálláshelyek"(apartmanok, panziók, vendégházak stb.) és a kempingek népszerűsége a járvány ellenére is 10%-os növekedést ért el 2019 azonos időszakához képest.
Ha pedig a szállás kategória pontos keresési kifejezéseit nézzük, az is kiderül, hogy a legnagyobb növekedés a vidéki és "nem hotel" típusú böngészéseknél figyelhető meg, helyenként két-háromszoros növekedést mutatva az előző évhez képest.
A legnagyobb emelkedés a "wellness faház szállás" (+383%), a "szállás Tisza-tó" (+142%), az "erdei szállás" (+140%) és az "olcsó balatoni szállás" (+129%) keresési kifejezéseknél volt tapasztalható.
A kevesebb ember, a nagyobb terek és a természet közelsége is magyarázhatja, hogy a vizsgált időszak legnagyobb nyertesei turisztikai szempontból a vidéki desztinációk.
Hatalmasat nőtt az érdeklődés a vidéki településekkel kapcsolatban, többek között a Tisza-tó partján fekvő Poroszló (+58%) vagy Tiszafüred (+22%), a Balaton környéki települések, amelyek közül látványosan kiemelkedik Badacsonytomaj (+30%), a Békés megyei Szarvas (+19%), vagy a Kelet-Magyarország Káli-medencéjeként is emlegetett Noszvaj (+14%) iránt.
A COVID negatív hatása leginkább a fővárosban látványos: a TOP10 legkeresettebb magyarországi város közül a legnagyobb visszaesést tapasztalta a keresési adatok alapján (-54%).
A vidék dominanciáját mutató trendek a látnivalók népszerűségének alakulásán is meglátszanak: a Balaton környéki és természetközeli látványosságok tudták a legnagyobb népszerűség-növekedést elkönyvelni 2020 vizsgált időszakában. A Folly arborétum keresései például 107%-kal nőttek 2019 azonos időszakához képest, de a Turai kastély (+208%) és a Rudabányai tó (+109%) iránti érdeklődés is hatalmasat emelkedett ezekben a hónapokban.
Mi pedig egy sorozatban gyűjtöttük össze kedvenc településeinket az idei nyárról
♥ Egy termálközség Tiszazug szívében, ahonnan talán ön is kapott képeslapotPortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.