Élesedik a fapadosok körüli harc a Távol-Keleten

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2014. február 07. 09:08
Az ázsiai fapadosok tulajdonosai többnyire hagyományos légitársaságok, melyek ezen a piacon is megvívnak egymással, illetve az Air Asia vezető fapadossal. A diszkont cégek eközben hosszú távú járatok üzemeltetésébe kezdtek.

Új diszkont légitársaságok indítása, vagy a régiekben való részesedés vásárlása segít piaci helyzetük javításában a hagyományos légitársaságoknak Távol-Keleten - írja elemzésében az Aviation Week légiközlekedési szaklap.

A diszkont társaságok a Távol-Keleten és a Csendes-óceáni térségben fejlődnek a legjobban, és a verseny fokozódik azzal, hogy egyes fapados társaságok hosszú távú járatokat is üzemeltetni kezdtek.

The Asahi Shimbun / Europress / Getty
Bloomberg / Europress / Getty
Bloomberg / Europress / Getty
Pool / Europress / Getty

A régió legtöbb diszkont társasága mögött mára viszont többnyire hagyományos légicégek állnak, amelyeket azért alakítottak, hogy a legnagyobb fapados, az Air Asia piaci fölényét megtörjék, a full service társaságok pedig egymás elleni harcukban is felhasználják ezeket a leányvállalatokat, írja az MTI.

Legutóbb Tajvanon történt hasonló eset: a China Airlines és a tajvani Trans Asia Airways jelentette be, hogy saját fapados légitársaságot indítanak, hogy így vegyék fel a versenyt a többi, az országot kiszolgáló diszkont társasággal, egyebek mellett a japán All Nippon Airways (ANA) által birtokolt Vanilla Airrel.

Japánban 2012-ben már elkezdődött a folyamat, amelyben mindkét fő társaság, az ANA és a Japan Airlines (JAL) is érintett. Az ANA két vegyesvállalatot hozott létre, a Peach Aviations-t és az AirAsia Japant, utóbbit az AirAsiával, a régió legnagyobb diszkont légicégével közösen alapították. Ez azonban nem sokkal később, 2013-ban beszüntette tevékenységét, mert egyik légitársaság reményeit sem váltotta be.

A JAL szintén létrehozott egy vegyesvállalatot az ausztrál Qantas által birtokolt, és rendkívül sikeres Jetstarral, bár ennek gazdasági sikere kisebb a vártnál. Az AirAsia Japant leszámítva viszont a nagy légifuvarozók stratégiai okokból többnyire megtartják a fapados társaikat annak ellenére, hogy gazdaságilag nem mindig jövedelmező az üzlet.

A Qantas az első cégek között volt, amely elindította diszkont társaságát, azóta a Jetstar jelentős sikereket ér el és Japánba, Hongkongba, Szingapúrba tervez hosszú távú járatokat, az anyavállalat viszont anyagi gondokkal küszködik. Míg a Jetstar 2011-ben 110 Airbus A320-as típuscsaládba tartozó gépre adott le rendelést és átvette első Boeing 787 Dreamlinereit, addig a Qantas visszamondta a 787-9-es Dreamlinereire vonatkozó megrendelését, az Airbus A380-asra vonatkozóakat pedig tovább halasztotta.

A csendes-óceáni régióban a hongkongi Cathay Pacific az egyetlen hagyományos légitársaság, amely nem hozott létre semmilyen formában fapados leányvállalatot, mivel stratégiájukban a prémium szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt.

The Asahi Shimbun / Europress / Getty
Bloomberg / Europress / Getty
Bloomberg / Europress / Getty
Pool / Europress / Getty

A Cathay-hez hasonló modellben működő Singapore Airlines ezzel szemben Scoot néven már alapított egy diszkont társaságot, és a helyi Tiger Airben is jelentős tulajdont szerzett. A Scoot tavaly decemberben jelentette be, hogy NokScoot néven Thaiföldre indít hosszútávú járatokat a helyi fapados Nok Airrel, amely részben a Thai Airways tulajdona, és az általában hagyományos társaságok által használt széles törzsű Boeing 777-esekkel, majd 787-esekkel repülnek majd.

Európában a Norwegian Airlines üzemeltet hosszútávú járatokat az Egyesült Államokba, illetve Thaiföldre, a klasszikus légitársaságok pedig kevésbé aktívak a fapados piacon: a Lufthansa-csoportnak (Germawings), illetve a British Airways és az Iberia tulajdonosának, az International Airlines Groupnak (Vueling) van diszkont légitársasága, a legnagyobbak pedig (Ryanair, easyJet, Norwegian, Wizz Air) önállóan működnek.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) csütörtöki összesítése szerint a régióban 2013-ban 7,1 százalékos keresletbővülés volt, míg a piaci átlag tavaly 5,3 százalékot tett ki. Az Airbus kimutatása szerint a csendes-óceáni régióban lévő légicégektől származik rendelésállományuk legnagyobb része, a teljes állomány 34 százaléka.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.