Önnel is volt már úgy, hogy érkezés után egy zsúfolt buszon zötykölődve jött rá, hogy a reptér, ahová megérkezett, embertelenül messze van a célállomástól? Összegyűjtöttük, milyen távolságokra esnek a fapados repterek a tényleges városoktól. Barcelonától például Girona 94 kilométer, de Stansted is bő 60 km London belvárosától.
Pakolás, majdnem kifelejtett dolgok bőröndbe tuszkolása, idegbeteg rohanás a reptérre, felszállás, leszállás... És a kényelmes megérkezés helyett még zötykölődés a buszon órákig az áhított úti célig. Ezt jelenti fapadossal várost látogatni a legtöbb esetben. A low-cost légitársaságok ugyanis többnyire a másodlagos reptereket használják a városokhoz valóban közel fekvők helyett, mert így tudják a költségeiket a lehető legalacsonyabban tartani.
Ezzel nincs is baj. Azzal viszont van, hogy a repterek nevéből kiindulva az egyszeri utazó azt gondolná, hogy legalább az adott célpont közelében fog landolni. Stockholm-Skavsta közel száz kilométeres távolsága a svéd fővárostól például nem nevezhető annyira közelinek.
A leginkább félrevezető nevű repterek
Memmingen-München – 112 km-re MünchentőlDe az sem túl mókás, amikor körülbelül ugyanannyi időt buszozik az ember Milánó és Bergamo között, mint amennyit előtte repült. Meglepő egyébként, hogy Milánó saját reptere, a Malpensa sincsen túl közel, innen is 50 kilométert kell utazni a belvárosig.
A Travelo ezért összegyűjtötte azoknak a reptereknek a listáját, amiket nagy jóindulattal sem neveznénk az adott város légikikötőjének, és azokat is, amik tényleg ott tesznek le, ahol a nevük alapján várnánk. A két lista összeállításához a két nagy rivális fapados, vagyis a Wizz Air és a Ryanair célpontjait vizsgáltuk meg. A repterek és belvárosok távolságának összehasonlításában a Google Maps volt a barátunk.
A Budapestről induló fapados kínálatból a legrosszabbul akkor járunk, ha kis naivan úgy gondoljuk, hogy Memmingen-Münchenbe, Frankfurt Hahnba, vagy Stockholm-Skavstára szóló jegyünkkel közel kerülünk az áhított városhoz.
Ezzel szemben szinte a város közepén tesz le a pisai, a cataniai vagy az eindhoveni járat. Persze ez utóbbi erősen csalóka, hiszen hiába van Eindhoven városközontjától csak 8 kilométerre, sok kispénzű turista Amszterdam fapados repterének használja az eindhovenit, így viszont még 121 kilométernyi vonatozást is nyugodtan hozzá lehet számolni a túrához.
Itt azt kapja, amire számít
Pisa – 4,4 km-re PisátólÁltalánosságban azt mondhatjuk, hogy minél nagyobb és népszerűbb az adott város, annál messzebb vannak tőle a fapados repterek. Egyetlen kivétellel: ez a római Fiumicino, ahová a legtöbb full service gép repül. Ez a légikikötő messzebb van a belvárostól (40 km) mint a lesajnált, fapadosnak nevezett Ciampino, ami csak körülbelül 12 kilométerre van.
Persze, ha az ember öt-hatezer forintért megússza az utat irányonként az adott fapados repérre, miért is repülne a közelebbi, fő légikiktőbe ennek sokszorosáért? Mi sem arra bíztatjuk Önöket, hogy ezeknek az adatoknak a tudtában többet ne induljanak fapadossal útnak. Egyszerűen csak jó előre tájékozódni, és nem helyben rádöbbenni és anyázni amiatt, hogy még hosszú órákat kell tömegközlekedéssel araszolni, mire végre megpillantjuk a belvárost.